• Anonym (undrande)

ögonfransförlängning

Har nu några gånger gjort ögonfransförlängning på salong. Det blir riktigt fint men är deppig över hur snabbt de försvinner. Någon som vet varför?

Har gjort på tre olika salonger och tycker att det skiljer sig åt mellan dem men oavsett håller de aldrig lika länge som det påstås. Har kompisar som har fina fransar länge. Varför funkar det inte på mig? Som nu senast, en vecka efter fransförlängningen har jag bara några enstaka kvar.. supertrist.

Kan tillägga att mina egna ögonfransar är relativt korta och spikraka.

Någon som vet vad problemet är och om man kan göra någonting åt saken?

• Svar på tråden ögonfransförlängning
  • Anonym (Mascara)

När jag använder en dyrare mascara som sköljs av vid 38 graders vatten hålls fransarna finare även utan maskaran. Med en vattenfast mascara krävs ögonmakeupborttagningsmedel som tunnar ut fransarna.

• Duckan

(Mascara) jag trodde att man inte skulle ha på maskara på de gjorda fransarna? Samt undvika att tvätta/gnugga dem för bästa resultat?
    Det var min fråga till ts, om du gnuggar ögonen mycket för det kan dra ner hållbarheten.
    Sen tror jag, som med tex gjorda naglar, det håller bättre på en del medan andra tappar material direkt.

• Anonym (undrande)
    Duckan skrev 2015-10-01 10:07:09 följande:

(Mascara) jag trodde att man inte skulle ha på maskara på de gjorda fransarna? Samt undvika att tvätta/gnugga dem för bästa resultat?

Det var min fråga till ts, om du gnuggar ögonen mycket för det kan dra ner hållbarheten.

Sen tror jag, som med tex gjorda naglar, det håller bättre på en del medan andra tappar material direkt.

Gnuggar mig ingenting och tvättar mig mycket försiktigt runt ögonen, ofta bara med vatten.
  • Anonym (fransar)

Köp speciell ögon och fransrengöring. När jag rengör fransar och ögon så håller det längre, ögonhygien är A och O!

• Anonym (Kanske)

Salongerna kan vara dåliga(spelar ingen roll att du testat tre stycken alla kan ha varit dåliga).

Tvätta fransarna med fransschampoo dagligen(och var försiktig när du tvättar och torkar, inget gnuggande bara röra lättlätt), borsta fransarna två gånger om dagen, se till att du sover på rygg så inte fransarna mosas, använd inget vatten första 24 timmarna, använd inga oljeprodukter i ansiktet, gnuggs inte eller peta vid ögonen.. Ja det är allt jag kan komma på för att förlängningen ska hålla så bra som möjligt.

Har du otur är du helt enkelt en av dom med fransar som inte hanterar lösfransar bra. Då finns det inget att göra.

• Duckan
    Har du otur är du helt enkelt en av dom med fransar som inte hanterar lösfransar bra. Då finns det inget att göra.

Tänkte detsamma. Händer ju folk som bygger naglar också. De stöter bort materialet medan andra kan ha sina hur länge som helst.
  • Anonym (Aj då)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-10-01 10:45:04 följande:

Salongerna kan vara dåliga(spelar ingen roll att du testat tre stycken alla kan ha varit dåliga).

Tvätta fransarna med fransschampoo dagligen(och var försiktig när du tvättar och torkar, inget gnuggande bara röra lättlätt), borsta fransarna två gånger om dagen, se till att du sover på rygg så inte fransarna mosas, använd inget vatten första 24 timmarna, använd inga oljeprodukter i ansiktet, gnuggs inte eller peta vid ögonen.. Ja det är allt jag kan komma på för att förlängningen ska hålla så bra som möjligt.

Jag hade tänkt att satsa på detta, men efter det du skriver så kommer jag nog inte göra det. Sover aldrig på rygg, skulle aldrig komma ihåg att borsta fransarna flera gånger om dagen, gnuggar mig ofta runt ögonen.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-10-01 10:45:04 följande:

Vilken sorts fransar är det som inte hanterar lösfransar bra?
  • straw2008

Jag har oxå från o till... tycker att det beror på hur långa du tar. Ta inte galet långa om inte dina egna kan bära det.
    O försök att inte pilla.
    Sitter de bara 1v så skulle jag inte sätta på igen, inte värt det liksom. Majoritete nav mina siter 2v sen sista v ser jag lite skallig ut.... behöver alltså fylla minst var 3e v för att det ska vara fint.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Aj då) skrev 2015-10-01 10:50:25 följande:

Jag hade tänkt att satsa på detta, men efter det du skriver så kommer jag nog inte göra det. Sover aldrig på rygg, skulle aldrig komma ihåg att borsta fransarna flera gånger om dagen, gnuggar mig ofta runt ögonen.

