• Anonym (referens?)

Ok att kontakta referenser som sökande INTE angett?

Är det ok att en rekryterare eller potentiell arbetsgivare kontaktar ett företag som finns på CV:t men som sökande inte angett som referens. Alltså sökande har skrivit upp 2 andra referenser. Måste man ringa just dem eller är det ok att kontakta andra företag? Är det något som man brukar göra vid rekryteringar? 

• Svar på tråden Ok att kontakta referenser som sökande INTE angett?
  • piejesu

Man kontaktar de som står angivna som referens. Kontaktar man de som inte är angivna, är det inte säkert att man får ett tillförlitligt svar på sina frågor. Däremot är det ok att kontakta bolag, om för att "cross-check":a, däremot kan uppgifterna vara gamla och svåra att ta med, därmed heller inte alltid lyckat alla gånger.

• Anonym (referens?)
    piejesu skrev 2015-10-05 12:29:51 följande:

Man kontaktar de som står angivna som referens. Kontaktar man de som inte är angivna, är det inte säkert att man får ett tillförlitligt svar på sina frågor. Däremot är det ok att kontakta bolag, om för att "cross-check":a, däremot kan uppgifterna vara gamla och svåra att ta med, därmed heller inte alltid lyckat alla gånger.

Vad menas med att cross-checka? 
  • Dixie
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:32:30 följande:
    Vad menas med att cross-checka? 
    att personen verkligen har jobbat där, att uppgifterna i cv stämmer! 
  • Anonym (referens?)
    Dixie skrev 2015-10-05 12:34:09 följande:
    att personen verkligen har jobbat där, att uppgifterna i cv stämmer! 
    Får man göra detta utan att meddela den sökanden om detta?
  • Dixie
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:36:33 följande:
    Får man göra detta utan att meddela den sökanden om detta?
    Ja - det måste man ju kunna göra! Om du har skrivit i ditt cv var du har jobbat så är det ju sanningen (!?) antar jag och att då ringa upp och kontrollera att uppgifterna stämmer är ju inget underligt! 
  • Giovanna

Det är inte förbjudet för arbetsgivaren att kontakta andra personer än de den sökande angett men om ömsesidig respekt ska gälla bör arbetsgivaren i första hand hålla sig till den sökandes egna referenser. Är arbetsgivaren inte nöjd med dessa eller vill veta mer anser jag att hen bör vända sig till den sökande och be om ytterligare referenser/ fråga om det är okej att hen ringer "x".

Att en sökande valt att inte uppge referens till en viss arbetsplats kan bero på att det ändå inte skulle ge en rättvisande bild.

• Anonym (referens?)
    Dixie skrev 2015-10-05 12:38:13 följande:
    Ja - det måste man ju kunna göra! Om du har skrivit i ditt cv var du har jobbat så är det ju sanningen (!?) antar jag och att då ringa upp och kontrollera att uppgifterna stämmer är ju inget underligt! 
    Och företagen som blir uppringda har skyldighet att lämna ut sådan information? Hur troligt är det att de börjar leta information om medarbetare som de haft några år tidigare? Kommer någon ens att vilja lägga tid på sånt?
  • Anonym (referens?)
    Giovanna skrev 2015-10-05 12:39:28 följande:

Det är inte förbjudet för arbetsgivaren att kontakta andra personer än de den sökande angett men om ömsesidig respekt ska gälla bör arbetsgivaren i första hand hålla sig till den sökandes egna referenser. Är arbetsgivaren inte nöjd med dessa eller vill veta mer anser jag att hen bör vända sig till den sökande och be om ytterligare referenser/ fråga om det är okej att hen ringer "x".

Att en sökande valt att inte uppge referens till en viss arbetsplats kan bero på att det ändå inte skulle ge en rättvisande bild.

Eller så har personen något att dölja? Förvånad
  • Dixie
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:41:26 följande:
    Och företagen som blir uppringda har skyldighet att lämna ut sådan information? Hur troligt är det att de börjar leta information om medarbetare som de haft några år tidigare? Kommer någon ens att vilja lägga tid på sånt?
    Det handlar ju oftast bara som att kolla med personalkontoret och kontroller att personen har jobbat där - tror inte det företag har någon skyldighet att lämna ut uppgifter, men det handlar ju inte om någon större uppoffring så varför skulle de inte göra det!? 
  • tyckerjagabsolut

Tycker det är självklart att allt man anger i ett CV står det den potentiella arbetsgivaren fritt att kontrollera och undersöka. Om man fått några referenser och ringt dessa, men ändå vill söka mer information genom att kontakta andra företag som sökande jobbat på för att få en mer heltäckande bild. 

Jag har varit med om att sökande lämnat referenser som varit kompisar & familjemedlemmar, och som inte alls har jobbat tillsammans med sökande i fråga. Så jag kollar alltid upp mer än det sökande själv anger, samt att jag alltid ringer referenser via företagets växel för att se till att de verkligen jobbar där.

