• peppe75

Ögontryck orolig

Hej

Av en slump var jag hos optikern för att köpa nya brillor mätta då trycket som var lite högt. Fick panik och åkte till ögonläkare akut som mätte 19/22 dagen därpå fick panik igen åter till läkaren då 20/24 läkaren kollade mina ögon och allt såg bra ut och tyckte det var normalt. Fick ingen behandling eller ngt. Efter detta har jag galen ångest och panik tror jag kommer att bli blind. Har ej grön starr sa läkaren. Har googlat och blivit så skrämd att jag inte orkar arbeta. Jag är otroligt orolig att får högre tryck då mitt tryck var normalt för 2 år sedan. Dock jag efter den normala undersökningen för två år sedan lidigt av hypokondri stress och ångest samt att jag äter antidepressiva som jag läst kan höja trycket. Någon med erfarenheter som kan lugna en orolig själ. Tycker nu det svider i ögonen och ont i huvudet något som jag inte känt innan jag var hos optikern. Tacksam för svar

• Svar på tråden Ögontryck orolig
  • Aniiee

Lugna dig. Jag har högt tryck i ögonen och har alltid haft. 23/26. Jag är inte blind än och kommer förmodligen aldrig bli (av högt tryck, i alla fall).

Man kan ha tryck över 30 och aldrig bli blind. Orsaken till att du får ont i huvudet och det svider i ögonen är för att du tänker på ögonen, du är rädd om dem, och då är det lätt att oavsiktligt överanvända dem. 

Ta ett varmt bad, tänd ett doftljus, sätt på en ljudbok och ta det lugnt. Koppla av lite.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • peppe75

Låter vettigt, roliga var min optiker hade 23/24. Är så hyponkdrisk skakar tom, orolig för trycket ska bli värre. Automatiska tryckaskiner funkar inte på mig med puffär tydligen hade 28 och de bad mig vila 2 minut o slappna av blev 20/23 då skumt. Läste att det är välkänt att antidepressiva kan höja trycket . Fan svider o värker i ögonen efter diagnosen inte känt innan

www.drugline.se/questions/sv/13033/:%22intraocular%20pressure%20-%20DE%22

• peppe75
    peppe75 skrev 2015-09-30 01:26:48 följande:

Låter vettigt, roliga var min optiker hade 23/24. Är så hyponkdrisk skakar tom, orolig för trycket ska bli värre. Automatiska tryckaskiner funkar inte på mig med puffär tydligen hade 28 och de bad mig vila 2 minut o slappna av blev 20/23 då skumt. Läste att det är välkänt att antidepressiva kan höja trycket . Fan svider o värker i ögonen efter diagnosen inte känt innan

Länk till strudie

www.drugline.se/questions/sv/13033/:%22intraocular%20pressure%20-%20DE%22

• Fia 28

Sist när jag var i behov att nya glasögon så hade jag trycket 28/30 och blev skickad till ögonläkare för undersökning. De hittade inget och efter nån vecka med nya glasögon så var trycket nere till det normala igen. 

• peppe75

Förstår inte varför jag är så orolig ska gå på kbt för detta, ögonläkaren sa det såg ok ut men ändå orolig nu huvudvärk och ont i ögonen detta säkert pga oron. Väldigt tacksam för att ni svarar. Har väldigt trånga näsgångar ofta täppt pga svullna slemhinnor i näsan undra om det kan bidra samt zoloft jag äter nu.Konstigt att man bara fått högt tryck

• peppe75

PS ser fortfarande bra ingen synnedsättning tom bättre än genomsnittet sa läkaren

• Klor2

Jag har diabetes sen jag var sju år (idag är jag 29) men pga min diabetes har jag fått. Komplikationer med ögonen ,vilket är vanligt med min sjukdom, men mitt tryck i mutt nu blinda öga är på ca 50. Mitt andra där hag har syn kvar är normalttryck i.

• peppe75

Fått försöka inse att jag inte kommer bli blind pga lite högt tryck, slutat med zoloft nu då detta kan påverka trycket. Får gå och kolla trycket om ngr månader dock katastroftankar om att det skulle vara jätte högt, ligger 19/22 samt 20/24 annat tillfälle hos läkaren

• peppe75

Undra om man bara tillfälligt kan tryck i ögonen och att det försvinner av sig själv

Svar på tråden Ögontryck orolig