• Anonym (...)

Köpa lägenhet och sälja med vinst...

Jag och min man har som målsättning att kunna bygga ett eget hus. Det är vår dröm. Hur vi ska ta oss dit, är en annan fråga... Vi har börjat fundera på att köpa en lägenhet så länge, i stället för att bo på hyra och spara. MEN vi är så rädda för att inte få sålt vår lägenhet sen, eller att vi säljer den med förlust. Vi vill ju sälja med så mycket vinst som möjligt, så att vi får en liten hjälp med kontantinsatsen till ett huslån sen.

Vi bor inte i någon storstad direkt (ca 70 000 invånare), men lägenheter i centrum på 50-60 kvadrat är ändå ganska eftertraktade eftersom det är en studiestad. Ska man våga lägga ca 1,5 milj på en lägenhet, och hoppas att det går med vinst efter ett par år? Eller är det bara dumt, borde vi tränga ihop oss i en billig hyresetta i ett par år stället och bara spara till huslånet? 

• Svar på tråden Köpa lägenhet och sälja med vinst...
  • Anonym (Kaijsa)

Jag hade nog tvekat.. Har studenter råd att köpa så pass dyra lägenheter i en rätt liten stad?
    I tex Sthlm och Gbg så är det ju relativt säkert att köpa lägenhet, så länge inte allt går åt helvete (och om man kan bo kvar länge och alltså inte måste sälja vid ett specifikt tillfälle) men i mindre städer så känns det som en jätterisk..
    Vad kostar husen däromkring? Så fort man kommer ut lite, speciellt från mindre städer,  så brukar det väl vara mycket billigare?

• Anonym (....)

om avgiften och räntan tillsammans blir billigare än en motsvarande hyra, så kan ni ju spara pengar på ett konto iallafall.
    Om det blir dyrare än hyra, så fundera på hur mkt ni kan amortera av på lånet under tiden ni bor där - gör det skillnad på kostnaden?

Kolla också upp hur priset på lägenheter har höjts och/eller sänkts under de senaste 10-20 åren (om det är möjligt).

Det brukar vara en bra idé om man kollat bakgrunden noga. Fundera också på om ni kan köpa en nedsliten lägenhet och fixa till under tiden ni bor där. Man kan med rätt billiga medel höja priset på en gammal ofräsch lägenhet, bara man har gott om tid (tex tvätta, måla med spärrfärg, måla 2-3 ggr med vanlig färg om någon rökt i lägenheten = mycket tid men helt enorm skillnad på lukten och fräschören i lägenheten)

• Anonym (...)
    Anonym (Kaijsa) skrev 2015-10-05 14:34:10 följande:

Jag hade nog tvekat.. Har studenter råd att köpa så pass dyra lägenheter i en rätt liten stad?
    I tex Sthlm och Gbg så är det ju relativt säkert att köpa lägenhet, så länge inte allt går åt helvete (och om man kan bo kvar länge och alltså inte måste sälja vid ett specifikt tillfälle) men i mindre städer så känns det som en jätterisk..
    Vad kostar husen däromkring? Så fort man kommer ut lite, speciellt från mindre städer,  så brukar det väl vara mycket billigare?

Jo, jag tvekar också p.g.a samma anledning. Men det sägs att lägenheterna här i stan är bra investeringsobjekt, eller har i alla fall varit de senaste åren. Man kan få ett hus från 60-70-talet här i trakten för 1,5 milj ungefär, men då kommer vi ju inte få huset som vi vill ha det och där vi vill ha det. Det är därför vi vill bygga nytt egentligen (kommer säkert gå på 2,5 milj), för att få vara med och bestämma och få något nytt och fräscht och eget.

Om vi köper ett halvrenoverat 60-talshus nu för 1,5 milj så ska ju det också säljas med vinst om ett par år, och det tror jag ärligt är lite svårare än att få sålt en lägenhet i stan. Men jag är ju inte säker, förstås... Plus att jag räknar med mer som kan gå "fel" i ett gammalt hus, t.ex fukt, mögel i grunden, uppvärmningssystem som måste bytas/går sönder... Nä, jag vet snart varken ut eller in längre. Lutar väl åt att trängas i en billig hyresetta ändå...
  • Anonym (fundersam)

Hyresettan känns ju säkrare ifall det skulle bli en ny finanskris eller bostadsbubbla. Vid krisen på 90-talet så var det folk som
    tvingades lämna tillbaka lägenheterna till bostadsrättsföreningen om de ville flytta för de kunde inte få dem sålda. men ändå hade kvar sina stora lån....
    Plus att om ni bor i hyreslägenhet har ni bara 3 månaders uppsägningstid och kan i stort sett flytta när ni vill, så fort ni fått ihop tillräckligt med pengar.

• Anonym (...)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-10-05 15:10:54 följande:

Hyresettan känns ju säkrare ifall det skulle bli en ny finanskris eller bostadsbubbla. Vid krisen på 90-talet så var det folk som
    tvingades lämna tillbaka lägenheterna till bostadsrättsföreningen om de ville flytta för de kunde inte få dem sålda. men ändå hade kvar sina stora lån....
    Plus att om ni bor i hyreslägenhet har ni bara 3 månaders uppsägningstid och kan i stort sett flytta när ni vill, så fort ni fått ihop tillräckligt med pengar.

