• Anonym (Anonym Signatur)

Gravid och Vegan

Hej!

Jag vänder mig till er är som är eller har varit gravida och äter en helvegetarisk, vegansk kost!

Jag är gravid och överallt läser jag att veganer måste vara betydligt mer noggranna med vad vi äter än dom som äter djur. Själv känner jag som är van vegan att en redan har koll på det mesta och det känns som om dom texterna som är skrivna så är skrivna av köttätare och visst, utgår man från en kost baserad på ko, gris, fisk, ägg och mejeriprodukter så måste man såklart tänka annorlunda som vegan, men det gör en ju redan!

Är det någon av er gravida (eller tidigare) gravida veganer som träffade en dietist under graviditeten, och vad sa den i sådana fall?

Tog ni några extra tillskott? 
    Jag äter redan sedan flera år mitt val vegetarian (för B12) och folsyra pga graviditeten.

Jag känner inte riktigt för att vända mig till min barnmorska då hon ändå antagligen inte har någon personlig erfarenhet och folk blir lätt så okunnigt fördomsfulla..

Har ni några tips och råd??

En vanlig dag äter jag ungefär såhär:

Frukost:
    Chiapudding med linfrön och (berikad)havremjölk
    En apelsin
    Några valnötter
    Två fullkornsmackor med ajvar och avokado. 

Lunch:
    Quinoa med linsgryta. 

Mellanmål: 
    En frukt. 

Middag:
    fullkornspasta med sojafärsås och sallad. 

Lite godis och snacks slinker såklart ner ibland också...

• Svar på tråden Gravid och Vegan
  • Anonym (y)

Är inte gravid men hoppas på att bli snart! Vegan här också. Eftersom blodvolymen ökar när man är gravid så kanske järntillskott vore något att tänka på? Grattis till bebisen :)

Tack :)

I stort sett alla gravida tar järntillskott och tester för om/när man behöver ta det gör barnmorskan automatiskt. :)

• Anonym (y)

Haha okej, trodde jag kommit på nåt asbra och kände mig smart :p följer tråden tills det är dags för mig att vara gravid!

• Anonym (Fia)

Jag är vegan, men jag var bara vegetarian under graviditeterna, så jag har inte erfarenhet av det. Med tanke på vilka absurda hälsoargument folk kommer med mot veganism generellt sett, så skulle jag råda dig till att ta allt som sägs och skrivs med en rejäl nypa salt. Koll har du redan och du får med all säkerhet i dig fler näringsämnen än vilken annan gravid kvinna som helst som lever på en vanlig köttkost.
    Det viktiga är B12:et, men det äter du ju! Ät bönor/linser/kikärter så får du i dig det bra järnet (till skillnad från det animaliska som är i kosttillskotten), gröna bladgrönsaker och tänk på omega 3:t (bra för barnets hjärnutveckling). Du äter ju både linfrön och valnötter, så det är nog lugnt.
    Kalciumrika frukter och grönsaker är nog bra för bentillväxten!

Några av de bästa veganläkarna (och även andra vegankvinnor med erfarenhet av graviditeter) lägger upp saker på youtube. Dr Greger (sök på nutritionalfacts.org på youtube) och dr McDougall tar t.ex. upp saker!

Grattis förresten! :)

• Tonensu

Jag är inte vegan men vill bara tipsa om Ferrinol eller Blutsaft om du behöver järn. Grattis till graviditeten :)

• solskenskaka

Och jag tipsar om vego järnkapslar från Holistic om det skulle behövas. Jag kunde inte ta flytande tillskott själv pga illamående... grattis till graviditeten!

• Pentra

Hej! ... Man skulle kunna säga att om man äter vegetarisk, och speciellt vegansk, kost och då alltså utesluter animaliska proteiner även när man är gravid så visar man att man inte har några som helst problem med att sas. misshandla växande och försvarslösa barn genom att förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet... ... ... Man blir nämligen inte bara tankesvävande och trögtänkt av att utesluta animaliska proteiner i kosten. Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas på bästa sätt och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan och psyket behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner. Gedigen forskning visar tydligt att animaliska proteiner är av högst essentiell vikt för hjärnans utveckling, så det ena proteinet är således inte utbytbart mot det andra. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn, och detta är alltså av högsta vikt redan från fosterstadiet där grunden läggs. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Ska svara er andra när jag får tid men ber er så länge att inte börja diskutera med personen bakom namnet "pentra" som skrivit inlägget här ovanför eftersom det bara kvaddar tråden totalt. 

Anonym (Fia) skrev 2015-09-30 10:14:02 följande:

Jag är vegan, men jag var bara vegetarian under graviditeterna, så jag har inte erfarenhet av det. Med tanke på vilka absurda hälsoargument folk kommer med mot veganism generellt sett, så skulle jag råda dig till att ta allt som sägs och skrivs med en rejäl nypa salt. Koll har du redan och du får med all säkerhet i dig fler näringsämnen än vilken annan gravid kvinna som helst som lever på en vanlig köttkost.
    Det viktiga är B12:et, men det äter du ju! Ät bönor/linser/kikärter så får du i dig det bra järnet (till skillnad från det animaliska som är i kosttillskotten), gröna bladgrönsaker och tänk på omega 3:t (bra för barnets hjärnutveckling). Du äter ju både linfrön och valnötter, så det är nog lugnt.
    Kalciumrika frukter och grönsaker är nog bra för bentillväxten!

