• Pink Rose

Hur kommer man överens (när man har olika stilar)

Hur har ni gjort, ni som har helt olika stilar när ni ska inreda?

Jag och sambon har helt olika stilar, och han gillar inte det jag föreslår och tvärtom

Hur kommer man överens om något sådant? Hur har ni löst det hela?

• Svar på tråden Hur kommer man överens (när man har olika stilar)
  • SaraTerese

Jag säger att så här ska det se ut och ger mig inte, när det är klart så måste han erkänna att det blev bra!! Även fast han inte tyckte att det var en bra idé och nu efter flera år så kämpar han inte ens emot....

Trägen vinner, eller vad det nu heter!!!

• SaraTerese

Måste tillägga att han kommer med de vildaste och knasigaste idéerna och ibland måste han få göra som han vill, men inser då att det inte blir bra...

• Hundliv

Kolla om inredningsprogrammet Sambo finns kvar på TV 4 +

• AnneSophie

Vi har tack och lov likadan smak.
    Det var väldigt märkligt att komma hem till min mans hus, när vi precis hade träffats då, och se hur han hade inrett det. Vi hade båda valt möbler i beige och en lite dovare mörkblå och de möbler som jag inte hade (kunnat få med mig från London) hade han och de möbler han inte hade (pga att hans X hade tagit dom) hade jag.
    Nu kör vi en rätt ren modern stil med fem grundfärger som följer alla rum i hela huset (utom möjligtvis barnens rum som avviker lite i färg) och har sedan lagt till arvegods som personifierar huset.

Om man inte har likadan smak så är det bästa att hitta en ny stil som passar båda. Kompromissa helt enkelt. Sedan får man göra som dom gjorde i programmet Sambo, och bara behålla ett fåtal saker som absolut måste få vara kvar och rensa bort resten...och igen kompromissa.
    Det kan vara ganska befriande faktiskt.

• lilla mej

jag har gett min sambo ETT rum i huset dar han kan gora vad han vill, resten ska jag bestamma det sager jag bara......

• Matilda07 och Moa08

Åh, jag tycker att det är sktjobbigt! Jag vill ha enkel minimalistisk stil medans min sambo är världens skrotsamlare och vill spara på allt! Ibland är det jättesvårt att komma fram till något som passar båda..Jag vill ha ljusa tapeter..han tycker att det ser ut som på ett sjukhus och vill ha mera färgglada tapeter!?!
    Men oftast går det ganska bra..det blir en mix av bådas stilar...han får samla sitt skrot i mina snygga förvaringsboxar hihi

• helenasthlm

SaraTerese:

Båda dina inlägg stämmer precis som de är hos oss.....kul.
    Skrattade när ja läste tihi.

Såååå braaaa:
    Måste tillägga att han kommer med de vildaste och knasigaste idéerna och ibland måste han få göra som han vill, men inser då att det inte blir bra...

• Nyfiken gul

jag är den som vill ha romantisk herrgårdsstil och gärna vill köpa saker inspirerade av Laura Ashley och går på loppis och auktioner, köper mycket saker på Indiska...

Min man däremot vill ha mörka färger, tunga mörka möbler, oxblod, mahogny, körsbär, svart, krom, läder.... nästan engelsk stil ni vet med rökrock, cigarr o bisarra läderfåtöljer med 1 meter tjocka armstöd osv.. Eller tvärsom, totalt svensk stil med furumöbler överallt.. (eftersom vi har trätak, trägolv o träpanel i huset)

Så vår kompromiss består av en rätt snygg mix av våra smaker.. orientaliskt i sovrummet, kanelfärgad soffa i skinn, valnöt i köket... och alla mindre prylar som gardiner osv är bara mitt område o där köper jag med glädje herrgårdsstilar på textiler, kuddar, prydnader o annat krafs!!

• Kusin Knase

Vi har det som L Girl fast tvärtom! Min man är estet och minimalist och heminredningsintresserad... Jag bryr mig inte så mycket och det är skönt. Jag har fått ett stökrum att rumstera om i!

• skriva

Under flera år i början av vårt förhållande bråkade vi alltid i inredningsaffärer. Det tog sju år innan vi kunde samsas om vilken soffa vi skulle köpa.

Om ni är lika envisa båda två så vet jag faktiskt inte hur ni ska lösa det... Hur länge har ni varit tillsammans?

• skriva

Kan tillägga att min sambo gärna vill sy egna gardiner av tidningspapper och ha vägskyltar som bord osv. Jag totalvägrar nu för tiden. Innan var jag mesigare. Länge hade vi en jättestor trådrullsliknande grej man virar kablar runt som soffbord. Den kom från ett bygge.

I vårt hus vill han att alla gardiner ska vara enfärgade i svart. Jag vägrar.

• DELM

Oj, jag vågar inte tänka på hur det kommer bli när vi skaffar hus. Som det är nu så har vi vårt bohag ståendes i en källare (vi har lite mer än vad som ryms i en liten lägenhet om man säger så). Det vi har i lägenheten passar inte alls med det som är magasinerat.

Jag har försökt driva igenom att jag ska få bestämma i dom flesta rum och så kan han få bestämma i ett hobbyrum eller nåt. Jag vet, inte speciellt schysst, men vi kommer aldrig kunna kompromissa.

Jag önskar jag inte hade gift mig med en karl som var intresserad av inredning

• väntar o längtar

Jag väntar ut maken helt enkelt. Till slut så har han ändrat sig då han är bearbetad så finurligt att han tror att det är hans idé från början.

• Kusin Knase

skriva: Ååååh, jag har alltid velat ha en sån där stor trådrulle!!!!!! Det är sant!! Och vägskyltar... älskar dem, hehe... Har dock ingen. Tyvärr!

• skriva

Kusin K: Jaha! Och vi som TYVÄRR har slängt allt!

• Kusin Knase

skriva: Då vet jag EN som tackar dig för det!!!

Jag har ägt två biostolar som satt ihop... men dem slängde han. Och min sparkstötting, buhu buhu... Fast den hade jag inte inomhus. Faktiskt.

• Tildamamman

skriva- Åhh herregud!! Är inte det "tonårspojkrum" med kabelrule och vägskyltar så skjut mig! Jag hade dött på stubinen! Han ska vara glad att du slängde ut krafset

• skriva

Tildamamman: Javisst. Han är 38.

Numera tror jag han har gett upp för han tycker det mesta jag föreslår är snyggt. Jag lovar at det inte är jag som har blivit mer "krejsy".

Svar på tråden Hur kommer man överens (när man har olika stilar)