• Anonym (referens?)
    Dixie skrev 2015-10-05 12:46:47 följande:
    Det handlar ju oftast bara som att kolla med personalkontoret och kontroller att personen har jobbat där - tror inte det företag har någon skyldighet att lämna ut uppgifter, men det handlar ju inte om någon större uppoffring så varför skulle de inte göra det!? 
    Jag vet inte varför utan jag undrar om de i praktiken gör det. 
  • Mandel
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:42:43 följande:
    Fast oftast använder man väl de två senaste som referenser eller de två senaste större jobben man varit på.
    Behöver inte bero på att man försöker dölja något utan mellan två jobb tog man kanske ett enklare jobb för att försörja sig men de två större är det som man har jobbat med liknande uppgifter som den nya tjänst man söker?

Det hör även till god ton att referensen vet att den är referens, att man har kollat att det är ok. Sedan ringer man sin referens och säger att företaget x kommer att kontakta dig.
    Är även viktigt att referensen är en person som känner den personen som den är referens för.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (referens?)
    tyckerjagabsolut skrev 2015-10-05 12:50:53 följande:

Tycker det är självklart att allt man anger i ett CV står det den potentiella arbetsgivaren fritt att kontrollera och undersöka. Om man fått några referenser och ringt dessa, men ändå vill söka mer information genom att kontakta andra företag som sökande jobbat på för att få en mer heltäckande bild. 

Jag har varit med om att sökande lämnat referenser som varit kompisar & familjemedlemmar, och som inte alls har jobbat tillsammans med sökande i fråga. Så jag kollar alltid upp mer än det sökande själv anger, samt att jag alltid ringer referenser via företagets växel för att se till att de verkligen jobbar där.

Hur har de sökanden reagerat när de fått reda på att du kontaktat andra företag bakom deras rygg för att kontrollera om de jobbat där? Eller har du meddelat dem i förväg? 
  • Fia 28
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:53:21 följande:
    Jag vet inte varför utan jag undrar om de i praktiken gör det. 
    Om alla gör det vet jag inte, men jag har varit med om att de ringt till mej och frågat om en fd anställd. Nu kan jag itne vara säker på om han angett mej som referens eller inte, men jag antar att han inte gjort det eftersom uppgifterna han gett om arbetet inte stämde det minsta. 
  • viktorjohan
    tyckerjagabsolut skrev 2015-10-05 12:50:53 följande:

Så gör jag också. Sen kollar jag i sociala medier också. Där har jag sett att sökande ibland har värderingar som inte överensstämmer med företagets. Har också sett i profilen på tex FB sånt som inte stämmer med uppgifterna i ansökan. Då blir man misstänksam....
    Det är väldigt dyrt med en felrekrytering!
  • tyckerjagabsolut
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:55:00 följande:
    Hur har de sökanden reagerat när de fått reda på att du kontaktat andra företag bakom deras rygg för att kontrollera om de jobbat där? Eller har du meddelat dem i förväg? 
    Ditt uttryck att jag skulle kontakta företag "bakom ryggen" på sökande tycker jag är lite väl makabert. Det indikerar att jag gör något med ont uppsåt för att skada, vilket jag absolut inte gör. Ett CV bör ju vara sanningsenligt, och vilken skada skulle kunna uppstå av att jag kontrollerar att fakta stämmer? Min skyldighet är mot min arbetsgivare, och att anställa den person som bäst passar för uppgiften, och det är nog aldrig någon som ljuger om sin erfarenhet.... 

När jag kallar sökande till intervju går jag alltid igenom deras cv med dem per telefon innan, och säger att det kan vara så att jag kontrollerar utbildning/tidigare arbetsplats, mer som ett faktum. Ingen har någonsin kommenterat det. 

Det har även hänt att jag utan att "förvarna" hamnat på samma nätverk/träff etc med anställda från företag där sökande jobbat, och då rent casual bara frågat om de jobbat/minns personen i fråga. Det har kommit fram till sökanden, men folk som inte har något att dölja har inget problem med det alls. Det är min erfarenhet.
  • Giovanna
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:41:26 följande:
    Nej, dom har ingen skyldighet att lämna ut någon information.

Det låter som att du är arbetssökande och orolig för att arbetsgivaren ska kontakta en tidigare arbetsplats du "helst vill glömma"? Någon som skulle vara ofördelaktig för dig?

Tro det eller ej, men många arbetsgivare lägger ingen större vikt på referenser. Jag har själv fått anställning bara utifrån att jag gjorde ett gott intryck på intervjun, de brydde sig faktiskt inte ens om att kontakta någon av mina referenser. Det beror en del på typ av yrke, gäller det en högre tjänstemannaposition eller ett säkerhetsyrke görs grundligare kontroll. Handlar det om ett mindre kvalificerat jobb nöjer sig arbetsgivaren ofta med att ringa de referenser du angett och checka av att du faktiskt jobbat där.

