• ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 16:25
    2449 visningar
    22 svar
    22
    2449

    Hyckleri är en folksjukdom

    Vi kan väl ta den lilla pojken Alan som exempel.

    Sociala medier fullkomligen exploderar av tårar inför en död liten pojke. Detta är det mest fruktansvärda svenskarna har skådat i sin tid på FB och twitter. Kändisar satsar stort, i bekostad av, nej förlåt, i syfte för att stödja dom drabbade. Nu ska det också hållas en insamlingsgala. Folket kan bänka sig framför tv:n och gråta i kör. Detta är sann solidarisk anda i svensk mening.

    Vem kan glömma en sådan insats?
    Det gäller att avtryck av historiska proportioner. Man kan alltid gå till baka och nämna att minsann så glömde vi inte när det hände. Vi har stark bevis på att vi bryr oss om våra medmänniskor. Men glöm aldrig att det är skillnad på folk och folk.

    Jag blir genuint rörd ända in i själen.

    Vad jag undrar är om alla håller med om att Alans död var vad som hotade den svenska demokratin mest?

    Förstår ni vad ni gör?
    Ärligt talat, jag tror inte det.

    Detta är det största hotet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-29 16:28
    Skrivfel jag vet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-30 10:21
    Jag har förvisso inte patent på ord, men jag vet att dom gärna används i alla möjlig sammanhang i syfte för att blanda in enskilda som inte instämmer, då man talar emot någonting majoriteten anser vara rätt och riktigt.

    "En gala med hjärtat på det rätta stället"
    www.expressen.se/noje/kronikorer/anders-nunstedt/en-gala-med-hjartat-pa-det-ratta-stallet/

    "Solidaritet som går till historien"
    omni.se/topic/d69bbc61-73fd-4877-8c34-9d7724c42bb8/4755c69c-a8ff-4941-833f-ab055c2ea959

    Jag säger inte att galan är fel, men om man inte inkluderar alla (krigsdrabbade) då i krig är alla offer, så anser jag inte det vara rätt och riktigt att tala om solidaritet. Vi kunde tala om missriktad välvilja, inlärt medlidande och sympati för allting som är "oskuldsfullt". Resten räknas inte i deras värld.

    Men låt det vara.
    Ni "normala" civila människor kan gråta för flyktingarna ni ser bilder av i sociala medier och jag kan fortsatt bry mig om alla dom som faller offer för krig och allt som hör till, eftersom jag tycks vara ensam om att känna till saker från "det vet verkliga livet".

  • Svar på tråden Hyckleri är en folksjukdom
  • Gert
    Äldre 29 Sep 16:30
    #1

    Sen kommer baksmällan då allt ska betalas. 


    Give ´em Hell!
  • ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 16:34
    #2
    Gert skrev 2015-09-29 16:30:53 följande:

    Sen kommer baksmällan då allt ska betalas. 


    Det blir saftigt. Jag vet i ärlighetens namn inte hur dessa överkänsliga medlidande människorna kommer att klara sig i en djungel dom där som lider kommer ifrån. Men vi får väl hoppas att dom även vet om baksidorna med konflikter, annars kan det bli lite mer rörigare än så på FB. VI får väl önska dom lycka till eller vad säger man? *rap*  Skrattande
  • ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 16:48
    #3

    Och nej jag är fortfarande inte en SD:are även om jag byter några ord med allas vår Gert. Han har rätten att tycka, det innebär inte att jag håller med honom i övrigt. Jag tycker han verkar snäll och sansad, har sett värre exempel om jag ska vara uppriktig.

  • Gert
    Äldre 29 Sep 17:00
    #4
    ninasord skrev 2015-09-29 16:48:01 följande:

    Och nej jag är fortfarande inte en SD:are även om jag byter några ord med allas vår Gert. Han har rätten att tycka, det innebär inte att jag håller med honom i övrigt. Jag tycker han verkar snäll och sansad, har sett värre exempel om jag ska vara uppriktig.


    Tack för de fina orden. Nu kanske några tror att du är en "Inte sverigedemokrat, men..."
    Give ´em Hell!
  • ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 17:06
    #5
    Gert skrev 2015-09-29 17:00:51 följande:
    Tack för de fina orden. Nu kanske några tror att du är en "Inte sverigedemokrat, men..."
    Jag skiter i vad folk TROR. Död
  • Äldre 29 Sep 17:21
    #6
    ninasord skrev 2015-09-29 17:06:57 följande:
    Jag skiter i vad folk TROR. Död
    Vad tror du på då?
  • ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 17:23
    #7
    Nerfherder skrev 2015-09-29 17:21:06 följande:
    Vad tror du på då?
    Döden.
  • Äldre 29 Sep 17:58
    #8

    Innan fotot på lille döde Alan vandrade runt jorden hade redan hundratals drunknat i medelhavet. För att inte tala om alla barn som svälter ihjäl dagligen. Så jag tycker att detta plötsliga engagemang och upprördhet är det stora hyckleriet. För det har ju pågått så länge och få har brytt sig.

  • ninaso­rd
    Äldre 29 Sep 18:00
    #9
    asta66 skrev 2015-09-29 17:58:44 följande:

    Innan fotot på lille döde Alan vandrade runt jorden hade redan hundratals drunknat i medelhavet. För att inte tala om alla barn som svälter ihjäl dagligen. Så jag tycker att detta plötsliga engagemang och upprördhet är det stora hyckleriet. För det har ju pågått så länge och få har brytt sig.


    Det finns timing i allting sägs det också. Skrattande
    När ska galan sändas?
  • Äldre 29 Sep 18:20
    #10
    ninasord skrev 2015-09-29 18:00:05 följande:
    Det finns timing i allting sägs det också. Skrattande
    När ska galan sändas?
    visst finns det. När galan sänds bryr jag mig inte om då jag inte ska se den.
Svar på tråden Hyckleri är en folksjukdom