• Nenne2

Ok att åka bil länge vid graviditet?

Jag är gravid i v 33 och har legat däckad i vinterkräksjukan i 2 dygn. Men idag började jag känna mig bättre så jag hoppas på att vara helt återställd imorgon. Till saken hör att vi är bjudna på en stor fest som ligger ca 40 mil från oss, en bit att åka i bil (min man kör) Väl där har min man bokat graviditetsmassage för mig innan vi ska till festen och sedan ska vi bo på flott hotell. Mysigt jag vet, men jag är orolig för att det kan bli för mycket för bebisen att jag först varit jättesjuk i vinterkräksjukan och sedan att jag ska sitta i bilen så långt. Är det ngn som vet hur det funkar med bilåkning så här i graviditeten? Tycker ni jag kan åka och njuta av en mysig helg eller kanske är det bäst att vara hemma och vila ut istället. Vi ska åka hem redan på söndag igen.

• Svar på tråden Ok att åka bil länge vid graviditet?
  • Rusty

Det är inte farligt för barnet att du åker bil. Det handlar bara om dig och vad du orkar. Själv hade jag ont i ryggen vid den tiden i graviditeten och hade aldrig kunnat sitta så länge. Men det var ju jag... Allt som känns bra ÄR bra. Så om du inte mår dåligt av att åka bil (stanna ibland och rör lite på dig bara) och har möjlighet att gå hem från festen när du är trött och behöver sova, så finns det inget alls som hindrar att du åker.

• Mia m Rasmus
    Åk iväg och njut!Skrattande
    Vi åkte på spa resa när jag hade ca 6 v kvar. Det var 35-40 mil enkel och det gick utsn problem.
  • Druiz

Jag åkte 100mil i sträck när jag va runt v 33 o det gick fint.. fast att rumpan somna till slut

• Jessie 85

Jag är ganska säker på att det inte är någon större fara att du åker långt
    se bara till att dricka ordentligt stanna regelbundet kanske försöka ha stolen i lite viloställning för att slippa lägga all tyngd på bäcknet.
    och om baksätet är ledigt så lägg dig där bak ett tag med kudde och försök vila ordentligt under resan och njut av masagen när du kommer fram

• Fidelie

Jag tycker det låter underbart! Jag hade inte tvekat en sekund! Har själv inställningen att jag vill leva så "normalt" som möjligt så länge det känns ok. Ska också åka ca 40-50 mil i helgen och bo på hotell med min man (han måste resa i jobbet och då ska jag följa med och bara slappa ). Hoppas du får en fin resa om du kommer iväg! Och NJUT av massagen. Den är jag lite avis på

• Nenne2

Tyvär kom vi inte iväh idag pga den förbannade kräksjukan som inte ger sig. Vi hade packat och ställt klockan på 7.00. Efter att vi dushat och jag fått i mig lite mat kände jag bara ett illamående och så var det bara att springa på toa igen. På sjukvårdsrådgivningen sa de att man smittar 2 dygn efter att man blivit fri från diareer, så det var bara att packa upp och så snällt stanna hemma. Vi som har fixat med barnpass till vår 4-åring och sett fram emot en barnfrihelg med festen ikväll, massage till mig och hotell. Nu har vi bokat om hotell och massage till om 2 helger men det är synd på festen som vi inte kan komma på. Men men, thats life. Måste även lyssna till kroppen och tänka på att jag har en bebis att ta hänsyn till också.

Svar på tråden Ok att åka bil länge vid graviditet?