Ja, jag umgås med invandrare och DÄRFÖR inser jag att integreringen inte fungerar. Jag är född och uppvuxen i en invandrartät stad, inte så många invandrare när jag växte upp, det kom dock fler och fler och i början fungerade det då det inte fanns så många andra invandrare att ty sig till så de 'tvingades' umgås med svenskar.
Ju fler som kom, ju fler som klämdes ihop i samma stadsdel desto fler problem blev det. De tydde sig till 'sina egna' vilket gjorde att fanatikerna fick stort fäste, tryggheten blev religionen och då, tyvärr, en mer fanatisk del och idag har folk som velat anamma Sverige och dess traditioner och svensk syn på kvinnor tom fått fly orten.
Vissa har attackerats för att de i hemlandet tillhört motståndarsidan, alltså, man tar med sig kriget hit. Detta är naturligtvis inte ok men så fort någon höjer sin röst om det gapas det rasist. Helt vansinnigt och nu ser jag det ske överallt i Sverige utan någon som helst hejd.
I närheten av min ort finns nu ett flyktingboende med ca 175 personer. DÄR fungerar det än så länge bra tack var engagerade privatpersoner. Det har startats svenskundervisning på en gång, det anordnas lekdagar där man spelar bla kubb, fotboll mm, de boende får engagera sig i skötseln av sitt boende, kratta löv tex tillsammans med ortsborna osv.
Det kommer också startas en fikakväll där ortsbor och flyktingar kan utbyta erfarenheter och ortsborna kan berätta om hur det fungerar här i Sverige och de som flytt kan berätta om hur de levde förut.
Jag har också varit på flyktingboenden där min fru nekats att hjälpa till ensam utan manlig eskort, eftersom de som bott där har uttryckt sina åsikter om svenska kvinnor som lovliga byten, (ägaren där är själv av utländsk härkomst men hans fru är svensk, dock kan frun arabiska vilket de boende inte vet eller har fattat) där flyktingarna vägrar göra något alls för att få sitt boende mer trevligt, där de vägrar göra något annat än gapa och skrika om att detta inte var vad de förväntat sig. Skillnaden? Där fanns inte engagerade ortsbor och eftersom det inte finns något stöd från politiskt håll, ingen som helst kontroll över flyktingarnas psykiska status (och som jag har förstått det, ingen kontroll om de verkligen är flyktingar på riktigt) så har det gått åt skogen. Tyvärr är dessa flyktingboenden övertaliga gentemot de där det fungerar pga ortsborna vad det verkar och det leder bara till katastrof.
Sverige kan inte allena rädda alla, det GÅR inte, hur gärna än hallalujahrörelsen än vill tro det.
Det måste till kontroller, vilka har redan uppehållstillstånd i andra säkra länder? Vilka har faktiskt inte flytt från Syrien utan kommer hit ändå från andra länder? Vilka är ensamkommande barn på riktigt och vilka är faktiskt vuxna? Alla måste också erbjudas hjälp för trauma, alla som har flytt på riktigt har ett eller annat trauma att hantera och det måste organiseras hjälp för dem. Jag vet att det inte finns tillräckligt många psykologer osv, men det finns annan hjälp, tex TTT eller Havening som kan hjälpa till att avvärja det värsta så vi slipper få fler attacker alá IKEA.