• Anonym (123456789)

    Skulle du kräva skadestånd av den här tandläkaren?

    Patienten är runt 25 år när dennes nya tandläkare (här kallad Klåparen) säger att fyra (tugg)tänder behöver få kronor pga stora lagningar så att tänderna inte eventuellt ska spricka. Patienten tror på Klåparen och spenderar en förmögenhet på kronorna år 2002.

    Krona nummer ett spricker efter ett år och en ny krona sätts på. Ett år efter det så har tanden helt försvunnit under kronan och nu krävs ett implantat för väldigt mycket pengar. Klåparen säger att roten absorberades av sig själv och en specialist säger (i år) att det är bullshit och att Klåparen hade lämnat karies därunder och därför försvann tanden.

    Ungefär 10 år senare säger Klåparen att han ser "endera cement eller karies" under resterande tre kronor men tar inte bort dom utan avvaktar.

    Det här året, 2-3 år efter "larmet", så tas en krona bort och det finns så gott som ingen tand kvar men en ny krona sätts på av Klåparen. Den måste nu göras om av en annan tandläkare för att den nya tandläkaren ser karies under den endast 6 månader senare.

    Någon månad efter det så tas nästa krona bort och typ inget finns kvar av den tanden heller. Klåparen ger sig på en rotfyllning han inte borde ha gjort och det blir en katastrof och tanden kan nätt och jämt räddas av en väldigt bra rotfyllningsspecialist. Patienten själv fick avbryta behandlingen med Klåparen då han tänkte fortsätta att "försöka" göra rotfyllningen men här sätter patienten stopp. Klåparen har dessutom borrat hål i käkbenet och underlåter att säga det till patienten utan det berättar rotfyllningsspecialisten som även blir tvungen att laga hålet i käkbenet.

    Någon månad efter det tas den tredje och sista kronan bort och det är så lite tand kvar att tanden är supernära nerven. Trots det bestämmer tandläkare, specialist och patienten att vänta med rotfyllning för att den har varit symptomfri hittills. Nu verkar det bli rotfyllning trots allt på den också då symptom har börjat komma.

    Ett hål i en tand som Klåparen lagade i mars måste göras om i juni (av en annan tandläkare) för att det är luftbubblor och karies i hans så kallade lagning.

    Men för att summera lite kort så har 3 av 4 tänder blivit totalt förstörda pga karies under kronan och tre tandläkare och två rotfyllningsspecialister säger att det är Klåparens fel som inte har tagit bort all karies från början och inte har haft bättre koll under åren efter. Klåparen tar inget ansvar alls utan skyller på att patienten har ätit socker och druckit läsk. Det är en helt normal sockerförbrukning som vilken Svensson som helst vill jag påpeka för er som läser. Tänderna har tagits väl omhand och dessutom har patienten gått hos hygienisten fyra gånger om året på Klåparens uppmaning.

    Det här blev längre än jag tänkte så jag hoppas att ni orkar läsa det och svara på om ni tycker att den här tandläkaren borde stämmas på skadestånd? Finns det någon tvekan om att han ska stämmas?

  • Svar på tråden Skulle du kräva skadestånd av den här tandläkaren?
  • Anonym (Testa)

    Min första tanke är, varför har denna person inte bytt tandläkare?

    Kan vara svårt att bevisa vem som gjort fel, att vissa tål en viss mängd socker, betyder inte att andra gör det.

    Men precis som när man tror sig blivit felbehandlad på sjukhus, så kan du väl anmäla honom till någon patientnämnd eller vad det nu heter.

  • Anonym (Testa)

    Sedan vet jag inte om tiden har någon betydelse. Det är ju 13 år sedan kronorna sattes in.

  • Anonym (nope)

    Nej, jag hade inte anmält av den enkla anledning att jag får skylla mig själv som gått tillbaka hela tiden.

  • Anonym (Baktus)

    Det låter som att du ha haft stora problem med karies snarare än med tandläkaren.

