Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:41:26 följande:
Och företagen som blir uppringda har skyldighet att lämna ut sådan information? Hur troligt är det att de börjar leta information om medarbetare som de haft några år tidigare? Kommer någon ens att vilja lägga tid på sånt?
Nej, dom har ingen skyldighet att lämna ut någon information.
Det låter som att du är arbetssökande och orolig för att arbetsgivaren ska kontakta en tidigare arbetsplats du "helst vill glömma"? Någon som skulle vara ofördelaktig för dig?
Tro det eller ej, men många arbetsgivare lägger ingen större vikt på referenser. Jag har själv fått anställning bara utifrån att jag gjorde ett gott intryck på intervjun, de brydde sig faktiskt inte ens om att kontakta någon av mina referenser. Det beror en del på typ av yrke, gäller det en högre tjänstemannaposition eller ett säkerhetsyrke görs grundligare kontroll. Handlar det om ett mindre kvalificerat jobb nöjer sig arbetsgivaren ofta med att ringa de referenser du angett och checka av att du faktiskt jobbat där.
Har du haft flera anställningar är det inte alls konstigt att du inte uppger referenser till samtliga arbetsplatser. Du kan gott nöja dig med de som känns mest relevanta för den tjänst du söker. Är det ett jobb du hade för flera år sedan eller något tillfälligt sommarjobb är det än mindre konstigt att du utelämnar dem om du har senare, mer relevanta referenser från andra jobb.
Gäller det däremot din senaste anställning eller din längsta anställning kan det verka suspekt att inte uppge referenser till dem. Om du faktiskt varit i konflikt med en arbetsgivare på ett sådant jobb, kanske rent utav tvingats sluta där på grund av det är det bäst att vara öppen med det och ge en kort och rak förklaring till varför denna arbetsgivare skulle kunna ge en missvisande bild (utan att gå in på onödiga detaljer och absolut inte tala illa om din f.d arbetsgivare!).
Jag har själv en gång med buller och brak sagt upp mig från ett jobb pga. en (delvis personlig) konflikt med chefen. Vid anställningsintervjuer brukar jag lämna kontaktuppgifter till denne men samtidigt i korta ordalag tala om varför just den arbetsgivaren inte är någon bra referens (naturligtvis utan att kalla hen psykopat eller något annat jag tycker om hen ;)). Istället föreslår jag att de ringer min f.d kollega som kan ge en rättvisare bild av mina arbetsinsatser där. De flesta arbetsgivare har förståelse för att det kan uppstå konflikter på en arbetsplats och att det inte alls behöver vara den anställdes "fel".
Skriv inte ut referenser i ditt CV. Skriv att referenser lämnas på förfrågan så tar ni det på intervjun istället.
(Nu blev det visst långt. Jag hoppas det är relevanta synpunkter för dig TS!)