• Anzo80

Alvedon mot feber... Hur länge?

Som frågan lyder undrar jag hur länge man kan ge alvedon mot feber?
    Nora hade som värst 41,3 grader och jag kontaktade sjukhuset för att få tips om hur jag skulle få den att gå ner. nu har hon pendlat mellan 39,7-38 grader och även varit ner på 36,9. hon har haft feber i snart 4 dygn och jag är orolig över att levern eller dylikt tar skada av alvedon. Kan ju bara vara jag som är nojjig men tänkte höra med er om nån här vet hur det ligger till??

Tacksam för svar /Anzo80

• Svar på tråden Alvedon mot feber... Hur länge?
  • asaA

Har du inte överkonsumerat och givit rätt styrka så är det ingen större risk att levern tagit skada. Pesronligen ger jag enbart febernedsättande om min tjej är riktigt påverkad, feber är bra mot infektionen och är kroppens försvarsmekanism. Så slappna av du

• Anzo80

Tack nu kan jag känna mig något lugnare.

Jag vill egentligen inte ge henne nå alvedon. Jag vet ju hur skönt det är själv om man får nått som är febernedsättande när jag är sjuk. Hon verkar också bli piggare då iom att febern sjunker.

Vet ej om det är för att hon tycker att det är gott eller om hon vet att hon blir piggare av det hon dricker det med god aptit. Bättre än med mat. Ger henne så sällan som möjligt MINST 4 timmar mellan ggrna MAX 4 ggr/dag och den dos dom sa att jag kunde ge när jag ringde sjukhuset.

Nån som vet hur länge dom kan ha feber innan man bör fara till läkare?

Är 1:a barnet och är ju iom det inte så hajj på sånt.

• Skrutteruttan

Så här str det i FASS ang. Alvedon.

Alvedon ska ej användas för långvarigt bruk annat än på läkares ordination. Till barn ska doseringen i första hand beräknas efter barnets vikt. Använd inte Alvedon till barn i mer än 2 dygn om inte läkare föreskriver annat.

Och på Apotekets hemsida...

Små barn från 3 månader kan man ge medicin i två dygn utan att ta kontakt med läkare eller barnavårdscentral. När det gäller större barn, från 6 år och uppåt, kan man ge medicin ytterligare ett par dagar.

Jag tycker du ska kontakta barnavårdscentralen om du känner dig osäker. Det är säkert ingen fara men "better safe than sorry" som man säger...

• Anzo80

Ok tack ska kontakta dom men nu e det ju helj? Kan man ringa akuten och höra efter det borde ju gå.. eller? Tack iaf

• Lizza

har hon över 41 el tom 40 än?

• Anzo80

hon har inte varit över 40 mer än den 1:a dagen men låg på 39,3 i morse sen har hon legat på ca 38,5-39 hela dagen idag.

• Anzo80

är vårdcentralen öppen under helgen?
    Idag har hon hittills inte haft feber men i natt hade hon 39 grader. hon är förkyld och har fått hosta.

Svar på tråden Alvedon mot feber... Hur länge?