    Att gå fyra ggr/år till tandhygienist gör man bara om det är extrema fall och i synnerhet om man är ung. Att sätta in kronor på en 25-åring gör man bara om det finns speciella skäl -  att tänderna är så lagade att det kan vara svårt att få stora fyllningar att hålla.

  • Anonym (123456789)
    Anonym (Testa) skrev 2015-09-28 17:58:44 följande:
    Min första tanke är, varför har denna person inte bytt tandläkare?

    Kan vara svårt att bevisa vem som gjort fel, att vissa tål en viss mängd socker, betyder inte att andra gör det.

    Men precis som när man tror sig blivit felbehandlad på sjukhus, så kan du väl anmäla honom till någon patientnämnd eller vad det nu heter.
    Anonym (nope) skrev 2015-09-28 18:08:34 följande:
    Nej, jag hade inte anmält av den enkla anledning att jag får skylla mig själv som gått tillbaka hela tiden.

    Att patienten har gått tillbaka är ju pga att det inte uppdagades hur illa det var förrän kronorna togs bort i år och då bytte patienten tandläkare direkt. Det kan du ju knappast skylla på patienten! Dessutom, vi säger att patienten var förståndshandikappad skulle han inte förtjäna någon ersättning då menar du för att han har gått tillbaka och inte förstått att tandläkaren var usel? Jag tycker inte att man kan lasta patienten för det här.
    Anonym (Baktus) skrev 2015-09-28 20:30:34 följande:
    Det låter som att du ha haft stora problem med karies snarare än med tandläkaren.

    Att gå fyra ggr/år till tandhygienist gör man bara om det är extrema fall och i synnerhet om man är ung. Att sätta in kronor på en 25-åring gör man bara om det finns speciella skäl -  att tänderna är så lagade att det kan vara svårt att få stora fyllningar att hålla.
    Det finns inga "stora problem" med karies alls och resten av tänderna har haft högst fem mindre hål dom senaste 15 åren. Tänderna är i fint skick, ja förutom kronorna då.

    Det med fyra gånger per år till hygienisten är en annan grej som tandläkaren har lurat i patienten att det behövdes för annars kommer alla dina tänder att ramla ut typ har han skrämt upp patienten med. Igen, patienten är inte utbildad tandläkare och har trott på vad tandläkaren säger att patienten behöver för vård. Fattar inte hur ni kan lasta patienten för det istället för att sätta ansvaret där det hör hemma; på en uppenbarligen kass och dålig tandläkare!

    Förövrigt så satt lagningarna bra där dom satt då för länge sen men tandläkaren insisterade på att kronorna behövdes för annars skulle tänderna spricka minsann och det skulle skapa jättestora problem om det hände enligt tandläkaren. Som patient är man väldigt utsatt och patienten trodde på vad tandläkaren sa. Den enda som ska skämmas är väl tandläkaren här och inte patienten.



  • Anonym (Testa)
    Anonym (123456789) skrev 2015-09-28 20:46:25 följande:
    Anonym (nope) skrev 2015-09-28 18:08:34 följande:
    Nej, jag hade inte anmält av den enkla anledning att jag får skylla mig själv som gått tillbaka hela tiden.

    Att patienten har gått tillbaka är ju pga att det inte uppdagades hur illa det var förrän kronorna togs bort i år och då bytte patienten tandläkare direkt. Det kan du ju knappast skylla på patienten! Dessutom, vi säger att patienten var förståndshandikappad skulle han inte förtjäna någon ersättning då menar du för att han har gått tillbaka och inte förstått att tandläkaren var usel? Jag tycker inte att man kan lasta patienten för det här.Det finns inga "stora problem" med karies alls och resten av tänderna har haft högst fem mindre hål dom senaste 15 åren. Tänderna är i fint skick, ja förutom kronorna då.

