• Anonym ("ny" i trafiken)

Är det okej om jag agerar så här i trafiken?

Jag och min man har just skiljt oss. Vi har varit tillsammans i 30 år och jag har inte behövt köra bil mer än 4 gånger sedan jag tog mitt körkort då jag var 18. Nu har jag köpt en bil och det går väldigt bra att köra (kör en aning försiktigt och sakta) men när jag ska köra ut på en huvudled som har väjningsplikt så är det omöjligt för mig att säkert hinna kolla om det kommer bilar. Jag undrar då om jag kan stanna vid varje "väjningsplikt" som att det är ett stopp och sedan åka. Kommer alla medtrafikanter tycka jag är dålig och irriterande? Hindrar jag trafik och framstås som en gammal kärring?

• Svar på tråden Är det okej om jag agerar så här i trafiken?
  • Bella 89

Hellre försiktigare än att utsätta andra för fara. Du gör rätt.

• Anonym (J)

Har du så dålig reaktionsförmåga ska du inte köra bil. Om det beror på att du är gammal eller helt enkelt för dålig kan ju inte vi svara på.

Anonym (J) skrev 2015-10-04 08:09:51 följande:

Har du så dålig reaktionsförmåga ska du inte köra bil. Om det beror på att du är gammal eller helt enkelt för dålig kan ju inte vi svara på.

Visst, skulle säkert hinna och det är ingen fel på min reaktionsförmåga. Men vill ta det säkra före det osäkra när det ibland är väldigt hög hastighet på huvudlederna.
  • Anonym (Lektioner)

Om du är så osäker i trafiken och inte litar på din egen förmåga rekommenderar jag att du tar några lektioner på en körskola där du får öva på det du är osäker på innan du ger dig ut i trafiken på egen hand.

• Anonym (J)
    Anonym ("ny" i trafiken) skrev 2015-10-04 08:11:43 följande:

Visst, skulle säkert hinna och det är ingen fel på min reaktionsförmåga. Men vill ta det säkra före det osäkra när det ibland är väldigt hög hastighet på huvudlederna.

Du frågade och du får svar, ja du framstår som en gammal kärring.
  • Blueskillen

Hur du framstått i trafiken från dina medtrafikanter är svårt att säga. Men att du lider av en stor brist på ringrost är uppenbar med tanke på att du bara har kört fyra gånger på 30 år. När var det senast? Någon gång på 80- eller 90-talet?

• Anonym (Ja)
    Anonym ("ny" i trafiken) skrev 2015-10-04 08:07:46 följande:

Jag och min man har just skiljt oss. Vi har varit tillsammans i 30 år och jag har inte behövt köra bil mer än 4 gånger sedan jag tog mitt körkort då jag var 18. Nu har jag köpt en bil och det går väldigt bra att köra (kör en aning försiktigt och sakta) men när jag ska köra ut på en huvudled som har väjningsplikt så är det omöjligt för mig att säkert hinna kolla om det kommer bilar. Jag undrar då om jag kan stanna vid varje "väjningsplikt" som att det är ett stopp och sedan åka. Kommer alla medtrafikanter tycka jag är dålig och irriterande? Hindrar jag trafik och framstås som en gammal kärring?

Svar: JA.
  • Anonym (Trafikfara)

Om man är för försiktig och osäker så är man en trafikfara och kan faktiskt bli skyldig till vållande vid olyckor. Det var ett jättebra tips att ta några körlektioner! Man kör ju heller inte riktigt på samma sätt nu som för 30 år sedan. (Du behöver ju inte göra en ny uppkörning för det, men träna ihop med en lärare behöver du)

• Anonym (BrittaBerit)

Ja du irriterar andra, kan man inte hålla åtminstone den hastighet som gäller och få trafiken att flyta, alltså man är en bromskloss borde man inte heller vara i trafiken.

• Anonym (bedömningsfråga)

Du hindrar trafik och framstår som en gammal kärring

Bättre det i slutändan än att köra ut framför en bil som inte hinner stanna.

Anonym (bedömningsfråga) skrev 2015-10-04 09:31:28 följande:

Du hindrar trafik och framstår som en gammal kärring

Bättre det i slutändan än att köra ut framför en bil som inte hinner stanna.

Kan tillägga att jag kanske står still 3 sekunder, märks det här mycket ens?

Alla sänker ju ändå farten så pass mycket vid väjningsplikt

• Anonym (V)

Just att du stannar vid väjningsplikt må väl vara hänt. Men känner du dig osäker där så gör du det förmodligen i andra trafiksituationer också, och det finns ju lägen där man inte har möjlighet att stanna och kolla, utan där man måste agera direkt. Jag håller med om att det är en bra idé att ta några körlektioner när man inte kört på så länge.

• Anonym (Qwe)

Om du inte har kört mer än 4 gånger på 30 år borde du faktiskt inte köra själv.

Du behöver förnya dina kunskaper hos en trafikskola! Du ligger på samma nivå som en som övningskört ett par gånger och de släpps inte fria i trafiken.

• Anonym (Kört bil i 30+ år)

Om du kör fram och stannar, och sedan tittar till vänster för att se om det kommer bilar så skrämmer du upp övriga rejält. Kommer man på en huvudled och någon gör på det sättet så har man ingen aning om personen tänker stanna eller inte.
    Du ska vrida hela huvudet åt vänster så att de som kommer vet att du ser dem.

Försök undvika att stanna i onödan. Kör så långsamt mot korsningen att du hinner se om det kommer någon innan du måste bestämma dig för att stanna eller gasa på. Tvåan är en bra växel i de flesta bilar när man sakta rullar mot korsningen, då är det bara att gasa på när man ser att det inte kommer någon bil. Ettan lägger man normalt i bara om man tvingats stanna.

• Anonym (.)

Väjningsplikt mot huvudled kan ju se ganska olika ut på olika platser. Ibland funkar det bra att stanna till några sekunder, tex om man ändå rullar ut väldigt långsamt/dålig sikt mm, men ibland är det viktigare att gasa på och slinka in mellan några andra bilar på huvudleden, och inte alls lämpligt att stanna (tex där det ser ut på liknande sätt som påfart på motorväg). Går ju inte att stanna då utan att vara en trafikfara och orosmoment.
    Ta några lektioner, som redan föreslagits.

• fala6

Du är en trafikfara, kontakta en körskola och ta några lektioner. Mycket har ändrats.

Ban idiots, not guns.
  • Anonym (4ggr)

Grattis till att du "behövde" köra 4 ggr, känner igen det där!

Antagligen kommer folk bakom sitta och svära över hur fan du kör med ord som "jävla kärringjävel"

Svar på tråden Är det okej om jag agerar så här i trafiken?