• Mr Smurf

Skillnad på käringa och kärringen..

Är jag ensam om att tycka att det inte nödvändigtvis är negativt laddat att prata om käringa där hemma.. inte att blandas ihop med kärringen..

När gamla gubbar sitter å pratar om käringa där hemma så betyder ju det i deras generation "hon där hemma som jag håller kär" och inte surpuppan som som bara gnäller hela dagarna...

Så jag ser käringen med utdraget ä som något kärleksfullt ungefär som lilla gumman... medans kärringen är den där otäcka haggan som man helst vill undvika..

Någon som delar mina åsikter?

• Svar på tråden Skillnad på käringa och kärringen..
  • mogreta

Och nej jag tycker inte att det låter negativt med käringa där hemma.

• Tjohalia

kärringa är väl lite samma sak som "gumman", kärringen är däremot negativt laddat... så, ja, jag tycker nog som du

• mammacatta

jo jag!
    delar åsikten alltså.

• mammutten81

Jag kommer från GBG, och där är Kärringen inget negativt om man säger det om någon man tycker om.
    Det beror ju på vilket sammanhang man snackar om.

Jag ska hem till kärringen kan ju vissa säga.

Eller då jävla kärring..hahha.

Jag säger alltid gubbe till min kille, och han är ingen "gubbe" i den bemärkelsen att han e gammal, sur eller så, utan bara go.

Samma sak som man säger- Lilla gubben, om ett barn rammlat eller så.

• Mr Smurf

mogreta: Är från västerbotten.. Men alla utanför Stockholm pratar ju riktig svenska :)

(med undantag för skåne då som pratar pseudo danska)

• mammutten81

Jo, och kärring betyder käresta från början, sedan har vissa dialekter utvecklat det till käringa, käring, kärring, osv.

• Björkeli

Jag gillar inget av orden, enbart för att där jag är uppväxt har ordet bara funnits i negativ betydelse.

Sen träffade jag min sambo och insåg att folk använde ordet med en positiv betydelse.

Men nä, det sticker till i mig fast jag vet att de inte menar något illa med ordet.

• AnneSophie

Jag kommer från Halland (om det nu har betydelse) och för mig är ordet kärring, eller kärringa, negativt laddat.
    Bor och arbetar i Sörmland och har fler än en gång reagerat på hur mina manliga kollegor pratar om sina fruar och refererar till dessa som "kärringen" eller "kärringa".
    Iofs tror jag inte att det är ordet som är problemet utan tonen med vilken man säger det. Jag arbetar på ett mycket mansdominerat företag i en mansdominerad bransch och jargonen är lite rå ibland...och det kommer nog ut i "kärringen/kärringa". Dom älskar säkerligen sina fruar men...jag vet inte....tycker det låter illa.
    Hade blivit förolämpad om min man refererat till mig som "kärringen/kärringa".

Svar på tråden Skillnad på käringa och kärringen..