    Det med fyra gånger per år till hygienisten är en annan grej som tandläkaren har lurat i patienten att det behövdes för annars kommer alla dina tänder att ramla ut typ har han skrämt upp patienten med. Igen, patienten är inte utbildad tandläkare och har trott på vad tandläkaren säger att patienten behöver för vård. Fattar inte hur ni kan lasta patienten för det istället för att sätta ansvaret där det hör hemma; på en uppenbarligen kass och dålig tandläkare!

    Förövrigt så satt lagningarna bra där dom satt då för länge sen men tandläkaren insisterade på att kronorna behövdes för annars skulle tänderna spricka minsann och det skulle skapa jättestora problem om det hände enligt tandläkaren. Som patient är man väldigt utsatt och patienten trodde på vad tandläkaren sa. Den enda som ska skämmas är väl tandläkaren här och inte patienten.

    Krona nummer ett spricker efter ett år och en ny krona sätts på. Ett år efter det så har tanden helt försvunnit under kronan och nu krävs ett implantat för väldigt mycket pengar.

    Så redan efter två år så börjar problemen. Varför har ingen hjälp denna människa att komma till en annan tandläkare? Och varför förstår inte patienten själv att det är för mycket att gå 4 gånger om året till tandhygienist? Det behöver man inte vara utbildad för att förstå.

    Även om man inte förstår själv, så lever man väl inte i en bubbla? Man pratar väl med folk, tar ledigt från jobbet osv. Då borde ju någon reagerat, tycker jag.
  • Anonym (123456789)
    Anonym (Testa) skrev 2015-09-28 22:03:24 följande:
    Krona nummer ett spricker efter ett år och en ny krona sätts på. Ett år efter det så har tanden helt försvunnit under kronan och nu krävs ett implantat för väldigt mycket pengar.

    Så redan efter två år så börjar problemen. Varför har ingen hjälp denna människa att komma till en annan tandläkare? Och varför förstår inte patienten själv att det är för mycket att gå 4 gånger om året till tandhygienist? Det behöver man inte vara utbildad för att förstå.

    Även om man inte förstår själv, så lever man väl inte i en bubbla? Man pratar väl med folk, tar ledigt från jobbet osv. Då borde ju någon reagerat, tycker jag.
    Jag fattar inte varför patienten ska skuldbeläggas av er som svarar? Patienten har inte gjort något fel förutom att lita på sin tandläkare. Det är tandläkaren som ska stå till svars här- inte patienten! Herregud, är ni samma personer som säger att tjejen som har blivit våldtagen får skylla sig själv för att hon hade på sig en kort kjol?!

    Att en krona spricker händer ibland, inte så mycket att orda om i sig eller då när det först hände. Sen när tanden försvann så sa tandläkaren att det är något som händer en på miljonen ungefär men att det händer ibland eller att det kan vara någon autoimmun sjukdom. Patienten testar sig för sjukdomar men har inga och tänker att det var en konstig händelse men shit happens ungefär. Då fanns det ingen orsak att tro något annat. Sen är det lugnt fram tills i år när kronorna börjar bytas och då byter patienten tandläkare direkt när alla fel börjar uppdagas.

    Eftersom att patienten vill ta hand om sina tänder och får höra att han bör gå dit 4 gånger om året och dom ringer från tandläkaren och tjatar när det är dags så går han dit och gör det han tror är bäst för sina tänder enligt tandläkarens konstanta tjat och förmaningar om att han måste göra det för att inte få problem med tänderna. Vad är så konstigt med att man följer sin tandläkares råd som man har litat på tills man har orsak att inte lita på tandläkaren längre?

    Sluta skuldbelägg patienten och svara på frågan istället! Bör inte tandläkaren krävas på ersättning för ett mer än uselt utfört arbete och sveda och värk?
  • Hummeldummel

    visst kan du anmäla honom. Fråga i receptionen vart du ska vända dig.

    Sen borde jag fortfarande säga att man har delvis ett eget ansvar och att alla är olika. Blanda inte in funktionsnedsatta och våldtagna. Lite som att blanda äpplen och päron..

  • Haskel

    Jag tänker mest att det är dags att patienten lär sig att borsta tänderna.

