• hon mot strömmen

    HPV-VACCIN, ja eller Nej???

    Har fått erbjudande om att vaccinera dottern med Hpv-vaccin, tyvärr så är jag helt vilse angående detta och hoppas att ni kan hjälpa mig på traven till ett beslut. Just nu är det nej eftersom jag inte vet ett skvatt om detta!

  • Svar på tråden HPV-VACCIN, ja eller Nej???
  • Vokalissan

    Jag är för vaccin i vanliga fall, beprövade, skippar influensor. Jag är dock skeptisk till hpv då jag läst om många biverkningar samt att det inte verkar skydda mot alla sorters livmoderhalscancer. Men det är svårt!

  • Anna74a

    Jag hade inte vaccinerat mitt barn av just nämnda anledningar.
    Sedan görs ju undersökningar med jämna mellanrum.
    Det känns som en större risk med vaccinet.

  • Valkyria75

    Vaccinet är väldigt säkert, mycket välbeprövat över hela världen. Det finns massor med statistik som visar på endast positiva effekter.

    Jag tycker det är en självklarhet att låta sina barn ta vaccinet!

  • U never saw me

    Det går ju inte att förneka att vaccinet har sina risker. Det ultimata är kanske att lära barnet att alltid använda kondom vid sex och undvika att ha oskyddat sex med någon som haft många sexpartners då det ökar risken för att han/hon bär på viruset. Sen tycker jag att det är dåligt att man inte istället kan få testa sig genom vården. På de flesta läker ju viruset ut, så vet man om att partnern är smittad så får man vänta tills det försvunnit från kroppen innan man har oskyddat sex. 

  • pigglet

    Det valde vi bort. Men så är vi allmänt skeptiska till vacciner också.
    Att hävda att det inte finns några biverkningar eller "enbart positiva effekter" känns ganska enfaldigt?

    Jag tror inte man ska grunda sitt beslut på vad vi här på fl skriver. Googla istället.

    Nu kommer jag inte ihåg alla siffror osv, så ta dem med en nypa salt. Mina googlingar visade att vaccinet enbart skyddar mot 2 av de typ 80 olika virusen. Nu står iofs just de 2 virusen för 70% av... ja vad det nu var - antingen antalet fall av livmodercancer eller virusinfektionerna. Endast ett fåtal av de virussmittade utvecklar livmodercancer, kan det ha rört sig om någon tiondels procent? Att ha fått vaccinet kan göra att vissa struntar i att gå på cellprover, vilket är ett mycket dåligt beslut eftersom vaccinet faktiskt bara skyddar till 70%.

    Sedan är det ju så att man inte kan smittas av viruset om man inte är sexuellt aktiv. Eller om man använder kondom. Och att risken att smittas ökar ju fler olika personer man har sex med och speciellt om då någon av dessa har sex med många. Så jag pratar med döttrarna om vikten av att hålla på sig (ja, så gammeldags är jag!) och att de vet riskerna med att ha sex med flera olika killar. De vet också att de inte är vaccinerade och vilka risker som finns med detta. Väljer de att ändå ligga runt med olika partners så får de välja att vaccinera sig när det är aktuellt. Finns, enligt mig, ingen anledning att göra det när de är 11 år.

  • Eleonor01
    Valkyria75 skrev 2015-09-30 19:56:02 följande:

    Vaccinet är väldigt säkert, mycket välbeprövat över hela världen. Det finns massor med statistik som visar på endast positiva effekter.

    Jag tycker det är en självklarhet att låta sina barn ta vaccinet!


    Nys biverkningar är inrapporterade.... Stod i tidningarna för någon vecka sedan.
  • Valkyria75
    Eleonor01 skrev 2015-09-30 21:04:23 följande:

    Nys biverkningar är inrapporterade.... Stod i tidningarna för någon vecka sedan.


    Ja, fast det är fortfarande väldigt få. Tänk på att flera miljoner människor har tagit det hör vaccinet.

    Det är många fler som får livmoderhalscancer varje år. Och det är värre än eventuella biverkningar. Mycket värre...
Svar på tråden HPV-VACCIN, ja eller Nej???