• Anonym (hycklare)

Många klagar på att integrationen inte fungerar. Men umgås de själva med invandrare?

Det klart att integrationen inte fungerar när många svenskar flyttar till "svenska" områden, sätter sina barn i "svenska" skolor samt sällan eller aldrig umgås med invandrare! Vad hade ni väntat er?

Vi måste blanda oss, se varandra i ögonen och börja umgås om integrationen ska fungera!
    Bosätt sig i ett blandat område och börja prata med dina grannar. Bjud hem dem på fika eller middag. Låt barnen lära känna barn från andra kulturer. Osv.

Det skulle räcka med att hälften av alla svenskar gjorde ovanstående, så skulle integrationsproblemen vara ett minne blott. Men när många flyttar och "isolerar" sig, samt när invandrare har svårare att komma in på arbetsmarknaden, är det ju inte så konstigt att det blir problem?

Det kan inte bara vara upp till politikerna att bryta segregationen. Det är upp till dig och mig också.

• Svar på tråden Många klagar på att integrationen inte fungerar. Men umgås de själva med invandrare?
  • Anonym (Iqfiskmås)

Jo men precis. Varför flyttar inte svenskar in i problemområden och offrar sig själva för att få integrationen att funka?

Varför offrar dem inte sina barn och deras framtid genom att sätta dem i problemskolor?

*facepalm*

• seriösanvändare

Varför ska jag bosätta mig i ett område jag inte trivs i, eller umgås med människor som jag inte har ett dugg gemensamt med? Bara för att de kommer från en annan kultur.

Jag bor och umgås redan "blandat" i viss mån. Har aldrig bott i ett område där det enbart eller nästan enbart bor svenskar. Men jag tänker inte flytta till ett svensk-glest område bara för att, eller sätta mina barn i en dålig skola bara för att. Det finns ju en anledning till att många flyr dessa skolor och områden. (Som inte bara har med invandringen att göra).

Jo, det är politikernas ansvar att städa upp i röran de själva har skapat. De här problemen har varit kända i flera decennier, men ändå har inget gjorts åt dem. Tvärtom har den höga invandringen fortsatt. Hade vi haft en mer hållbar migrationspolitik och en invandring som varit mer i paritet med våra grannländer, skulle vi inte ha haft de här problemen, eller de skulle i alla fall ha varit betydligt mindre omfattande.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Guldfisken)

Detta är ett problem i media ja, inte bland oss vanligt folk.

• ica
    seriösanvändare skrev 2015-10-02 17:38:26 följande:

Varför ska jag bosätta mig i ett område jag inte trivs i, eller umgås med människor som jag inte har ett dugg gemensamt med? Bara för att de kommer från en annan kultur.

Jag bor och umgås redan "blandat" i viss mån. Har aldrig bott i ett område där det enbart eller nästan enbart bor svenskar. Men jag tänker inte flytta till ett svensk-glest område bara för att, eller sätta mina barn i en dålig skola bara för att. Det finns ju en anledning till att många flyr dessa skolor och områden. (Som inte bara har med invandringen att göra).

Jo, det är politikernas ansvar att städa upp i röran de själva har skapat. De här problemen har varit kända i flera decennier, men ändå har inget gjorts åt dem. Tvärtom har den höga invandringen fortsatt. Hade vi haft en mer hållbar migrationspolitik och en invandring som varit mer i paritet med våra grannländer, skulle vi inte ha haft de här problemen, eller de skulle i alla fall ha varit betydligt mindre omfattande.

Då vi valt politikerna är det även vårt eget ansvar.
    Jag umgås med mina vänner och det finns olika ursprungsnationaliteter bland dem.
  • seriösanvändare
    ica skrev 2015-10-02 17:42:45 följande:
    Då vi valt politikerna är det även vårt eget ansvar.
    Jag umgås med mina vänner och det finns olika ursprungsnationaliteter bland dem.
    Det har ju inte funnits mycket att välja på.

SD är inte mycket att hänga i julgranen och de andra partierna fortsätter att sticka huvudet i sanden.

Visst, man hade kunnat bilda ett helt nytt parti, men det kräver ju lite mer än att bara gå och rösta.

Jag umgås också med människor med olika rötter, men det är ju för att jag gillar dem, inte för att "blanda" mig bara för sakens skull. Jag tänker inte ta ansvar för problem som har skapats av en politik jag inte stödjer och aldrig har gjort. De som stödjer denna politik kan gott ta det ansvaret istället.
  • ica
    seriösanvändare skrev 2015-10-02 17:47:54 följande:
    Det har ju inte funnits mycket att välja på.

SD är inte mycket att hänga i julgranen och de andra partierna fortsätter att sticka huvudet i sanden.

Visst, man hade kunnat bilda ett helt nytt parti, men det kräver ju lite mer än att bara gå och rösta.

