• wildflowers

Kronisk huvudvärk över 6 år, hjälp hos neurolog?

Jag har haft huvudvärk i över 6 år. Spänningshuvudvärk mest men även migrän ibland, tex vid mens, hård fysisk annsträngning osv.

Huvudvärken kommer snabbt när jag är bara lite hungrig eller med en förkylning lättare eller svårare, ja då får jag en lång period av huvudvärk som varar varje dag i flera veckor. Som skoj lixom...

Trodde det kunde bero mkt på stress, rökning/snusning därför tyckte jag aTT jag får skylla mig själv. ...

Slutade röka och stressade ner i samband med graviditeten. Under tiden jag var gravid hade jag i princip aldrig huvudvärk. Men efter förlossningen kom den och har hållit i sig i princip varje dag i 8 veckor.

Jag får ingen hjälp av vårdcentralen. Har blivit skickad till remiss till tex sjukgymnast och kiropraktor. Men huvudvärken återkommer...

Jag är så trött för jag har en liten bebis nu och jag vill inte gå och ha ont hela livet i onödan . Ingen läkare har gjort en utredning/uppföljning. Jag har fått höra av en läkare att "vissa kan ha ont o magen, andra i huvudet...du får lära dig leva med det" men jag har verkligen försökt med träning spikmattor värmekuddar och även värktabletter och bad, promenader å tänkt på hållning. Men den finns där mer eller mindre jämt.

Är så trött och less på detta nu.

Kan man kräva remiss till neurologen? Kan man söka själv? Jag orkar inte mer.

Finns det någon där ute med liknande problem? Har ni fått hjälp?

• Svar på tråden Kronisk huvudvärk över 6 år, hjälp hos neurolog?
  • Tow2Mater
    wildflowers skrev 2015-09-29 02:48:16 följande:

Under tiden jag var gravid hade jag i princip aldrig huvudvärk. Men efter förlossningen kom den och har hållit i sig i princip varje dag i 8 veckor.

Har de inte ens kunnat säga om det klassas som migrän och gett dig mediciner att prova? Träffa en ny läkare!

"Hos kvinnor finns ett samband mellan migrän och hormonförändringar ,,,, Besvären försvinner eller lindras vanligtvis under graviditet om du har migrän utan aura. ,,,,, P-piller kan göra besvären värre, men i enstaka fall kan de lindra."
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/
  • Eleonor01

Efter en trafikolycka hade jsg konstant huvudvärk. Det enda som hjälpte var akupunktur. Beställ tid hos en sjukgymnast å börja där. Det är oftast det enkla som är det bästa.
    Lycka till

• Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-09-29 04:19:20 följande:

Efter en trafikolycka hade jsg konstant huvudvärk. Det enda som hjälpte var akupunktur. Beställ tid hos en sjukgymnast å börja där. Det är oftast det enkla som är det bästa.
    Lycka till

Såg att du varit hos sjukgymnast men menade be att få prova akupunktur
  • lillan72

Jag tycker du ska kräva remiss till neurolog. Har du fått göra någon skallröntgen? det brukar ingå i en migränutredning (för att utesluta fysiologiska förklaringar som kärlmissbildning, tumör osv). Det finns några få privata neurologer som inte kräver remiss men de kostar en slant och de med vårdavtal (remisskrav) brukar ha 4-6 månaders väntetid.

• sugarfree

Jag vet precis hur du känner, jag har haft huvudvärk dagligen i 10 år nu. Jag har både spänningshuvudvärk och migrän.

Mot migränen tar jag zomig nasal då jag ofta kräks så då hjälper inte tabletter. Mot spänningen tar jag citodon och ibland paraflex som är muskelavslappnande. Tyvärr är det inget som hjälper speciellt bra.

Neurolog har jag varit hos 2 gånger men utan resultat. Däremot har jag en fantastisk läkare som även satt mig på saroten som många har goda resultat av.

Byt läkare om du inte får hjälp, det har jag gjort många gånger!

• Eleonor01
    wildflowers skrev 2015-09-29 08:22:56 följande:

Jag har provat akupunktur det hjälpte inte så värst :/

Det tog säkert tio ggr för mig men sedan dess är det borta
  • isabelless

Även jag har kronisk huvudvärk. Dock inget som kommer och går, den finns alltid där. Det som kan skilja är dessa "toppar" jag får. Inte riktigt migrän utan bara samma sorts huvudvärk men värre!

Har testat det mesta. Magnetröntgen, sjukgymnastik, homeopati, akupunktur, tens, morfinvärktabletter osv osv.. Inget funkar förutom Diklofenak värktabletter mot dessa "värk-toppar". Morfintabletterna mådde jag dåligt av, så ville inte fortsätta.

Haft den här kroniska värken i snart 5 år.

• wildflowers

Sugarfree: hur går det att jobba? Jag jobbar med barn och känner att jag inte klarar av ljudnivån....tur man är lite föräldrarledig nu...

Vad är skroten och funkar det? Vad fick ni göra hos neurologen? För behandling?

Grejen är just att jag aldrig fått komma till samma läkare..utan det har varit olika varje gång!

• wildflowers
    lillan72 skrev 2015-09-29 11:17:13 följande:

Jag tycker du ska kräva remiss till neurolog. Har du fått göra någon skallröntgen? det brukar ingå i en migränutredning (för att utesluta fysiologiska förklaringar som kärlmissbildning, tumör osv). Det finns några få privata neurologer som inte kräver remiss men de kostar en slant och de med vårdavtal (remisskrav) brukar ha 4-6 månaders väntetid.