  • Anonym (Testa)
    Anonym (123456789) skrev 2015-09-28 22:20:45 följande:
    Jag fattar inte varför patienten ska skuldbeläggas av er som svarar? Patienten har inte gjort något fel förutom att lita på sin tandläkare. Det är tandläkaren som ska stå till svars här- inte patienten! Herregud, är ni samma personer som säger att tjejen som har blivit våldtagen får skylla sig själv för att hon hade på sig en kort kjol?!

    Att en krona spricker händer ibland, inte så mycket att orda om i sig eller då när det först hände. Sen när tanden försvann så sa tandläkaren att det är något som händer en på miljonen ungefär men att det händer ibland eller att det kan vara någon autoimmun sjukdom. Patienten testar sig för sjukdomar men har inga och tänker att det var en konstig händelse men shit happens ungefär. Då fanns det ingen orsak att tro något annat. Sen är det lugnt fram tills i år när kronorna börjar bytas och då byter patienten tandläkare direkt när alla fel börjar uppdagas.

    Eftersom att patienten vill ta hand om sina tänder och får höra att han bör gå dit 4 gånger om året och dom ringer från tandläkaren och tjatar när det är dags så går han dit och gör det han tror är bäst för sina tänder enligt tandläkarens konstanta tjat och förmaningar om att han måste göra det för att inte få problem med tänderna. Vad är så konstigt med att man följer sin tandläkares råd som man har litat på tills man har orsak att inte lita på tandläkaren längre?

    Sluta skuldbelägg patienten och svara på frågan istället! Bör inte tandläkaren krävas på ersättning för ett mer än uselt utfört arbete och sveda och värk?
    Man har alltid ett eget ansvar.

    Sedan har jag gett rådet i mitt första inlägg att anmäla.

    Klart man tycker det är konstigt att någon fortsätter gå till en tandläkare som utnyttjar en.
  • Anonym (Sverigebyråkraten)

    Jag hade börjat med att konsultera jurist gratis (sök på nätet, finns några olika) för att få en grov bedömning av om jag har någon chans att lyckas med en stämning.

    Civilmål är dyra saker och man ska inte ge sig in i dem utan att veta hur mycket pengar och tid man riskerar att bli av med där.

    Läs här på Lawline, där står vart man vänder sig vid felbehandling av folktandvården eller privata aktörer:

    lawline.se/answers/14530


    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorjagenanmalan. Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530
    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorjagenanmalan. Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530
    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorjagenanmalan. Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530
  • Anonym (Sverigebyråkraten)

    Hoppsan, blev dubbelt där, konstigt för jag kunde inte se texten alls när jag försökte klistra in den.

  • Anonym (123456789)
    Haskel skrev 2015-09-28 22:27:15 följande:
    Jag tänker mest att det är dags att patienten lär sig att borsta tänderna.
    Det finns ingen i hela världen som har tagit så bra hand om sina tänder som patienten i fråga så du kan sluta vara så nedvärderande.
    Anonym (Testa) skrev 2015-09-28 22:33:25 följande:
    Man har alltid ett eget ansvar.

    Sedan har jag gett rådet i mitt första inlägg att anmäla.

    Klart man tycker det är konstigt att någon fortsätter gå till en tandläkare som utnyttjar en.
    Men hur skulle patienten veta att den var utnyttjad och hur illa ställt det var med tänderna under kronorna tills dom togs bort ett tiotal år senare? Kom igen nu! Det fanns ingen direkt orsak att tro att tandläkaren felbehandlade eller utnyttjade patienten tills i våras och då vidtog patienten åtgärder direkt!
    Anonym (Sverigebyråkraten) skrev 2015-09-28 22:38:54 följande:
    Jag hade börjat med att konsultera jurist gratis (sök på nätet, finns några olika) för att få en grov bedömning av om jag har någon chans att lyckas med en stämning.

    Civilmål är dyra saker och man ska inte ge sig in i dem utan att veta hur mycket pengar och tid man riskerar att bli av med där.

