• Loth

Morrande chihuahua

Nu är det så att vi har en akut omplaceringshund på 1 år ca, lätt osäker men ändå "snäll" i allra flesta fall när vi pysslar med något.

Nu är det dock så att han gärna hoppar upp i min famn och lägger sig när jag sitter på balkongen (han får inte vara i soffan inne eller i sängen), men på balkongen tyckte vi att vi kunde mysa.
    Allt som oftast går det fint och jag kan stryka med handen på honom och gosa emellanåt när jag vill, men ibland börjar han att morra. Det eskalerar självklart om jag håller kvar min hand.
    När han gör så tar jag per automatik ner honom från famnen och då skäller han till samt "lufthugger" en gång.

Hur ska jag bemöta detta beteende på rätt sätt? Är det rätt att låta bli hunden så fort den morrar även om den ligger i min famn eller är det mer rätt att sätta ner honom?

Jag vill inte gärna att han märker att jag backar undan för att undvika bett.

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - 2011 ♂ ♥
  • Svar på tråden Morrande chihuahua
  • Dexter dot com

Morr är ju hundens sätt att tala om för dig att den känner sig obekväm i situationen och jag anser att morrande är är sunt dvs hunden försöker kommunicera med dig. Jag skulle helt enkelt sluta klappa hunden utan bara låta den sitta i knät tills den själv söker kontakt eller hoppar ner.Du kan även testa att ge en gotte för att göra stunden i knät positivare och mer avspänd samt avleda morrandet. Det tar ju tid att bygga upp tillit och trygghet, framförallt hos en omplacering så ha tålamod.

Är hunden helt frisk så morrandet inte beror på smärta?

Aktiverar du hunden mentalt och bygger upp självförtroendet hos den?

Svar på tråden Morrande chihuahua