Alltså bara jag skulle få komma och få en utredning och uppföljning är jag nöjd. Jag har ju gått så länge så 6 månader är egentligen ingenting. Känner dock att det knäcker mig att leva såhär hela livet ut...det går inte. ..ska inte behövas Heller. .blir så förbannad...va fan betalar man skatt för? Ska behöva kriga för en sån enkel grej egentligen som en utredning. Ingen röntgen ingenting, bara avfärdas lite som att det är spända muskler..
  • sugarfree
    wildflowers skrev 2015-09-29 23:20:52 följande:

Sugarfree: hur går det att jobba? Jag jobbar med barn och känner att jag inte klarar av ljudnivån....tur man är lite föräldrarledig nu...

Vad är skroten och funkar det? Vad fick ni göra hos neurologen? För behandling?

Grejen är just att jag aldrig fått komma till samma läkare..utan det har varit olika varje gång!

Jag är ung så har jobbat lite till och från, nu har jag varit sjukskriven i 1,5 år och har nyligen börjat plugga på 50%.

Sarotén är en äldre typ av antideppresiva som har haft bra smärtstillande effekt på många, googla antidepressiva huvudvärk så lär du få upp en del. Det är ingen snabb lösning dock, utan tar ett tag innan man känner om man fått effekt.

Hos neurolog var jag för att utesluta neurologiska fel, annars kom han med lite förslag på behandlingar men det mesta hade jag redan provat så jag blev inte hjälpt av det.

Då tycker jag du ska fråga om du kan få en specifik läkare alternativt byta vc, en bra ordinarie läkare är guld värt! Bor du i Göteborg kan jag rekommendera en jättebra vårdcentral!

Man måste hitta sitt eget sätt att klara av vardagen, och det kan ta lite tid. Jag har ännu inte gjort det och då har jag haft mina problem i 10 års tid. Dock är jag bara ett par år över 20 så jag har stora förhoppningar :)
  • wildflowers

Å herregud du måste ha fått huvudvärk jättetidigt :S aaa det är bara svårare nu när man har en bebis att ta hand om

• sugarfree
    wildflowers skrev 2015-09-30 00:16:39 följande:

Å herregud du måste ha fått huvudvärk jättetidigt :S aaa det är bara svårare nu när man har en bebis att ta hand om

Ja, så har gjort en del haha. Men som sagt stå på dig och kräv en utredning, sen rekommenderar jag faktiskt kbt också för att få hjälp att hantera det. Det gjorde mycket för mig, och då har jag inte barn!
  • fala6

Jag hade huvudvärk 24/7 i många år, och har först nu börjat bli av med den.
    KRÄV röntgen. Jag har gjort datortomografi, magnet och angiografi. Den sistnämnde visade att jag hade en blodkärlsmissbildning i tinningen. Såg ut som ett garnnystan ungefär.

När vi såg detta fick jag genomgå ~4 skleroseringar för att få bort blodkärlen. Så nu är jag på bättringsväg och inte längre sjukskriven. PMa/fråga om du vill veta mer om det Glad

Ban idiots, not guns.
  • wildflowers
    fala6 skrev 2015-09-30 14:40:15 följande:

Jag hade huvudvärk 24/7 i många år, och har först nu börjat bli av med den.

KRÄV röntgen. Jag har gjort datortomografi, magnet och angiografi. Den sistnämnde visade att jag hade en blodkärlsmissbildning i tinningen. Såg ut som ett garnnystan ungefär.

När vi såg detta fick jag genomgå ~4 skleroseringar för att få bort blodkärlen. Så nu är jag på bättringsväg och inte längre sjukskriven. PMa/fråga om du vill veta mer om det

Jag vet inte hur man skickar meddelande, skriver från telefonen.

Men hurdan var din huvudvärk?

jag har mer skov/perioder med mer eller mindre. Inte 24/7. Men oftast har jag huvudvärk hela dagar/delar av dagar...

Hur KRÄVER man saker hos läkare som kan vara ganska bestämda på att nej det behöver inte du...
  • fala6
    wildflowers skrev 2015-09-30 18:08:14 följande:
    Jag vet inte hur man skickar meddelande, skriver från telefonen.

Men hurdan var din huvudvärk?

jag har mer skov/perioder med mer eller mindre. Inte 24/7. Men oftast har jag huvudvärk hela dagar/delar av dagar...

Hur KRÄVER man saker hos läkare som kan vara ganska bestämda på att nej det behöver inte du...
    I början var den inte så illa, den kom då och då. Sedan blev den värre och värre, tills lut blev jag sjukskriven.
    Den kom sommaren innan jag började 7an tror jag. Sedan blev den, som sagt, bara värre.

Hur man kräver.. Jadu, om jag ändå hade ett bra svar. Var ihärdig, ge inte med dig. Ibland räcker det inte att BERÄTTA hur ont man har. Gråt, träffa flera läkare, ta med dig någon till läkarn som kan "intyga" hur ont du har, och att du behöver få en röntgen. Det kanske kan fungera.
    Ban idiots, not guns.
Svar på tråden Kronisk huvudvärk över 6 år, hjälp hos neurolog?