• Maooo

Är jag en patetisk förälder?

Jag har ett dilemma, jag tycker inte att mitt barn ska få trycka i sig massa socker, alltså äter vi inte massa bullar, äter glass,godis osv osv hemma. Vi äter istället frukt och försöker göra sockerfria saker i den mån det går. 

När vi är ute på stan så ger vi utan problem en korv med bröd, men vi skulle aldrig köpa en kanelbulle eller en godispåse till vårat barn.

Vi har ett barn som är 2-år gammalt.

Nu till själva dilemmat, mitt barn går på ett dagis där dom tycker att äta socker är ok, när något barn fyller år så bjuder dom alla barnen på glass, dom äter choklad vid någon högtid och paj ibland. När jag som förälder ifrågasatt detta, då jag anser att dom får tillräckligt av den varan hemma och att det inte behövs i förskolan blir jag mer eller mindre dumförklarad, då dom anser att det är så sällan dom ger sånt, vilket det inte är för oss.

Är jag den enda människan på denna jord som inte vill att mitt barn ska trycka i sig massa socker på förskolan? 
    Jag blir så frustrerad för jag känner mig som värsta hippieföräldern som inte vill att mitt barn ska få detta i förskolan. Det verkar inte som att någon annan förälder tar upp detta, utan jag är den enda.......

• Svar på tråden Är jag en patetisk förälder?
  • Ragdoll83

Det blir vanligare och vanligare att förskolor blir sockerfria. Ta upp detta på ett föräldramöte så ska du se att du får andra föräldrar med dig.

• solros68

Nej du är knappast ensam om att tycka att det är bjuds på för mycket socker i förskolan. Vissa förskolor är "sockerfria" och där bjuds det istället på fruktsallad när dom firar något.

• Anonym (??)

Men från vilken ålder ger de sådant?! Min tvååring har inte heller börjat med glass ännu? (Inte heller börjat på förskola iofs men...) inte ska väl förskolan vara stället där barnen introduceras till glassigt choklad, eller? Jag hade också reagerat på detta särskilt på småbarnsavdelning!

• Ljughbln

Vår förra förskola firade barnen som fyllde år genom att ge dom en bok och sång i present, ingen fika. Smart tycker jag!

Jag har inget emot socker å fika men en bok är ett bra minne =]

Förskolan vi har nu gör ingenting tror jag.. Får typ säga till personalen att barnet fyller år idag å hoppas de grattar..

• anidue

vi har en sockerfri förskola. det hände en gång att en tjej som fyllde år kom med "cupcakes" som han bakade själv...
    jag tycker inte heller att barn ska trycka i sig massa socker av en rad anledningar som att det är högst onyttigt

• Maooo
    Anonym (??) skrev 2015-10-01 21:32:14 följande:

Men från vilken ålder ger de sådant?! Min tvååring har inte heller börjat med glass ännu? (Inte heller börjat på förskola iofs men...) inte ska väl förskolan vara stället där barnen introduceras till glassigt choklad, eller? Jag hade också reagerat på detta särskilt på småbarnsavdelning!

Nu när du säger det.......dom har faktiskt infört socker i vårat barns liv. Vilket är helt sinnesjukt tycker jag.
  • CissiJissi

Jag känner heeeelt likadant men är den enda jag vet.. Jag hat gett efter för trycket tyvärr..

• Mee

På min sons dagis har de sagt att man inte får ta med sig typ glass eller så om barnet fyller år. Utan de anser att barnen får socker så det räcker och blir över hemma.

Enda gången de får "gosaker" på dagis är lucia (en pepparkaka eller lussebulle) eventuellt påsk och midsommar. Men mer än det är det absolut inte.

Personligen tycker jag att det är helt rätt att ha det så. Ett argument som de hade till att införa så är att det blir typ som en tävling för föräldrarna "vem tar med sig bäst födelsedagsfika" och alla föräldrar har kanske inte råd att ordna med storkalas på dagis.

Om jag var du så skulle jag ta upp det på ett föräldrarmöte.

Kolla gärna med vad kommunen och Livsmedelsverket har för riktlinjer, vet att vårt dagis går efter kommunen som går efter Livsmedelsverket och lägg fram det på ett föräldrarmöte om de andra föräldrarna vill ha typ "bevis" eller vad man ska kalla det för till att sluta med socker på dagis.

• Frontline

Hur svårt kan det vara att säga till personalen att ni inte tillåter att ert barn får dessa sockerfällor?

Har sagt det på dagis till våra när dom var små och vid ett eventuellt kallas så serverade dom nåt annat till dom som inte skulle ha en massa socker...

En öppen dialog med dom som är på dagis är ju underbart, vi har aldrig haft några problem med det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Christabel81

Nej du är inte den enda, som du ser. Jag håller oxå med dig. Prata med personalen och med andra föräldrar så kanske ni kan få igenom en ändring. På vår förskola får man inte ta med fika till födelsedagar men fsk bjuder barnen på saft eller glass då och då. Och det obligatoriska julfikat då.

• Anonym (Fruktspett)

Fruktspett som födelsedagsbarnet får vara med att fixa och sen bjuda kompisarna på är ett bra alternativ (förskolan står för frukten).

De kan ha det en gång i månaden så får alla som fyller den månaden hjälpa till och bjuda sina kamrater.

Tipsa om det, alltid lättare att få till en ändring när man kommer med konstruktiva förslag och alternativ istället för enbart förbudskrav.

Svar på tråden Är jag en patetisk förälder?