Är jag fel ute som känner såhär?
Jag måste få checka av om jag är en otacksam och orättvis häxa eller om det är okej att känna såhär.. Jag har INTE sagt någonting till mannen ifråga om det här kan jag börja mwd att påpeka.
Vi har båda jobb med krångliga scheman och bort en bit, ca 10 mil, från varandra. Jag har inga barn, han har två. En sjuåring som han har varannan vecka (dvs på halvtid) och en 18-åring som han har på heltid. Mamman finns inte alls med i bilden där.
Det är kring artonåringen jag har känslor. Inte emot barnet i sig som verkar vara mycket trevlig om än ganska blyg. Men kring pappans resonemang kring artonåringen. Mitt och pappans scheman krockar ofta, och hans barnvecka med den yngsta är det svårt ses något alls. Ofta är det pga schemakrock svårt ses den andra veckan med, när jag är ledig jobbar han och när han är ledig jobbar jag.
Det med krockarna i schemat innebär dock att han har mycket ledig tid där han kan ägna sig åt barnen utan problem eller dåligt samvete. Men när schemat inte krockar, och vi - ytterst sällsynt - kan få hela helger ihop så blir det ändå inte så. Eftersom pappan känner att han inte kan "överge" tonåringen en hel helg tex.
Som ex så sist vi var lediga fre kväll-måndag morgon samtidigt (han var ledig från torsdagen så ledig hela to och fre med) så JAG hade gärna tillbringat hela tiden med honom och ffa sovit tre nätter med honom. Han säger sig vilka det men att det inte går för att han måste finnas för äldsta barnet med. Så han tillbringade fram till lörd lunch med artonåringen, kom till mig lö lunch - sönd lunch och åkte den hem till artonåringen. Sen tänkte han komma mån kväll och stanna till tisd morgon hos mig om det är okej för artonåringen. Det sa denne att det var men pappan kände att han ändå behövde vara däe för tonåringen. Som hade skola och sen var på träning och efter det gick på bio med en kompis och kom hem vid midnatt och då efter en kopp te la sig och sov.
Jag vill absolut inte att vi ska gå ut över hans relation med barnen eller att barnen ska känna att jag tagit deras pappa. Men känner samtidigt att en artonåring kan ju klara sig själv en helg någon gång varannan månad. Skulle det vara något är han ju ett telefonsamtal bort och kan vara hemma på en timme om han är här. Är vi där är han ju i rummet intill på sin höjd.
Artonåringen är självständig och självgående och han lämnar denna ensam en vecka utan problem när han är iväg på egna aktiviteter (typ resor). Han lämnar denne även ensam tre till fem dygn i sträck när han jobbar så. Jag har även hört honom prata med tonåringen i tfn när han är här och när han frågat om allt är okej och han kan stanna kvar så svarar tonåringen med ett stön att "jaaaaaaa pappa, det är okej, sluta tjata. "
Hans anledning är att han inte är säker på att tonåringen är ärlig och att han tyckt att denne verkat lite nere sista tiden. Han kan dock inte ta på varför och det finns (enligt honom) inte några tecken på det och tonåringen själv förnekar det. Jag känner ju inte denne väl nog för att säga något men jag ser en normal tonåring som är med kompisar mest hela tiden, ute på aktiviteter, intresserad av typiska saker för åldern och som verkar må normalt för åldern. Och som inte verkar störas av pappans relation/mig eller av att vara själv ibland. Oavsett om det är pga mig eller pga pappans jobb eller pga pappans nöjesresor.
Så min KÄNSLA är att pappan överdriver - samtidigt vill jag inte ifrågasätta en pappas känsla inför sitt barn!
Men det känns otroligt otacksamt att inte kunna få 2-3 dygn sammanhängande med honom någon gång, utan ses en em här en natt där och på sin höjd ett dygn där. På grund av en i princip vuxen människa, även om barn alltid är barn ovh kan behöva sin förälder oavsett ålder. Men här känns det inte riktigt som det?
Är jag en häxa som är svartsjuk på en fullt normal pappa/barnrelation eller finns det någon substans i min känsla?