• Emilia1987

Blödningar under graviditeten

Hej!

Jag har följt otaliga trådar om detta, men många är flera år gamla, så jag tänkte starta en ny och se om det finns fler i samma situation just nu!

Jag är i vecka 14 och har varit på två akutbesök på en vecka pga. blödningar. Första gången var det som en mens, och då var jag ändå rätt lugn då jag inte hade ont. Andra gången rann det en störtflod nerför benen och ut på badrumsgolvet. Hade fortfarande inte ont, men fick så klart panik och trodde allt var helt kört. Fick gråtandes komma in direkt till Gynakuten på SöS, och där konstaterade hon genom VUL att fostret levde och mådde bra. Blev såklart lättad, men hade ändå svårt att tro på det på nåt sätt eftersom att det var såna enorma mängder blod.

Hon kunde inte se var blodet kom ifrån, bara att min moderkaka såg ut att sitta väldigt lågt, och att det kanske var den som blödde. När jag läser i andra trådar här verkar folk ha blivit sjukskrivna efter stora blödningar, men jag skickades hem med Cyklopropan(eller vad det nu heter) och skulle ta det lugnt i några dagar. Det var i torsdags, det är lördag nu och jag har legat i sängen sen dess. Tänkte dock gå tillbaks till jobbet på mån/tis om det verkar bättre. Nu blöder det fortfarande, fast mindre, typ som mens.

Så, iallafall, efter denna sjukt långa text, finns det någon annan därute som också upplevt störtblödningar såhär? Har ni fått någon förklaring? Har det hänt igen eller blivit bättre? Och framförallt, törs man tro att barnet kan klara sig opåverkat av allt detta blod???

Tacksam för stöd!

• Svar på tråden Blödningar under graviditeten
  • flugsvamp

Föreliggande moderkaka kan blöda på drt här viset som du beskriver. Jag hade föreliggande moderkaka vid rul och fick höra att jag kunde blöda och liknande, men det har inte hänt. Jag har inga tips att ge dig men jag hade åkt in akut, alternativt tvingat till mig ett ultraljud och sen kräva att de berättar om föreliggande moderkaka då jag tror att det är ungefär samma som lågt liggande moderkaka. Var hård och stå på dig så du åtminstone får en förklaring. Det ska inte vara farligt att blöda med sån moderkaka .

• Emilia1987

Tack Flugsvamp!

Ja, jag tänker att om det kommer ytterligare en stor blödning så åker jag in igen. Det har varit förvånansvärt bra bemötande på akuten, har hört så många skräckhistorier tidigare. Jag tror att de uppriktigt inte kan se vad felet är, men jag håller alla tummar för att det inte blöder mer innan mitt RUL om 4 veckor, och att de förhoppningsvis kan se tydligare då!

• Selma1234

Hej! Jag har blött av och till under hela graviditeten, är i vecka 18 nu. Dock inte störtblödningar men har haft blödningar i kombination med smärta. Har vart inne på gyn akuten säkert 5-6 gånger... De hittar heller aldrig vart blodet kommer ifrån men min placenta täcker delvis cervix och det kan vara en orsak. Men min livmodertapp är stängd så om så är fallet borde ju blodet inte vara färskt som det nästan alltid har varit utan mer åt det bruna hållet tycker man. Blödde senast i torsdags men det avtog på fredagen. Bebis mår iaf bra! Men det känns som en kalldusch varje gång det kommer blod :( lycka till!

Svar på tråden Blödningar under graviditeten