• Ellaria

Ultraljud?

Första barnet... Om graviditeten går okej, görs då inget ultraljud förrän vecka 18? Det verkar jättelänge... Vill ju få reda på att allt är okej så man inte går och glädjer sig till vecka 18 om fostret dött i vecka 12... Vad kan man säga till sin BM för att få ett tidigare ultraljud?

You know nothing, Jon Snow
  • Svar på tråden Ultraljud?
  • Topcom

Du kan gå och göra privat ul och betala själv. Om man inte har någon medicinsk anledning erbjuds det inget ul normalt sett innan v 18

• Milleman

Jag går på privat mödravård och då får man vid inskrivning göra ul för 250:- och kan beställa själv när man vill.

• Erizajo

Kommer aldrig förstå varför folk tror att nåt inte skulle vara ok?? Blöder du inte och har inga smärtor osv så mår barnet bra! Sluta nojja och var glad istället! Klart att man inte erbjuds ultraljud pga paranoida mammor, då får man betala själv som nån skrev. Tycker att det är helt suveränt att man faktiskt får ett ultraljud och att all mödravård är gratis i Sverige! Ja det känns som lång tid i början men det går sjukt fort. Grattis

• Iowhannah

Beror på landsting också. I Östergötland erbjuds alla att göra kub-test och då får man ul i v 13-14.

• Ellaria
    Erizajo skrev 2015-10-05 10:42:51 följande:

Kommer aldrig förstå varför folk tror att nåt inte skulle vara ok?? Blöder du inte och har inga smärtor osv så mår barnet bra! Sluta nojja och var glad istället! Klart att man inte erbjuds ultraljud pga paranoida mammor, då får man betala själv som nån skrev. Tycker att det är helt suveränt att man faktiskt får ett ultraljud och att all mödravård är gratis i Sverige! Ja det känns som lång tid i början men det går sjukt fort. Grattis

För att man försökt väldigt väldigt länge och vill veta att allt är okej innan man gått halva graviditeten? Det är inte alls säkert att barnet mår bra trots att man inte blöder eller har ont.
  • Sail on silvergirl

Erizajo:
    Vilken otroligt märklig kommentar! Antingen är du man (troligast), har aldrig varit gravid (näst troligast) eller aldrig varit med om ett missfall eller MA.
    Själv gick jag till v 14, helt utan blödningar eller liknande, med växande mage och symtom innan den här känslan av att "nåt är inte rätt" tog knäcken på mig och jag tjatade till mig ett ultraljud. Då hade fostret varit dött sen v 5. Så, 9 (!) veckor i ovetskap! Det önskar jag ingen!!

• Ellaria
    Iowhannah skrev 2015-10-05 10:48:31 följande:

Beror på landsting också. I Östergötland erbjuds alla att göra kub-test och då får man ul i v 13-14.

Verkar som om det bara erbjuds till dem över 35 i Skåne?
  • Iowhannah
    Ellaria skrev 2015-10-05 12:04:39 följande:

Det är nog det vanligaste. Synd, tycker jag. Speciellt i ett sånt läge då man verkligen vill veta att allt är okej.
  • mirandaekstroem
    Ellaria skrev 2015-10-05 12:04:39 följande:

33. Boka in ett tidigt UL på emmakliniken i Malmö, men du får betala själv.
  • Erizajo

Ja jag är kvinna har tre barn. Nej aldrig haft missfall, men som jag ser det så fattar jag inte varför man ska tro det värsta om man inte har anledning? Mina två barn fick jag trots fetma, gick aldrig och tänkte att jag skulle få missfall! Berättade för alla jag kände i v 8. Har man inte haft missfall innan och inga konstiga sjukdomar i släkten så finns det ingen anledning att tro att nåt är fel.

Svar på tråden Ultraljud?