    Läs här på Lawline, där står vart man vänder sig vid felbehandling av folktandvården eller privata aktörer:

    lawline.se/answers/14530
    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorja.... Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530#sthash.NwcRWJsv.dpuf
    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorja.... Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530#sthash.NwcRWJsv.dpuf
    Om någon har fått en skada av en tandvårdsbehandling på grund av exempelvis ett misstag, en feldiagnostisering eller till följd av att utrustning har gått sönder kan denne ibland få ersättning för dessa skador från patientförsäkringen (som alla tandvårdsmottagningar måste ha, dock kan privatpraktiserande tandläkare ha tecknat patientförsäkring med andra försäkringsbolag. För att få uppgifter om detta skall du kontakta vårdgivaren)På patiensförsäkringens hemsida kan du läsa mer: www.patientforsakring.se/. Däremot ges inte någon ersättning på grund av att ingreppet inte gett önskat resultat eller på grund av att man fått värk efter en behandling. Ersättning medges inte för komplikationer som inte är möjliga att undvika. Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen och dina komplikationer inte varit möjliga för tandläkaren att undvika kan du troligen inte kräva någon ersättning trots att det förefaller vara så att behandlingen misslyckats.

    Min rekommendation till dig är att prata med tandläkaren och be om en förklaring till varför du fått ont efter lagningarna. Om du är missnöjd med dennes förklaring och/eller anser att tandläkaren agerat felaktigt kan du gå vidare på olika sätt. Var det Folktandvården som du behandlades hos kan du kontakta klinikchefen eller landstingets patientnämnd. Gäller ärendet privattandvården kan du vända dig till vissa förtroendenämnder (telefonnummer till dessa hittar du i telefonkatalogen).

    Vidare kan du anmäla händelsen till socialstyrelsen. Här kan du läsa mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär: www.socialstyrelsen.se/klagapavarden/hurgorja.... Tänk på att anmälan till socialstyrelsen och även socialstyrelsens beslut är offentliga handlingar som alla som vill kan begära att få ta del av. Patientjournaler och liknande handlingar omfattas dock av sekretess. - See more at: lawline.se/answers/14530#sthash.NwcRWJsv.dpuf
    Tack för bra info!

    "Det vill säga om inte tandläkaren i fråga har gjort något misstag i samband med behandlingen"

    Tandläkaren har ju de facto lämnat kvar karies i alla fyra tänderna under kronorna (enligt tre tandläkare varav två är specialister) som har gjort att tänderna har ruttnat bort och sen inte haft koll på röntgenplåtarna som han har tagit flera gånger per år och han har inte sett att kronorna behöver tas av snarast. I journalen har han noterat för 2 1/2 år sen att en krona såg skum ut men inte insisterat på att ta bort den. Dom nya tandläkarna såg ju direkt att det fanns karies under dom gamla kronorna, och även den 6 månader gamla!!!, kronan som han nyss hade gjort. Att han sen även borrat hål i käkbenet utan att laga eller säga det till patienten är ju också bara helt vansinnigt.

    (Men det är kanske också patientens fel att han har fått ett borrat hål i käkbenet enligt somliga av er. Obestämd )




  • Anonym (Liz)

    Tycker absolut du ska anmäla, det där låter ju inte klokt. Jag kräver att du anmäler för jag vill själv skyddas från såna sk tandläkare. Det kanske kommer fram att han har fler patienter som blivit felbehandlade.

    Det verkar vara mycket lurendrejeri just inom tandläkarvården så man bör alltid få en second opinion ifall dom föreslår nåt galet. Men att tänderna helt ruttnar bort under kronorna låter ju helt sjukt. Jag har själv kronor som har suttit som en smäck i över 15 år utan några problem, men så vet jag att min tandis är ett riktigt proffs också, med yrkesära och hög etik och moral. Hur kan kronan ens sitta kvar om tanden är borta?

