• Anonym (frussen)

Fjärrvärme i hyresrätt, alltid kallt på vår och höst???

Alltså. Bott i hyresrätt i större delen av mitt liv och tycker att där det varit fjärrvärme i huset så är det alltid kallt så fort våren eller hösten kommer. Blir svinkallt i lägenheten nu t.ex. Har varit neråt nollan flera nätter men det händer ingenting. Elementen står på max och ska vara kollade senast i våras. Kanske är dåligt isolerat men är ju ohållbart att behöva gå och frysa så fort hösten kommer eller vintern är över.

Nån mer som känner igen sig?

• Svar på tråden Fjärrvärme i hyresrätt, alltid kallt på vår och höst???
  • Birgitta02

Har du kollat om fönstren är ordentligt tätade? Haft likadant. Fullt ös på elementen men svinkallt i lägenheten. Jag har iofs bostadsrätt. Men det spelar mindre roll. I mina fönster fanns gammal torr tätning, eller ingen alls. Tätade förra sommaren. Och när vintern kom så hade jag faktiskt 20 grader hemma istället för 16 som det var innan jag tätade. Kolla fönstren. Och ev dörrar och altandörrar.

• Aniiee

Är elementen varma då? Alltså är "värmen" på? 

Min hyresvärd slår på värmen ett visst datum (första oktober? Minns inte.), först då blir elementen värma. Står  elementen på högsta i september blir de inte varma, för värmen är inte påslagen....

Eller, som Birgitta02 sa, kolla fönstrena.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Visby)

Här är elementen iskalla och det är 9 grader ute

• Anonym (frussen)

Har ingen aning om när de slår på elementen. Som sagt, det var frost häromnatten och det var ingen härlig känsla att börja leta filtar mitt i natten. Visst, det ska inte vara för varmt i sovrummet men det var liksom iskallt. Vet inte vad lagen säger.

Men tycker det varit så på flera ställen. Förvisso har det varit gamla hus (typ 40-50-tal) men ändå...

• KakanSmakan

Har samma problem här.

Har fått svar från min hyresvärd att det alltid kommer kännas kallt i lägenheten om våren och hösten, att det då sker någon slags övergångsperiod. De kan inte sätta på/stänga av värmen när det är temporära värmeväxlingar eftersom det i mitt fall (bor i centrala Gbg) är tusentals lägenheter som ska värmas upp, utan det görs när de med säkerhet vet att det är höst eller vår.

• Anonym (Hilda)

Stora hus tar lång tid att värma upp. Det är inte alls ovanligt att det tar flera dagar.
    Även i mitt hus, som bara är 250 kvm tar det tre dagar att få igång värmen överallt.

Men ring din hyresvärd. Du ska inte behöva frysa inne. Det finns saker han kan göra som att ställa upp värmen manuellt eller lura sensorn att det är kallare ute så att den sätter igång mer värme till huset.

• EnGladPingvin

Har inget med fjärrvärme att göra. Det är inställningen på undercentralen som sköts av fastighetsägaren. Troligtvis snålar din hyresvärd. Inte helt ovanligt att de väntar med att ställa in högre värme så här på hösten.

• Anonym (Hilda)
    EnGladPingvin skrev 2015-10-03 21:44:45 följande:

Har inget med fjärrvärme att göra. Det är inställningen på undercentralen som sköts av fastighetsägaren. Troligtvis snålar din hyresvärd. Inte helt ovanligt att de väntar med att ställa in högre värme så här på hösten.

Det kan ha med fjärrvärmen att göra, men precis som jag skrev så har det nog med sensorn att göra och den kan han ställa upp manuellt. Men även när sensorn är rätt inställd så kan det ta tid för huset att bli varmt.
  • FIame

Jag bor i bostadsrätt och här är samma problem. Det har varit svinkallt när det är sen höst / tidig vår, men på vintern fungerar uppvärmningen.

• Anonym (Termostat)

Även i vanliga hus funkar det ganska dåligt höst/vår. Värmen regleras ju av en termostat, problemet är att solen ligger på på dagen och det blir varmt, sen hinner inte värmen med när temperaturen plötsligt faller på natten. Mest ett problem i hus som inte håller kvar värmen särskilt bra. Ta på lite extra kläder/sockor.

• jenny99

Vi frös också när vi bodde i lägenhet.Jag tände massor av värmeljus varje kväll.Nu bor vi i hus och fryser aldrig för vi bestämmer själva.

Svar på tråden Fjärrvärme i hyresrätt, alltid kallt på vår och höst???