• Lulah

Lön som vårdbiträde?

Hej!

Jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende och har månadslön. Nu jobbar jag 100 % och tjänar 20 700 innan skatt per månad. Tillsammans med OB från föregående månad får jag ut ung. 15 600 kr.

Jag har arbetat till och från inom vården i ca 6 år och har under de senaste 2 åren gått på ca 85 %. Nu har jag gått upp till 100% men tycker att lönen känns ganska dålig..  Vad tjänar ni som också är vårdbiträden på en heltid? Vore det rimligt att begära mer i lön?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Lön som vårdbiträde?
  • Anonym (Usk)

Jag är undersköterska och pluggar till sjuksköterska. Som usk har jag en timlön på 130 kr vilket blir ca 21500kr innan skatt. Med tanke på att en nyutbildad ssk får en månadslön på lägst ca 22500kr tycker jag att din lön låter rimlig. Men försök att löneföhandla. Annars är ju bästa sättet att plugga vidare. Lycka till.

• MeEmmA

När jag arbetade som vårdbiträde 100% hade jag lön på ca 21000:- i månaden efter 7år, jobbade väldigt mycket helger för att få mer ob! Jag hade väldigt många ansvarsområden vilket bidrog till min lön, annars hade den nog stannat kring 20000:-. Din lön låter helt ok och helt normal, är man tveksam går det alltid bra att ringa kommunal o fråga.

Svar på tråden Lön som vårdbiträde?