Några av de bästa veganläkarna (och även andra vegankvinnor med erfarenhet av graviditeter) lägger upp saker på youtube. Dr Greger (sök på nutritionalfacts.org på youtube) och dr McDougall tar t.ex. upp saker!

Grattis förresten! :)

Tack :)

Ja, det är svårt att veta vad man ska lyssna på och inte. Folk generellt kan ju vara fruktansvärt felinformerade och fast i sina egna principer.. Ska absolut kolla upp dina tips!

Äter baljväxter på något sätt varje dag.... 

Vet du vilka frukter som är rika på kalcium?

solskenskaka skrev 2015-09-30 11:17:26 följande:

Och jag tipsar om vego järnkapslar från Holistic om det skulle behövas. Jag kunde inte ta flytande tillskott själv pga illamående... grattis till graviditeten!

Tonensu skrev 2015-09-30 11:08:23 följande:

Jag är inte vegan men vill bara tipsa om Ferrinol eller Blutsaft om du behöver järn. Grattis till graviditeten :)

Tack :D

Har haft väldigt höga järnvärden tidigare men det kan säkert ändras nu iom graviditeten..  Tack för tipsen :)

Anonym (Tips) skrev 2015-09-30 10:49:31 följande:
    livinggreen.se/intervju/2089-pernilla-berg-qalla-veganer-aer-inte-militantaq

http://veganlife.se/omoss.html

sv-se.facebook.com/vegopillan

Jag tänker att du skulle kunna fråga henne. Hon var vad jag vet vegan under graviditet och amning och har en universitetsutbildning inom kost.

Grattis :) 

Guld! Ska kolla om det går att få tag i henne på något bra sätt :)

Och tack :D

• Aniiee

Jag kan inte så mycket om vegansk kost och graviditet, men jag kan i alla fall svara på en fråga du hade.

Vill du få i dig kalcium som vegan så är följande 13 saker de 13 bästa icke-animaliska källorna:
    Kelp/sjögräs (86% av RDI/hg)
    Dill
    Persilja
    Nässlor
    Sötmandel
    Linfrön
    Sojabönor
    Hasselnötter
    Vitlök
    Ris
    Sniglar
    Ruccola
    Paranötter (20% av RDI/hg)

Lycka till med graviditeten =)

Will you be forgiven when the cold grave has come?
    Aniiee skrev 2015-09-30 17:04:28 följande:

Jag kan inte så mycket om vegansk kost och graviditet, men jag kan i alla fall svara på en fråga du hade.

Vill du få i dig kalcium som vegan så är följande 13 saker de 13 bästa icke-animaliska källorna:
    Kelp/sjögräs (86% av RDI/hg)
    Dill
    Persilja
    Nässlor
    Sötmandel
    Linfrön
    Sojabönor
    Hasselnötter
    Vitlök
    Ris
    Sniglar
    Ruccola
    Paranötter (20% av RDI/hg)

Lycka till med graviditeten =)

:)

Tack.. Jag äter allt det där, förutom sniglar då givetvis som i allra högsta grad är något animaliskt :)

• Aniiee
    Anonym (Anonym Signatur) skrev 2015-09-30 18:08:20 följande:

:)

Tack.. Jag äter allt det där, förutom sniglar då givetvis som i allra högsta grad är något animaliskt :)

Klar de är =P Suck!

De skulle i en annan tråd =)

Glöm inte också att det är bra att kombinera kalcium och c-vitamin, då c-vit främjar upptaget av kalcium. Så ett par mandlar och en shot apelsinjuice till frukost..... Eller något Solig
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
    Aniiee skrev 2015-09-30 18:16:27 följande:
    Klar de är =P Suck!

De skulle i en annan tråd =)

Glöm inte också att det är bra att kombinera kalcium och c-vitamin, då c-vit främjar upptaget av kalcium. Så ett par mandlar och en shot apelsinjuice till frukost..... Eller något Solig
    Hehe :) Ingen fara... Sniglar lät inte så gott haha.. usch. 

Bra tips! Dricker ganska mycket juice (bra juice) och äter mycket frukt, visste inte att det hjälpte till med kalciumet :) 
  • Tonensu
    Anonym (Anonym Signatur) skrev 2015-09-30 18:20:32 följande:
    Hehe :) Ingen fara... Sniglar lät inte så gott haha.. usch. 

Bra tips! Dricker ganska mycket juice (bra juice) och äter mycket frukt, visste inte att det hjälpte till med kalciumet :) 
    Hjälper med upptaget av järn också :)
Svar på tråden Gravid och Vegan