• astmarsip

Dags att ta farväl?

Varför ska det alltid vara så jävla svårt? Det här är 3:e gången för mig och det blir aldrig lättare. Första hunden var 13 år gammal och blev sjuk över natten. Cancer! 2:a hunden fick bara 10 månader. Dolt fel. Tester efter tester. Operation efter operation. Fanns inga svar. Men hon var riktigt dålig. Nu sitter jag här med min lilla gubbe. 6 år gammal om 1 månad. Han käkar kortison mot sin svåra klåda. Tar långsamt död på honom inifrån. Och utan den käkar han hål på sig själv. Han kräks 2-3 ggr i veckan av skiten. Han går ner i vikt trots överflöd av mat. Han blöder från snoppen. Tiden räcker knappt till för honom när han var frisk. Nu är den nästan obefintlig. Han får inte vara hund. Han bara är. Å vad är det för liv? Jag hatar att det har kommit till detta. När vet man att man gör rätt? Jag älskar min lilla kille. Över allt och lite till.

• Svar på tråden Dags att ta farväl?
  • HäckHäxan
    astmarsip skrev 2015-10-04 00:42:50 följande:

Varför ska det alltid vara så jävla svårt? Det här är 3:e gången för mig och det blir aldrig lättare. Första hunden var 13 år gammal och blev sjuk över natten. Cancer! 2:a hunden fick bara 10 månader. Dolt fel. Tester efter tester. Operation efter operation. Fanns inga svar. Men hon var riktigt dålig. Nu sitter jag här med min lilla gubbe. 6 år gammal om 1 månad. Han käkar kortison mot sin svåra klåda. Tar långsamt död på honom inifrån. Och utan den käkar han hål på sig själv. Han kräks 2-3 ggr i veckan av skiten. Han går ner i vikt trots överflöd av mat. Han blöder från snoppen. Tiden räcker knappt till för honom när han var frisk. Nu är den nästan obefintlig. Han får inte vara hund. Han bara är. Å vad är det för liv? Jag hatar att det har kommit till detta. När vet man att man gör rätt? Jag älskar min lilla kille. Över allt och lite till.

När djuren inte längre kan leva med någon form av värdighet, när livet är mer smärta, mediciner än rent nöje sett ur en hunds perspektiv. När de inte kan röra sig som de vill egentligen, när leva är en plåga.

Förstår att du hatar det och tungt är det oavsett varför djuren dör, ålder, sjukdom eller olycka känns som skitsamma på något vis. Det är tungt iaf.
  • Yogagirl

Hej,

Jag hör att det är smärtsamt.

Jag har själv en fyra-årig tik med klåda, som enligt veterinär och prover beror på allergi mot kvalster och fjäder. Med kortison och rätt mat samt bad med medicinskt schampoo verkar hon må ganska bra. Hittills iallafall. Vad äter din hund? Mycket av immunförsvaret (för både oss och hundar) sitter i magen, och i dess balans, så en hel del kan förändras av rätt foder för just den individen. Det gjorde det för oss iallafall.

Hur hög är kortisondosen i dagsläget?

Kram ??

• astmarsip
    Yogagirl skrev 2015-10-04 03:15:37 följande:

Hej,

Jag hör att det är smärtsamt.

Jag har själv en fyra-årig tik med klåda, som enligt veterinär och prover beror på allergi mot kvalster och fjäder. Med kortison och rätt mat samt bad med medicinskt schampoo verkar hon må ganska bra. Hittills iallafall. Vad äter din hund? Mycket av immunförsvaret (för både oss och hundar) sitter i magen, och i dess balans, så en hel del kan förändras av rätt foder för just den individen. Det gjorde det för oss iallafall.

Hur hög är kortisondosen i dagsläget?

Kram ??

• astmarsip
    Yogagirl skrev 2015-10-04 03:17:10 följande:

(Det skulle vara ett hjärta efter "kram", och inte två frågetecken.)

Han äter sen sen ca 1 år tillbaka medrol. Han har 8 mg om dagen och sist jag vägde honom vägde han 39 kilo. (Schäfer) Vilket e en normal vikt enligt genomsnittet men vår kille vägde 49 kilo när han mådde som bäst. Finns inte en chans att vi kan minska dosen för då börjar han panik klia igen. Även nu vill han gärna tugga på baken. Bra foder det har han. Han har alltid haft känslig mage så där har vi redan fått anpassa.

Det värsta är att vi efter bara 1 år ser en sån markant skillnad på hans allmän tillstånd. Jag kan inte föreställa mig hur han kommer må om 6 månader. Det här är så oerhört påfrestande känslomässigt :( han ser så hängig ut...ush... ush ush ush
  • Yogagirl

Ja, jag tror jag kan förstå din känsla. Det har varit många gånger när det känts hopplöst med min tik oxå. Det här med allergier känns som ett detektivarbete, man försöker hela tiden undersöka vad som kan göra det lite bättre för hunden.

Vilket foder äter han? Jag tänker att fodret i sig kan vara jättebra, men att det kanske inte är rätt för just din kille? Min åt tex ett superbra foder tidigare, med lax som ska vara extra bra för hundar med hudproblem, och hon har aldrig varit så klådig som då. Rev sig blodig varje dag :( Så även om det fodret är bra i sig så är det värdelöst för henne.

Badar du honom med medicinskt schampo? Det hjälper en hel del för min, då mjukas skinnet upp, skorpor spolas bort och det kan läka om hon rivit upp sig.

Och, har ni gjort en allergiutredning? Vad visade den?

Kram!

• Yogagirl

Förresten, jag vill tipsa dig om att kontakta Lena på GG's Hund och Katt i Göteborg, hon har väldigt mycket kunskap kring allergier och klåda hos hundar. Ring/besök henne och be om hjälp.

Hon har verkligen varit som ett ljus i mörkret för mig ibland när det känts hopplöst. Jag hade inte kunnat hjälpa min hund att må såpass bra som hon ändå gör idag, om det inte hade varit för Lenas hjälp.

Och en sak till, kortisonet kalkar ur kroppen, vilket skapar ytterligare stress i systemet, så det är bra att tillsätta i fodret. (Det kanske du redan gör, ville bara tipsa.) Allt som bidrar till balans är bra liksom.

• astmarsip

Vi har provat det ena fodret efter det andra. Inget hjälper :( han har pyodermi, återkommande svamp infektioner och problem med prostatan. Jag ser på honom att han mår dåligt av det här och jag kan inte se honom lida såhär. Vi har varit in å ut hos veterinären å inte blir han bättre. Han gick på en 20 dagars antibiotika kur som inte bet. Vi fick också ordinerat bad 1 gång i veckan med special schampoo men det hjälpte kanske 2 dagar. Jag tror att iom att han är så känslig från början så blir medicineringen alldeles för tuff för honom.

Vi ska avvakta några dagar å få ett sista utlåtande från hans veterinär sen får ett beslut tas.

Tack SÅ mycket för att ni svarar å ger oss råd och stöd. Är er evigt tacksam för der

Svar på tråden Dags att ta farväl?