• Ebbagr

17år och hund funkar super!

Hej på er! Jag har gjort många inlägg här gällande just hundar då. 1 inlägg som hade väldigt mycket diskussioner var ett där jag fråga vad folk tyckte om att jag var 16 år och skaffade en egen hund och man fick veta många olika åsikter och tankar! Nu har jag haft min hund i 113 dagar, hon blir 6 månader om 5 dagar. Jag har ekonomiskt stöd från mina föräldrar så jag behöver inte stå för dyra kostnader än då jag inte har någon inkomst mer än mitt studiebidrag på 1050. Att skaffa en hund som ung tycker jag är de bästa om man då har stöd från familjen med tex ekonomin då det är något man nästan måste ha hjälp med, och sen behöver man även lite backup när de kommer till när man är i skolan och hunden ska vara själv! Jag har hjälp från båda mina föräldrar med hundvakt och våra tider går ihop så min hund inte behöver vara ensam länge. Jag har en helt underbar hund som är väldigt lättlärd, just nu är hon väldigt trotsig och testar lite nya gränser men hon är verkligen duktig och jag har fått och får väldigt många komplimanger kring hur jag uppfostrat henne, och vad jag tränat med henne. Detta är mina första egna hund och som en sagt till mig är det med första hunden man gör alla misstag och på sätt och vis är det ju så, man behöver ju nu inte gö allting fel men ni förstår meningen. Hade jag vetat hur översocial hon skulle vara idag hade jag tränat dubbelt så mycket socialträning när hon var som minst, vi tränar de mycket idag men allt är lättare när dem är mindre. Nu är ju hon fortfarande valp men hon är mer vågad idag än vad hon var som 2/3 månader om man säger så! Jag har inte egentligen något speciellt syfte med detta inlägg men jag vill bara förmedla att det verkligen går om man vill, jag är ung och har i princip hela livet framför mig och jag ser så mycket fram emot att bygga min framtid med min hund vid min sida! Detta är min första hund och jag gör fel, jag lär mig, jag gör rätt! :)

• Svar på tråden 17år och hund funkar super!
  • Erika 146

Bra där! Flera borde ha sån mognad när de skaffar djur oavsett hur gamla de är. Att ha stöd på de punkter man inte riktigt fixar på egen hand borde alla ha ordnat innan då skulle omplaceringar minska med lätt 50%.

• Aniiee

Det är jätteroligt att det går bra för dig och er, och det är jätteroligt för mig att se hur mycket du själv har mognat och vuxit till dig på det här året. Jag minns tydligt ett av dina första inlägg för något år sedan om att skaffa en hund, och hur du då inte alls var mogen för det ansvaret. Du gick fullständigt i taket för helt vanliga, logiska frågor om hur du tänkt att det skulle gå och vara. Men du har vuxit till dig =) Så sträck på dig, var glad, fortsätt växa tillsammans med din underbara hund Solig

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-10-04 13:19:19 följande:

Det är jätteroligt att det går bra för dig och er, och det är jätteroligt för mig att se hur mycket du själv har mognat och vuxit till dig på det här året. Jag minns tydligt ett av dina första inlägg för något år sedan om att skaffa en hund, och hur du då inte alls var mogen för det ansvaret. Du gick fullständigt i taket för helt vanliga, logiska frågor om hur du tänkt att det skulle gå och vara. Men du har vuxit till dig =) Så sträck på dig, var glad, fortsätt växa tillsammans med din underbara hund Solig

Tack så jätte mycket! Jag vet själv att jag inte var så förberedd som jag trodde att jag var då jag gjorde de inlägget. Jag trodde jag hade all koll och att jag var bättre än vad jag egentligen var. Vissa saker kom som en chock i början med valpen för jag hade ställt in mig själv på hur det skulle vara och vissa saker blev inte så. Så jag måste också säga att jag mognat till rejält och jag måste sluta överskatta mina kunskaper om jag säger så! ;) Vid det tillfället när jag skrev de inlägget och fick den responsen blev jag arg och irriterad då jag trodde att jag kunde allt och ingen behöver komma och lära mig något men idag är jag glad att jag fick både dålig och bra respons då jag inte alls hade allt rätt i vad jag sa!

Tack! <3

Här är en bild på min ögonsten!<3
  • Ebbagr
    Erika 146 skrev 2015-10-04 12:41:16 följande:

Bra där! Flera borde ha sån mognad när de skaffar djur oavsett hur gamla de är. Att ha stöd på de punkter man inte riktigt fixar på egen hand borde alla ha ordnat innan då skulle omplaceringar minska med lätt 50%.

Tack och ja de tycker jag också! Det är sorgligt att se hur många som omplacerar sina hundar pga att dem inte kan ge den uppmärksamhet som hunden behöver!
  • Starka

Låter jättebra och skönt att du har stöd av dina föräldrar kan ju lätt bli vääääldigt dyrt när dom blir sjuka tex. 6 mån tjoho då börjar snart den fantastiska tonårs/ bli vuxen perioden hahaha Gud va dom kan vara jäkliga då framför allt tikarna. Usch min tös va väldigt billig många gånger under den perioden, hon var helt överjävlig hahaha nu kan man skratta åt det men då FI faen... Men det verkar ju som du är villig att lära dig och ha tålamod med din fina vovve. Hoppas det fortsätter att gå bra för er och lycka till med din fina vän, hon är supersöt

• Ebbagr
    Starka skrev 2015-10-04 14:53:34 följande:

Låter jättebra och skönt att du har stöd av dina föräldrar kan ju lätt bli vääääldigt dyrt när dom blir sjuka tex. 6 mån tjoho då börjar snart den fantastiska tonårs/ bli vuxen perioden hahaha Gud va dom kan vara jäkliga då framför allt tikarna. Usch min tös va väldigt billig många gånger under den perioden, hon var helt överjävlig hahaha nu kan man skratta åt det men då FI faen... Men det verkar ju som du är villig att lära dig och ha tålamod med din fina vovve. Hoppas det fortsätter att gå bra för er och lycka till med din fina vän, hon är supersöt

Ja jag ser väldigt mycket fram emot hennes tonårsperiod ( HAHA). Hon är redan nu lite trotsig så lär bara bli värre ;) Men men de varar förhoppningsvist inte allt för länge :)
    Tack så jätte mycket!<3
Svar på tråden 17år och hund funkar super!