Haha ajdå. De är som sagt tipsen för att sköta om dem på bästa sätt men många följer ju inte alla. Jag själv kan i princip misshandla mina fransar och dem håller bra ändå. Jag sover inte på rygg utan som en vilde, använder inte fransschampoo, sover med smink och petar på fransarna hela tiden (a)

Av de sakerna är det nog att undvika oljeprodukter och att undvika att gnugga som är viktigast(även självklart att undvika vatten, värme och smink första dygnet men det är ju jättelätt). Jag var också van vid att gnugga ögonen innan det är nog de flesta. Men när du har förlängning kommer du vänja dig snabbt att inte göra det. Borsta fransarna bör du göra för att fransarna ska se snygga ut men kommer du bara ihåg det en gång/dag eller varannan dag kan det räcka. Det tar tio sekunder liksom, ha den lilla borsten där du borstar tänderna och gör det till en rutin att borsta i samband med det.

Alla har unika förutsättningar och för någon som ts som har svårt att få det att hålla fransarna gäller det att följa tipsen noga. För vanliga användare är det inte lika viktigt. Jag lägger extremt lite tid och energi på mina fransar och de håller sig bra.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (undrande) skrev 2015-10-01 10:53:08 följande:

Vilken sorts fransar är det som inte hanterar lösfransar bra?

Väldigt korta fransar. Väldigt tunna fransar. Naturligt oljiga ögon.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-10-01 11:15:58 följande:

Väldigt korta fransar. Väldigt tunna fransar. Naturligt oljiga ögon.

Haha visste inte att ögon kan vara olika oljiga :)

Menar du tårvätskan eller huden runt ögonfransarna? Kan man göra något åt det om det nu är det som är problemet?
  • Anonym (Frans)
    Anonym (Aj då) skrev 2015-10-01 10:50:25 följande:
    Borstar fransarna gör jag när jag sminkar mig, inte det minsta svårt att komma ihåg. Sminkningen går ju mycket fortare ändå.
    Däremot tvättar jag aldrig mina fransar. I duschen blir de ju lite blöta och då torkar jag försiktigt ibland med inte alltid. Tar mascara på särskilt om jag haft dem några veckor och de börjar glesa ut. En månad ser det fint ut. Det svåra är att inte tvätta så mycket och inte pilla på dem. Innan jag lärde mig det satt de bara 2-2½ vecka fint.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (undrande) skrev 2015-10-01 12:21:02 följande:

Haha visste inte att ögon kan vara olika oljiga :)

Menar du tårvätskan eller huden runt ögonfransarna? Kan man göra något åt det om det nu är det som är problemet?

Jag tror det kan handla om både huden och talgkörtlarna som ger oljiga fransar. Har man det problemet tycker jag verkligen man borde köpa fransschampoo och vara noggrann med rengöringen. Även vara extra noga med att kolla så inga av produkterna man har i ansiktet innehåller olja.

Har man alldeles för stort problem med oljiga fransar vet jag inte vad mer man kan göra. Olja gör att 1, det blir svårt för fransarna att fästa från början och 2, dem glider lätt av när de väl är på. Rena döden för fransarna alltså. Vissa kan helt enkelt inte ha förlängning.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-10-01 12:49:11 följande:

Jag tror det kan handla om både huden och talgkörtlarna som ger oljiga fransar. Har man det problemet tycker jag verkligen man borde köpa fransschampoo och vara noggrann med rengöringen. Även vara extra noga med att kolla så inga av produkterna man har i ansiktet innehåller olja.

Har man alldeles för stort problem med oljiga fransar vet jag inte vad mer man kan göra. Olja gör att 1, det blir svårt för fransarna att fästa från början och 2, dem glider lätt av när de väl är på. Rena döden för fransarna alltså. Vissa kan helt enkelt inte ha förlängning.

Vad är fransschampo? Kan man inte använda nån vanligt mild tvål eller mild sminkborttagning?
Svar på tråden ögonfransförlängning