    Så anmäl du, prata gärna med Klåparen innan också och berätta hur du själv ser på det hela. Tala även om vad de andra tandläkarna sagt om vad de sett i din mun, gjort av Klåparens arbete. Inget fel med att låta han få veta att du är missnöjd, känner dig bedragen och utnyttjad.

    Det måste väl finnas någon tandläkarkommitte i Sverige som granskar denna tyvärr stora bluffindustrin?

  • Anonym (123456789)
    Anonym (Liz) skrev 2015-09-29 00:43:46 följande:
    Tycker absolut du ska anmäla, det där låter ju inte klokt. Jag kräver att du anmäler för jag vill själv skyddas från såna sk tandläkare. Det kanske kommer fram att han har fler patienter som blivit felbehandlade.

    Det verkar vara mycket lurendrejeri just inom tandläkarvården så man bör alltid få en second opinion ifall dom föreslår nåt galet. Men att tänderna helt ruttnar bort under kronorna låter ju helt sjukt. Jag har själv kronor som har suttit som en smäck i över 15 år utan några problem, men så vet jag att min tandis är ett riktigt proffs också, med yrkesära och hög etik och moral. Hur kan kronan ens sitta kvar om tanden är borta?

    Så anmäl du, prata gärna med Klåparen innan också och berätta hur du själv ser på det hela. Tala även om vad de andra tandläkarna sagt om vad de sett i din mun, gjort av Klåparens arbete. Inget fel med att låta han få veta att du är missnöjd, känner dig bedragen och utnyttjad.

    Det måste väl finnas någon tandläkarkommitte i Sverige som granskar denna tyvärr stora bluffindustrin?
    Äntligen en person som förstår och inte skyller på patienten!

    Patienten hade ingen aning om att det var så illa som det är mellan år 2002-2015 eftersom att problemen doldes bakom kronorna fram till i våras. Men när det uppdagades i våras så böt patienten tandläkare direkt men tyvärr så var det ju för sent för åtminstone tre av fyra tänder då och den fjärde kommer att visa sig inom några månader när den kronan tas bort igen av en annan tandläkare. Men visst är det hemskt att Klåparen har kunnat förstöra så mycket på tidigare så gott som friska tänder och sen inte tar något ansvar alls och inte ens ber om ursäkt. Anmälan och en eventuell stämning är vad Klåparen har att se fram emot om han inte hostar upp ett skadestånd på egen hand efter ett samtal med honom. Vidare så kan man ju alltid sprida ut på internet vad denna så kallade tandläkare har ställt till med. Ett dåligt rykte på internet blir inte att leka med för Klåparen. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (Testa)
    Anonym (123456789) skrev 2015-09-28 23:08:48 följande:
    .
    Anonym (Testa) skrev 2015-09-28 22:33:25 följande:
    Man har alltid ett eget ansvar.

    Sedan har jag gett rådet i mitt första inlägg att anmäla.

    Klart man tycker det är konstigt att någon fortsätter gå till en tandläkare som utnyttjar en.
    Men hur skulle patienten veta att den var utnyttjad och hur illa ställt det var med tänderna under kronorna tills dom togs bort ett tiotal år senare? Kom igen nu! Det fanns ingen direkt orsak att tro att tandläkaren felbehandlade eller utnyttjade patienten tills i våras och då vidtog patienten åtgärder direkt!Tack för bra info!

    "


    Krona nummer ett spricker efter ett år och en ny krona sätts på. Ett år efter det så har tanden helt försvunnit under kronan och nu krävs ett implantat för väldigt mycket pengar.

    Redan här skulle jag bli orolig och vända mig till en annan tandläkare.
  • Zss

    Ja det tycker jag är, skulle först be om rådgivning av tandvårdsupplysningen och sen IVO

  • Anonym (Kw)
    Zss skrev 2017-12-23 12:38:50 följande:

    Ja det tycker jag är, skulle först be om rådgivning av tandvårdsupplysningen och sen IVO


    Tråden är mer än 2 år gammal.
Svar på tråden Skulle du kräva skadestånd av den här tandläkaren?