• Anonym (Stess)

Inget liv efter jobbet, stess och ångest

Hej! Skulle behöva lite hjälp här..
    Jag är en tjej på 21 år som jobbar 100 % som personlig assistent på en förskola. När jag började mitt jobb jobbade jag mer en ett halv år på en annan förskola där jag trivdes hur bra som helst, mina kollegor var mina bästa vänner. För en halv månad sedan bytte barnet jag har hand om till en annan förskola som ligger längre bort där jag bor. 
    Tänkte till en början att det skulle bli spännande att byta och få fler erfarenheter men redan första dagen kände jag att jag började må dåligt och jag önskade bara mer och mer att detta var en elak mardröm. 

Jag trivs inte på avdelningen jag jobbar på, jag känner mig inte som en del i arbetslaget som jag är van vid att göra, gjorde jag någon rutin som jag var van vid mitt förra ställe så fick jag pekpinnen att dom minsann inte gjorde så där. Känns som dom iakttar mig och kollar så jag gör allt rätt, gör jag inte det så påpekar dom det högt och tydligt så jag får skämmas. 

Jag har ångest och panik varje dag när jag vaknar att där vill jag inte vara. Jag känner mig stessad att jag jobbar så långt ifrån mitt hem att det tar en halvtimme att pendla fram och tillbaka. Jag slutar halv 5 varje dag och kommer då hem 5. Hinner ingenting annat än att duscha, äta och sen sova. 

Känner mig hela tiden trött, även om jag har sovit 8 timmar flera nätter i rad och kan där med sova på min halvtimmes rast. 

Från att har varit på ett jobb jag tokälskar till ett ställe där jag verkligen får en klump i magen varje gång jag ska åka dit får mig att bli deprimerad. 

Dock vill jag ha pengar, och ha någonting roligt att göra om dagarna men detta känns så jäkla svårt. 

Vad ska jag göra? Någon som har varit eller är i samma sits? 

Ps, förlåt att detta blev ett rörigt inlägg, men mår seriöst inte så bra.. Gråter

• Svar på tråden Inget liv efter jobbet, stess och ångest
  • Filip1990

Om jag var du skulle jag först och främst tala om för arbetsgivaren/chefen hur jag känner och kanske även tala med kollegorna. Mycket går att lösa genom samtal och diskussioner.

Fungerar inte det så skulle jag söka nytt jobb.

Hoppas allt löser sig.

• MS

Jag skulle börjat med att prata med chefen och kollegorna. Och så skulle jag börja söka jobb på andra ställen. Ring din gamla chef och kolla möjligheterna att komma tillbaka. Det är viktigt att snabbt byta den nedåtgående spiral du är i nu. Att ha ångest, känna sig stressad och pressad en längre tid är verkligen inte bra. Ta tag i detta nu innan du mår ännu sämre! Stort lycka till, och du, du klarar det här!

• Kapitalismen

Hur lyckas du, utan familj, sluta halv fem med en halvtimmes pendling och ändå inte hinna göra nånting på kvällarna?

Sen är den inte särskilt positivt av dig att gnälla på en halvtimmes pendling. Det är högst normalt.

• Anonym (eee)

Välkommen till vuxenlivet!

Och inte hinner efter fem? Har du familj att sköta? Eller vad?

• Anonym (hm?)

Hej.
    Jag måste fråga. Du pendlar bara 30 minuter om dagen, slutar halv fem, har inga barn men ändå hinner du inte göra något om dagarna? Hur går det ihop? Jag är ensamstående på heltid, arbetar heltid och hinner en massa saker.

Tycker du ska prata med din chef om att du inte trivs i alla fall..

• FörfanvisaliteEMPATI

Men herregud vilka är ni som svarar egentligen? Jaja ni är duktiga ni som orkar med MASSOR efter jobbet trots barn, familj och intressen!

Folk har olika betungande arbeten och man orkar olika mycket. Att jobba på en arbetsplats som man mår dåligt av är fruktansvärt slitsamt, förstår mycket väl att TS känner sig trött och sliten efter jobbet.

TS, se dig efter ett annat jobb du kommer inte att ångra dig om du hittar ett arbete du trivs med. Hoppas det löser sig för dig, kram!

• sportpappa
    FörfanvisaliteEMPATI skrev 2015-10-03 20:30:17 följande:

Men herregud vilka är ni som svarar egentligen? Jaja ni är duktiga ni som orkar med MASSOR efter jobbet trots barn, familj och intressen!

Folk har olika betungande arbeten och man orkar olika mycket. Att jobba på en arbetsplats som man mår dåligt av är fruktansvärt slitsamt, förstår mycket väl att TS känner sig trött och sliten efter jobbet.

Nu skrev hon faktiskt att hon inte HINNER, dvs. det finns inte tid till det. Hon verkar sova 8 timmar. Restid är 1 timme. Jobb är 8,5 timme eftersom det är en halvtimmes rast. Det ger 17,5 h timmar per dag. Då är det kvar 6,5 timme till mat, dusch och övrigt.
    Det är så som majoriteten av alla förvärvsarbetare har det. Många har man nog ännu mindre tid över eftersom lunchrasten är en timme och restiden längre. Medelrestiden för en enkel resa till jobbet är 25 minuter.
Svar på tråden Inget liv efter jobbet, stess och ångest