• Binakaj

HJÄLP!! Nekad full OB på lördag!!

Hej! Jag jobbar som personlig assistent åt en brukare som även är min chef (arbetsgivare). Under ca 1 års tid har hen inte betalat ut full OB alla timmar jag jobbat helger (alla lördagar).  Ex; av 7h betalar han ut OB för bara 2-3h. Vid ett flertal gånger då jag arbetat 12h på lördagar har hen bara betalat ut OB för 2-3h. Enligt hen så får hen själv bestämma om hur hen vill betala ut ob fast än att vi har kollektivavtal, privatavtalet AB-P (kommunal). Har hen rätt att göra så? Måste hen inte följa kollektivavtalet? För varför ska man arbeta helger när man ändå inte får OB och varför ingå i ett kollektivavtal om man ändå inte följer det? Förstår inte!! Finns det någon som vet något om detta och kan hjälpa mig?!

Tack för er svar i förhand! Med vänlig hälsning, förvirrad tjej!

• Svar på tråden HJÄLP!! Nekad full OB på lördag!!
  • nnnnnnnn

jo, avtal ska följas.

Kontakta ditt fack, de hjälper dej att få ut pengarna!

• Binakaj

Kommer facket  (tillhör kommunal) att kunna se till att jag får tillbaka varenda krona som hen inte betalat ut eller kommer det bara se till att hen i fortsättningen betalar ut full ob under alla mina arbetade timmar på lördagar?  

• Birgitta02
    Binakaj skrev 2015-10-04 16:01:44 följande:
    Kommer facket  (tillhör kommunal) att kunna se till att jag får tillbaka varenda krona som hen inte betalat ut eller kommer det bara se till att hen i fortsättningen betalar ut full ob under alla mina arbetade timmar på lördagar?  
    Han ska betala även retroaktivt - dvs de pengar du förlorat den här tiden.
  • Binakaj

Om jag förstått detta rätt nu, Om jag kontaktar facket så kommer de att ta denna kamp  med min arbetsgivare? Men kommer jag då att riskera att på sparka? För bortsett från detta problem så trivs jag jätte bra på mitt arbete. 

• Ego Lovers
    Binakaj skrev 2015-10-04 16:12:55 följande:

Om jag förstått detta rätt nu, Om jag kontaktar facket så kommer de att ta denna kamp  med min arbetsgivare? Men kommer jag då att riskera att på sparka? För bortsett från detta problem så trivs jag jätte bra på mitt arbete. 

Din arbetsgivare får inte sparka dig för att denne inte betalat ut rätt lön men visst kan idioten börja krångla och säga att ni inte matchar och då är du körd. Men som sagt, se till att få din rätta lön även den som är retroaktivt för det har du rätt till. Kan din chef inte betala ut rätt löner kanske en godman behövs för det ändamålet. Sedan kommer facket hålla den arbetsgivaren under luppen.

Är inte personen med i nån assistansbyrå? Dessa brukar ju annars betala ut lönerna och då skickar ju du in din timrapport dit
  • Binakaj

Det är det jag är rädd över, att hen hittar på en ursäkt för att sparka mig som "hämnd" för att jag då, i hens ögon, kommer gå emot honom.

Nej det är hen inte. Hen är sin egen chef, alltså min brukare som jag assisterar är även min arbetsgivare.

• Binakaj

Hen samlar in allas FK rapporter och tittar igenom dom, signerar och sedan skickar iväg dem till FK. 

• Birgitta02

Ja, han kan sparka dig. Problemet med såna här anställningar är att du är helt i händerna på en enda person. Men det tar tid att matcha brukare och assistent, så jag har svårt att tro att du skulle få sparken bara för detta. Har du pratat med din arbetsgivare om det här?

• Binakaj

Jag har tagit det med hen vid ett flertal gånger. Men tyvärr blir diskussionerna väldigt kort. Det enda svaret jag får är att det är så det fungerar, att hen har rätt att bestämma hur många timmar OB man ska få när man jobbar helg oavsett vad kollektivavtalet. Vid ett tillfälle så ringde jag och prata med hens handläggare på FK för att kolla upp om det han säger stämmer. Enligt handläggaren så kan han, om han vill, själv bestämma hur mkt timmar OB man skall få under arbetspass ( även dubbla pass) under helgen och även hur mycket OB ersättningen skall ligga på. Handläggarens exempel var att om hen vill så kan hen sätta 10 kr eller 100 kr som OB ersättningen helgen, att det är helt upp till hen.  Wtf?!?! :S 

• Birgitta02
    Binakaj skrev 2015-10-04 16:57:04 följande:
    Jag har tagit det med hen vid ett flertal gånger. Men tyvärr blir diskussionerna väldigt kort. Det enda svaret jag får är att det är så det fungerar, att hen har rätt att bestämma hur många timmar OB man ska få när man jobbar helg oavsett vad kollektivavtalet. Vid ett tillfälle så ringde jag och prata med hens handläggare på FK för att kolla upp om det han säger stämmer. Enligt handläggaren så kan han, om han vill, själv bestämma hur mkt timmar OB man skall få under arbetspass ( även dubbla pass) under helgen och även hur mycket OB ersättningen skall ligga på. Handläggarens exempel var att om hen vill så kan hen sätta 10 kr eller 100 kr som OB ersättningen helgen, att det är helt upp till hen.  Wtf?!?! :S 
    Låter ju helt uppåt väggarna. Men till viss del har de rätt. Finns inget kollektivavtal så har han rätt att sätta vilka löner han vill.
    Jag tycker du skall se dig om efter ett jobb där allt finns reglerat. Kommunen, privata assistansbolag etc.
Svar på tråden HJÄLP!! Nekad full OB på lördag!!