• Anonym (märket)

Fått jättestort märke på armvecket efter blodprov. Vad är fel?

Jag var och tog ett blodprov idag på förmiddagen på Vårdcentralen. Har tagit blodprov säkert hundra gånger tidigare, men det som inträffade en timme efteråt har jag aldrig varit med om tidigare.

När jag skulle ta bort plåstret en timme senare så var det ett stort mörkrött märke, nästan som ett blåmärke fast det var rött på armvecket. Nu har det gått ytterligare några timmar och jag tycker märket blir allt större. Det konstiga är att det gör inte ont eller ömmar inte, men har aldrig varit med om att jag fått sånt här rött megamärke på armvecket tidigare. Vad kan ha hänt?

• Svar på tråden Fått jättestort märke på armvecket efter blodprov. Vad är fel?
  • Anonym (Ssk)

Ett blodkärl som brustit i samband med sticket. Kan ju bli rött innan det blir blått. Man kan se rejält blåslagen ut. Helt normalt.

• Anonym (En annan ssk)

Det kan också bli små blödningar i huden när du tar bort plåstret. Om du tar bort det snabbt. Alt kan du reagera med irritation mot själva plåstret.

• Anonym (Tredje syrran)

Det är helt enkelt ett blåmärke som det ser ut innan det blir blått. Det är ingenting farligt, det går över. 

Svar på tråden Fått jättestort märke på armvecket efter blodprov. Vad är fel?