Jag umgås också med människor med olika rötter, men det är ju för att jag gillar dem, inte för att "blanda" mig bara för sakens skull. Jag tänker inte ta ansvar för problem som har skapats av en politik jag inte stödjer och aldrig har gjort. De som stödjer denna politik kan gott ta det ansvaret istället.
    Det går alltid att kontakta politiker och säga sin mening. Vi måste alla ta ansvar för nåt vi inte är orsak till. Som att nån kör åt fanders. Det tar vi på vår skatt. Och att vilja hjälpa de som flyr för sina liv är basal anständighet. Med det menar jag inte att vi kan hjälpa alla. Men en del.
  • Anonym (hycklare)

Men om ni inte vill umgås med invandrare kan ni ju inte klaga när det blir problem?

Hur sjutton ska de komma in i samhället om de aldrig får en chans!? Om de har svårt att få jobb samt dessutom nästan bara träffar landsmän eller andra invandrare?

• seriösanvändare
    ica skrev 2015-10-02 17:50:28 följande:
    Det går alltid att kontakta politiker och säga sin mening. Vi måste alla ta ansvar för nåt vi inte är orsak till. Som att nån kör åt fanders. Det tar vi på vår skatt. Och att vilja hjälpa de som flyr för sina liv är basal anständighet. Med det menar jag inte att vi kan hjälpa alla. Men en del.
    Medborgare har kontaktat politiker och "sagt sin mening" i många år nu. SD har växt och frustrationen i samhället ökar. Men inte mycket händer.

Hade vi enbart släppt in människor som flyr för sina liv, och varit restriktiva med alla andra, så hade invandringen varit på en hanterbar nivå, åtminstone till dags dato. Nu ser det ju annorlunda ut, men fram till förra året var bara ca 5 procent av alla som kom till Sverige asylsökande. Resten var anhöriga eller ekonomiska migranter.
  • Anonym (skärp dig)

VARFÖR tror du att folk flyr och försöker rädda sina barn?

Anonym (hycklare) skrev 2015-10-02 17:53:26 följande:

Men om ni inte vill umgås med invandrare kan ni ju inte klaga när det blir problem?

Hur sjutton ska de komma in i samhället om de aldrig får en chans!? Om de har svårt att få jobb samt dessutom nästan bara träffar landsmän eller andra invandrare?

Givetvis klagar man på dom omfattande problem massinvandring innebär om man tvingas till att fly inuti eget land.

• seriösanvändare
    Anonym (hycklare) skrev 2015-10-02 17:53:26 följande:

Har någon i den här tråden skrivit att de inte vill umgås med invandrare?

Jag känner ingen svensk som inte umgås med invandrare alls, eller som bara vill umgås med svenskar. Men det är stor skillnad på det och på att åka ut till brinnande förorter och "offra" sig. Det kan inte vara upp till enskilda medborgare att lösa problemen där.
  • Anonym (kvotering)

Kvotering är lösningen!

Vi kan starta lite smått med att minst 10% av bekantskapskretsen skall komma från en annan etniskt grupp.

På sikt bör kvoten höjas till minimum 50%, kanske 75%?

• seriösanvändare
    Anonym (kvotering) skrev 2015-10-02 18:10:37 följande:
    Kvotering är lösningen!

Vi kan starta lite smått med att minst 10% av bekantskapskretsen skall komma från en annan etniskt grupp.

Haha
  • seriösanvändare
    Anonym (kvotering) skrev 2015-10-02 18:10:37 följande:
    Kvotering är lösningen!

Om även andra västerlänningar räknas till andra etniska grupper, är jag redan uppe i 50 procent.

Och ca 10 procent har nog rötter utanför västvärlden, i alla fall i den yttre bekantskapskretsen.
  • Anonym (kvotering)
    seriösanvändare skrev 2015-10-02 18:20:10 följande:
    Om även andra västerlänningar räknas till andra etniska grupper, är jag redan uppe i 50 procent.

Och ca 10 procent har nog rötter utanför västvärlden, i alla fall i den yttre bekantskapskretsen.
    Mönsterborgare! Glad
  • seriösanvändare
    Anonym (kvotering) skrev 2015-10-02 18:37:08 följande:
    Mönsterborgare! Glad
    LoL

Nu räknade jag inte bara vänner bosatta i Sverige, utan även vänner i England, USA och Tyskland. I Sverige har de flesta jag umgås med svenskt ursprung, men inte alla.
  • ninasord

Vilket underbart inlägg med befogade frågor.
    Bra initiativ.

Om jag inte var sjukskriven och hade besvär skulle jag umgås mer, men eftersom jag inte är riktigt i kondition isolerar jag mig eftersom andra tycks känna av att jag är pestsmittad. Jag är inte svensk, men umgås mest med svenskar om det blir av för att underlätta för mig själv, om jag ska orka med umgänge öht. Visst pratar jag med utlandsfödda om lite av varje och bemöter dom med samma omtanke som jag bemöter vem som helst, förutsatt att jag själv blir respekterad.

• ica
    seriösanvändare skrev 2015-10-02 17:57:21 följande:
    Medborgare har kontaktat politiker och "sagt sin mening" i många år nu. SD har växt och frustrationen i samhället ökar. Men inte mycket händer.

