• Anonym (Nettovinst)

    Hur fungerar en Powerbank?

    Fick en s k Powerbank som gåva från blodcentralen sist. Tänkte det kunde ju vara spännande men förstår inte hur den funkar. Fick en tvetydig instruktion med och usb sladd men finns ingen indikator på hur mycket ström som finns laddat osv. Sen hur länge den räcker och så...

    Står 2000 mAh, 10 Wh. Så är väl inga jättesiffror.

    Har en kamera med batteri på typ 1000 mAh, exempelvis.

  • Svar på tråden Hur fungerar en Powerbank?
  • Fia 28

    Kapasiteten är alltså 2000 mAh, så det ska väl räcka att ladda full mobilen typ en gång. När man googlar på liknande powerbanks så står det att det tar 2h att ladda den full.

  • Anonym (Nettovinst)

    Mobilen?

    När sa jag nånting om mobilen?

  • Aniiee

    Powerbanken är till för att ladda mobilen.... Eller andra småprylar (kameran, kanske?) om den skulle dö på språng.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Nettovinst)

    Jo alltså jag fattar funktionen men inte exakt hur jag ska använda den och hur länge den liksom räcker...

    Framgår inte hur länge den räcker att ladda upp mobil eller kamera. Finns liksom ingen indikation på laddningen... Kan bara gissa.

    Läste nått om att det behövs en viss strömstyrka eller vad det heter för att vissa aparater ska kunna laddas. Hur ser jag den på respektive aparat samt Powerbanken??

  • Fia 28
    Anonym (Nettovinst) skrev 2015-09-30 19:00:04 följande:

    Jo alltså jag fattar funktionen men inte exakt hur jag ska använda den och hur länge den liksom räcker...

    Framgår inte hur länge den räcker att ladda upp mobil eller kamera. Finns liksom ingen indikation på laddningen... Kan bara gissa.

    Läste nått om att det behövs en viss strömstyrka eller vad det heter för att vissa aparater ska kunna laddas. Hur ser jag den på respektive aparat samt Powerbanken??


    Eftersom du fått den gratis så är det knappast någon speciellt dyr grej du fått. Står det ingen modell eller nåt så du kan googla fram information om den?
  • SVejsan

    Om det är en vanlig powerbank så får du ur 5V (med ett usb-uttag) och kanske 500mA - 1000mA laddström (0,5A till 1 A).

    Har kameran sådant batteri inbyggt och har den ett sådant USB intag som kan ta emot laddning, ibland så används USB bara för överföring av foton.

    För att se om din kamera kan laddas så måste du ju kontrollera med vilken spänning din kamera skall laddas med, och  hur stor laddström den behöver för att det skall gå hyggligt snabbt... För en del enheter så rekommenderas en hög laddström det går med en lägre laddström men tar längre tid..

    Är Powerbanken utförd med någon som helst diod, Blinkar den vid anslutning till datorns USB uttag eller en "Mobilladdare med USB uttag". Ofta så kan det vara en blink 25% laddad, två blink 50% och tre bling 75%. Samt ihållande  sken helt uppladdad.
    (vilket märke är det på powerbanken)

  • SVejsan

    För det mesta så är sådana data som spänning, ström osv tryckta med superliten text vid intaget eller uttaget eller under prylen.

  • Anonym (Nettovinst)

    Är inget specifikt märke egentligen. Står POwer Bank och GeBlod.nu på den, och en liten klisterlapp med 2000 mAh och 10 Wh

    Provat att koppla den till kameran iaf. Den drivs av Litum Batteri och enligt dess egen laddadapter så är det 5 V 0,5 A (kan ha varit 0,85 A, dåligt sifferminne). Tyvärr så kan jag inte använda kameran när den laddas. Mobilen gick också bra. Kan ju vara om man skulle ha den i bilen i nödfall.

Svar på tråden Hur fungerar en Powerbank?