• Anonym (Avgånslön)

Avgånglön

Hoppas jag lagt tråden rätt..

Men nu till min fråga. Det har varit MKT tjafs på min arbetsplats med förtal, anklagelser, mobbing osv..

Har anmält allt detta då det pågått i flera år och cheferna inte gjort något utan bara sopat det under mattan. Nu vart jag obekväm för dom och hade möte med cheferna igår.

Jag har nästan 17 år i yrket, alltid varit tillsvidare anställd. Är i kommunen.

De erbjöd mig att antingen byta till annat pass, eller säga upp mig och få avgångsvederlag.

Jag tänker att en fast anställning är ju ganska svårt att få idag och det är en trygghet jag isåfall säljer. Fick på mig till idag att fundera. Jag är rätt rutten på det jobbet pga orsakerna ovan. Men jag undrar hur mycket man kan begära? 1 års lön? mer?

• Svar på tråden Avgånglön
  • AnnaZL

Prata med facket, de vet vad som är vanligt och då får du också hjälp med förhandlingen.

• Anonym (Still)

Börja med att utgå från vad du skulle haft för uppsägningstid om du sagt upp dig själv. Säg att den är tre månader och du skulle vara arbetsbefriad under tiden. Det är liksom basen.
    Sen får du fundera över vad du själv tycker är rimligt, ta gärna kontakt med facket.

Min erfarenhet inom kommunal sektor är att man brukar få 6 månader. De enda som fått mer än så under mina fem år på nuvarande arbetsplats är medarbetare i chefsposition eller på andra strategiska poster. Där är det en helt individuell överenskommelse.

• sextiotalist

Du tänker nog på avgångsvederlag. Tre till sex månader brukar nog vara det som är vanligast, såvida man inte har någon högre chefposition.
    Men be facket förhandla för dig och börja söka nytt arbete redan nu

• Anonym (Still)

Tänk också på att det är skillnad (STOR SKILLNAD) på att få ett avgångsvederlag och att du ska se till att verkligen ta reda på vad som gäller.
    Under en uppsägningstid som kan vara säger vi 3 eller 6 månader till exempel, så kan man bli beviljad att bli arbetsbefriad. Dvs. lön och andra förmåner tickar på som vanligt men du behöver inte komma till jobbet. Du tjänar in semester och har underlag för allmän pension och tjänstepension under tiden.

Får du ett avgångsvederlag så kapas din anställning. Tex. om du avslutas per 151031 och får avgångsvederlag 6 månader. Då har du lön och förmåner tom 151031, liksom semesterintjänande och pension.
    Avgångsvederlag är inte semesterlönegrundande, icke heller underlag för tjänstepension, om man inte överenskommer detta separat.
    Grund för allmän pension utgör det dock.

Gör ni en uppgörelse om avgångsvederlag bör man också vara överens om ifall detta ska samordnas eller ej. Dvs om din arbetsgivare har rätt att reducera ditt avgångsvederlag om du skulle få anställning och inkomster någon annanstans ifrån.

Svar på tråden Avgånglön