Hade vi enbart släppt in människor som flyr för sina liv, och varit restriktiva med alla andra, så hade invandringen varit på en hanterbar nivå, åtminstone till dags dato. Nu ser det ju annorlunda ut, men fram till förra året var bara ca 5 procent av alla som kom till Sverige asylsökande. Resten var anhöriga eller ekonomiska migranter.
    Problemet är att vi inte ställt krav. Att lära sig svenska, försörja sig själv, följa svenska lagar. Och inse att många är här för att stanna. När en del inser att det inte är ett paradis att bo här blir de bittra.
    Om vi var tydliga med att man måste jobba här och betala skatt i 40 år för full pension. Och även då kan den bli låg.  Osv
  • Anonym (*)

De flesta jag känner umgås med sin familj, släkt och kompisar. Kompisar är människor man träffat under livet, i skolan, på jobbet, på idrottsaktiviteter osv. De allra flesta gör inte skillnad på var folk kommer ifrån.

Sedan träffar man nya människor, och det gör man oftast där man bor. Man får nya kompisar genom barnen, man träffar grannar osv. Så det handlar inte om ursprung, det handlar om var man bor.

Rika människor umgås oftare med andra rika, kriminella umgås oftare med andra kriminella, barnfamiljer umgås oftare med andra barnfamiljer osv. Medelsvenssons umgås oftare med andra medelsvenssons, fattiga umgås oftare med andra fattiga.

Dvs det är andra orsaker än hudfärg som avgör vem man umgås med.

• Anonym (ja)

Ja, jag umgås med invandrare och DÄRFÖR inser jag att integreringen inte fungerar. Jag är född och uppvuxen i en invandrartät stad, inte så många invandrare när jag växte upp, det kom dock fler och fler och i början fungerade det då det inte fanns så många andra invandrare att ty sig till så de 'tvingades' umgås med svenskar.

Ju fler som kom, ju fler som klämdes ihop i samma stadsdel desto fler problem blev det. De tydde sig till 'sina egna' vilket gjorde att fanatikerna fick stort fäste, tryggheten blev religionen och då, tyvärr, en mer fanatisk del och idag har folk som velat anamma Sverige och dess traditioner och svensk syn på kvinnor tom fått fly orten.
    Vissa har attackerats för att de i hemlandet tillhört motståndarsidan, alltså, man tar med sig kriget hit. Detta är naturligtvis inte ok men så fort någon höjer sin röst om det gapas det rasist. Helt vansinnigt och nu ser jag det ske överallt i Sverige utan någon som helst hejd.

I närheten av min ort finns nu ett flyktingboende med ca 175 personer. DÄR fungerar det än så länge bra tack var engagerade privatpersoner. Det har startats svenskundervisning på en gång, det anordnas lekdagar där man spelar bla kubb, fotboll mm, de boende får engagera sig i skötseln av sitt boende, kratta löv tex tillsammans med ortsborna osv.

Det kommer också startas en fikakväll där ortsbor och flyktingar kan utbyta erfarenheter och ortsborna kan berätta om hur det fungerar här i Sverige och de som flytt kan berätta om hur de levde förut.

Jag har också varit på flyktingboenden där min fru nekats att hjälpa till ensam utan manlig eskort, eftersom de som bott där har uttryckt sina åsikter om svenska kvinnor som lovliga byten, (ägaren där är själv av utländsk härkomst men hans fru är svensk, dock kan frun arabiska vilket de boende inte vet eller har fattat) där flyktingarna vägrar göra något alls för att få sitt boende mer trevligt, där de vägrar göra något annat än gapa och skrika om att detta inte var vad de förväntat sig. Skillnaden? Där fanns inte engagerade ortsbor och eftersom det inte finns något stöd från politiskt håll, ingen som helst kontroll över flyktingarnas psykiska status (och som jag har förstått det, ingen kontroll om de verkligen är flyktingar på riktigt) så har det gått åt skogen. Tyvärr är dessa flyktingboenden övertaliga gentemot de där det fungerar pga ortsborna vad det verkar och det leder bara till katastrof.

Sverige kan inte allena rädda alla, det GÅR inte, hur gärna än hallalujahrörelsen än vill tro det.
    Det måste till kontroller, vilka har redan uppehållstillstånd i andra säkra länder? Vilka har faktiskt inte flytt från Syrien utan kommer hit ändå från andra länder? Vilka är ensamkommande barn på riktigt och vilka är faktiskt vuxna? Alla måste också erbjudas hjälp för trauma, alla som har flytt på riktigt har ett eller annat trauma att hantera och det måste organiseras hjälp för dem. Jag vet att det inte finns tillräckligt många psykologer osv, men det finns annan hjälp, tex TTT eller Havening som kan hjälpa till att avvärja det värsta så vi slipper få fler attacker alá IKEA.

• ica
    seriösanvändare skrev 2015-10-02 17:57:21 följande:

Jag känner ingen som kontaktat en politiker men gnäller gör de ändå. Jag tror många tänker att de borde göra det men de gör inget. Politiker styrs av oss om vi vill,
Svar på tråden Många klagar på att integrationen inte fungerar. Men umgås de själva med invandrare?