• Anonym (Vill veta risken att drabbas)

Ärftligt med tidiga övergångsbesvär?

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att man ärver benägenhet att komma i tidig övergångsålder om ens förälder och morförälder kommit dit i 35-årsåldern? Jag är ännu bara 28 år men tycker att mensen hoppar flera dagar. Har tidigare alltid varit mycket regelbunden. Exakt 24 dagar.

Nu kan det gå över 30 dagar dagar.

Behöver jag oroa mig och om inte nu, så i framtiden hur blir man tagen på allvar och undersökt om jag också drabbas tidigt?

• Svar på tråden Ärftligt med tidiga övergångsbesvär?
  • Fia 28
    Anonym (Vill veta risken att drabbas) skrev 2015-09-30 11:05:06 följande:

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att man ärver benägenhet att komma i tidig övergångsålder om ens förälder och morförälder kommit dit i 35-årsåldern? Jag är ännu bara 28 år men tycker att mensen hoppar flera dagar. Har tidigare alltid varit mycket regelbunden. Exakt 24 dagar.

Nu kan det gå över 30 dagar dagar.

Behöver jag oroa mig och om inte nu, så i framtiden hur blir man tagen på allvar och undersökt om jag också drabbas tidigt?

Om det är bevisat vet jag inte, men iaf har jag hört att man brukar komma i klimakteriet ungefär vid samma ålder som ens mamma.
  • Duckan

Ja, det är ärftligt. Min mormor, moster och mamma har alla varit väldigt unga och likaså var jag.

• Anonym (Vill veta risken att drabbas)

Så hur var kan jag be om att undersöka mig och när är det lämpligt? Vilka prover ber man om?

• sextiotalist

Har också förstått att det finns en ärftlighet när det gäller ingång i menopausen. Om det är som mamman har jag ingen aning, eftersom min mamma opererade bort allt innan. Min syster är inte där än så jag var nog tidigare än henne (drygt 50 år).

• Duckan

Av det lilla jag vet tror jag inte att du kan "testas för tidigt klimakterie". För min del blev det tydligt när besvären kom och konstaterades då genom blodprov.
    Fråga mer hos din gyn kring detta då jag kan ha fel. Kanske kan ett blodprov visa hur dina värden är och om det verkar vara på nedåtgående.  Tyvärr är inte alla så pålästa i ämnet har jag fått erfara.

• Duckan

Du kan be om att få ta ett blodprov för att se vad ditt FSH-värde är ts och utifrån det kanske nån kunnig i ämnet kan sia om du är i riskzonen för att komma i för tidigt klimakterie?

Hittade detta ur ett utdrag på nätet:
    Diagnosen prematur menopaus ställs om man före 40 års ålder har ett värde på FSH som överstiger 40 vid två olika mätningar med minst en månads mellanrum.

• Anonym (Bodil)

Det kan finnas en viss ärftlighet men det måste inte bli så.

Min mormor fick min mamma när hon var 34 år och hon gick in i övergången när hon var 35 år. Min mamma var 50 år när hon gick in i det. Jag är 39 år och fick barn förra året och har regelbunden äl och mens.

Svar på tråden Ärftligt med tidiga övergångsbesvär?