Har du haft flera anställningar är det inte alls konstigt att du inte uppger referenser till samtliga arbetsplatser. Du kan gott nöja dig med de som känns mest relevanta för den tjänst du söker. Är det ett jobb du hade för flera år sedan eller något tillfälligt sommarjobb är det än mindre konstigt att du utelämnar dem om du har senare, mer relevanta referenser från andra jobb.

Gäller det däremot din senaste anställning eller din längsta anställning kan det verka suspekt att inte uppge referenser till dem. Om du faktiskt varit i konflikt med en arbetsgivare på ett sådant jobb, kanske rent utav tvingats sluta där på grund av det är det bäst att vara öppen med det och ge en kort och rak förklaring till varför denna arbetsgivare skulle kunna ge en missvisande bild (utan att gå in på onödiga detaljer och absolut inte tala illa om din f.d arbetsgivare!).

Jag har själv en gång med buller och brak sagt upp mig från ett jobb pga. en (delvis personlig) konflikt med chefen. Vid anställningsintervjuer brukar jag lämna kontaktuppgifter till denne men samtidigt i korta ordalag tala om varför just den arbetsgivaren inte är någon bra referens (naturligtvis utan att kalla hen psykopat eller något annat jag tycker om hen ;)). Istället föreslår jag att de ringer min f.d kollega som kan ge en rättvisare bild av mina arbetsinsatser där. De flesta arbetsgivare har förståelse för att det kan uppstå konflikter på en arbetsplats och att det inte alls behöver vara den anställdes "fel".

Skriv inte ut referenser i ditt CV. Skriv att referenser lämnas på förfrågan så tar ni det på intervjun istället.

(Nu blev det visst långt. Jag hoppas det är relevanta synpunkter för dig TS!)

• Giovanna

När jag läser dina senare inlägg låter det som att du är arbetsgivare och inte sökande?

Som du hör har olika arbetsgivare olika syn på hur en tar referenser osv.

Jag anser ändå att det bästa är att vara öppna med varandra från början. Om en faktiskt ska jobba ihop är det synd att börja med att "gå bakom ryggen" (i brist på bättre uttryck) på varandra.

Om du som AG misstänker att den sökande har något att dölja eller bara vill ha ytterligare referenser av annan anledning tycker jag att det bästa är att säga att du vill/ämnar kontakta denne person/arbetsplats/annat. Då ger du också din potentiellt nya medarbetare en chans att förklara varför hen inte angett referens till ett visst ställe. Om den sökande först fått ge sin version av vad som "hänt" är det troligt att du får en bättre helhetsbild.

Som jag nämnde tidigare har jag själv sagt upp mig pga. konflikt. Jag vet att jag gjorde ett mycket bra jobb där men om du skulle ringa min f.d chef är risken stor att hen säger saker om mig som inte alls stämmer. Om du ger mig en chans att upplysa dig om att det finns en konflikt/meningsskiljaktigheter innan du ringer (vilket jag iofs ändå gör oombedd) ger det dig bättre förutsättning att värdera informationen från arbetsgivaren. Sen är det ändå upp till dig att avgöra vad som låter sant och trovärdigt.

Självklart kan du ändå ringa vem du vill och göra de efterforskning du vill. Allt du läser i CV:t kan du förstås kolla upp bäst du vill men öppna kort är i regel bättre för båda parter. Bara det att den sökande fått en chans att prata med sin referens så att denne är förberedd och tar sig tid att prata med dig är skäl nog.

• Solidaritet
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:20:58 följande:

Är det ok att en rekryterare eller potentiell arbetsgivare kontaktar ett företag som finns på CV:t men som sökande inte angett som referens. Alltså sökande har skrivit upp 2 andra referenser. Måste man ringa just dem eller är det ok att kontakta andra företag? Är det något som man brukar göra vid rekryteringar? 

Nej, det är inte okej. 
    Den sökande har inte godkänt att du kontaktar dem, därför är det inte okej. 

Referenser vill för det i regel gärna bli tillfrågade varje gång de ska användas. Det kan faktiskt vara så att referensen blir uppretad över att bli kontaktad utan förvarning, och då riskerar referensen att bli negativ och missvisande. 

Det är heller inte okej att ringa upp referenser tidigt i rekryteringsprocessen eftersom det riskerar bli så att referenserna blir överanvända och då tröttnar på att vara referenser. 

Det handlar om att respektera de sökande. De är potentiella tillgångar, tänk på det. 
  • Solidaritet
    Anonym (referens?) skrev 2015-10-05 12:42:43 följande:
    Det kan du inte utgå ifrån. 
Svar på tråden Ok att kontakta referenser som sökande INTE angett?