• Anonym (Frågande)

Anknytningsproblem, sen i utvecklingen?

I Sverige pratar vi ofta om hur viktig anknytningen är mellan föräldrar och barn. Jag har varit föräldraledig länge med mina barn, haft de nära mycket och försökt vara engagerad i mina barn. Anknytning är viktigt för mig. Känns helt naturligt att föräldrarna är barnens närmaste personer alltså.

Jag har varit mycket i ett annat europeiskt land och sett en familj där allt är annorlunda. Föräldrarna har eget och jobbar väldigt mycket, ofta sena kvällar. Sen barnet var nästan nyfödd har mormor tagit hand om barnet som nu är drygt 1 år. Även på helgerna gör föräldrarna ärenden och små resor utan barnet.

Jag tycker det känns onaturligt att föräldrarna är borta så mycket. Måste ju vara så att morföräldrarna blir barnets närmsta personer. De försöker göra det bra för barnet, men jag tycker barnet lämnas rätt mycket själv, typ att sitta o leka i en säng. Antar att de inte har den orken som riktigt krävs för att ta hand om ett barn.

Dessutom tror jag att barnet är sen i den motoriska utveckligen. Rör sig knappt någonting utan sitter mest och plockar lite. Hur skulle andra se på detta? Jag tycker det är helt galet! Det barnet kommer ju också växa upp men man pratar ju så mycket om anknytning, då kan väl detta inte vara bra? Är nyfiken hur ni skulle reagera.

• Svar på tråden Anknytningsproblem, sen i utvecklingen?
  • Anonym (Hmm)

Jag tycker som du. Jag var det lilla barnet men har svårt med sociala relationer. Ingen märklig människa för det men jag vet inte hur man gör när man umgås över en middag. Vill mest äta och drömmer.

• Anonym (Eliza)

Jag är uppväxt på barnhem, och visst sätter det sina spår även om det skiljer sig från det du tog upp i TS.

• Anonym (hm)

I Sverige har vi ju möjlighet att stanna hemma ganska länge med våra barn, så för oss är ju det upplägget som du beskriver främmande. 

Men för barnets del är det ju viktigast att det finns minst en trygg anknytningsperson, och det kan ju lika gärna vara mormor som mamma/pappa. Om mormodern inte orkar med barnet så är det ju självklart inte bra, men annars ser jag inget problem i sig att mormodern har hand om barnet. Ett barn blir ju knappast sen i utvecklingen bara för att det tas om hand av mormor istället för mamma/pappa. Men om föräldrarna längre fram förväntar sig att ha en nära relation till barnet så får de nog jobba ganska så rejält på detta. För om föräldrarna är borta hela dagarna och mesta dels av kvällarna och helgerna så finns det ju ingen tid för barnet att knyta an till föräldrarna. 

• Anonym (Stanna av)

Jag tror nog att utvecklingen kan stanna av och bli sen om barnet inte får ordentlig anknytning. Anknytning och trygghet söker ju barnet efter hela tiden och är inte det behovet tillfredsställt så väntar den övriga utvecklingen eller sker mer långsamt.

Svar på tråden Anknytningsproblem, sen i utvecklingen?