Ja, visst känns hyresettan säkrare. Säkrare, men ack så själadödande att tänka sig att bo så i 3+ år när folk i vårumgängeskrets  bygger och köper hus för fulla muggar.. Vi får väl bita ihop, bara.
  • Anonym (Spara)

Du har väl inte missat att marknaden är galet överhettad just nu? Om det blir en krasch kommer de mindre städerna drabbas först och lägenheter före hus, så är det alltid.

Jag hade aldrig köpt en lägenhet på spekulation på toppen av marknaden. Spara pengarna i stället, se om ni kan hitta en hyresbostad och spara spara spara allt överskott.

• Anonym (.....)
    Anonym (Spara) skrev 2015-10-06 21:00:39 följande:

Du har väl inte missat att marknaden är galet överhettad just nu? Om det blir en krasch kommer de mindre städerna drabbas först och lägenheter före hus, så är det alltid.

Jag hade aldrig köpt en lägenhet på spekulation på toppen av marknaden. Spara pengarna i stället, se om ni kan hitta en hyresbostad och spara spara spara allt överskott.

Det är inte riktigt sant. Storstädernas galna priser lär dyka snabbt. Bostadsrättsföreningar kommer att gå i konkurs, lägenheter som kostar 2 miljoner idag kommer att säljas för mindre än hälften osv. Däremot är det inte köpläge just nu om man vill köpa för att tjäna snabba pengar.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-06 21:12:10 följande:
    Det är inte riktigt sant. Storstädernas galna priser lär dyka snabbt. Bostadsrättsföreningar kommer att gå i konkurs, lägenheter som kostar 2 miljoner idag kommer att säljas för mindre än hälften osv. Däremot är det inte köpläge just nu om man vill köpa för att tjäna snabba pengar.
    Var får du det ifrån? Det är inte sant. Om du tittar på hur bostadskrascherna slagit mot andra länder, och även mot Sverige i början av 90-talet så slår det hårdast mot de mindre städerna, och lägenheter tappar mer än villor.

Bostadsrättsföreningar går inte i konkurs på grund av att bostäderna minskar i värde, däremot så förlorar bostadsrättsinnehavarna pengar på sina bostäder.

Om man lånar upp till 50 procent så kan man fortfarande sälja med en liten marginal efter en krasch, men annars så är risken överhängande att man står kvar med en blancoskuld. Ekonomerna tror att tappet i Sverige skulle bli runt 30 procent om det blev en krasch här.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Spara) skrev 2015-10-06 21:22:43 följande:
    Var får du det ifrån? Det är inte sant. Om du tittar på hur bostadskrascherna slagit mot andra länder, och även mot Sverige i början av 90-talet så slår det hårdast mot de mindre städerna, och lägenheter tappar mer än villor.

Bostadsrättsföreningar går inte i konkurs på grund av att bostäderna minskar i värde, däremot så förlorar bostadsrättsinnehavarna pengar på sina bostäder.

Om man lånar upp till 50 procent så kan man fortfarande sälja med en liten marginal efter en krasch, men annars så är risken överhängande att man står kvar med en blancoskuld. Ekonomerna tror att tappet i Sverige skulle bli runt 30 procent om det blev en krasch här.
    Det stämmer visst. Du kan inte jämföra mellan länder eftersom våra lånesystem är olika.

Föreningar går i konkurs pga ökade räntekostnader, och för litet sparande. Bostadsrättsinnehavarna är väldigt känsliga för den typ av bostadskrasch som man varnar för nu.

Det stämmer inte alls. Det beror helt på hur stort fall det blir. Ett exempel från en privatpersons egna erfarenheter:
    "Min egen lägenhet gick för 600 000:- i slutet av 1980-talet, jag köpte den för 325 000:- 1992 och sålde 1997 för 180 000:-. Det är en nedgång på 70% från toppen. Det där var 1km från Kungsportsavenyn i Göteborg. (Idag kostar lägenheten 1 300 000:- baserat på kvadratmeterpris för andra objekt i samma förening, en prisökning på 622%)"
  • Anonym (denise)
    Anonym (...) skrev 2015-10-05 14:18:26 följande:

Jag och min man har som målsättning att kunna bygga ett eget hus. Det är vår dröm. Hur vi ska ta oss dit, är en annan fråga... Vi har börjat fundera på att köpa en lägenhet så länge, i stället för att bo på hyra och spara. MEN vi är så rädda för att inte få sålt vår lägenhet sen, eller att vi säljer den med förlust. Vi vill ju sälja med så mycket vinst som möjligt, så att vi får en liten hjälp med kontantinsatsen till ett huslån sen.

Vi bor inte i någon storstad direkt (ca 70 000 invånare), men lägenheter i centrum på 50-60 kvadrat är ändå ganska eftertraktade eftersom det är en studiestad. Ska man våga lägga ca 1,5 milj på en lägenhet, och hoppas att det går med vinst efter ett par år? Eller är det bara dumt, borde vi tränga ihop oss i en billig hyresetta i ett par år stället och bara spara till huslånet? 

Jag tar upp tråden igen eftersom jag har samma utgångsläge. Vi har tittat på en bostadsrätt som går på 910.000 kr för att ha nånstans att bo medan vi funderar ut vad vi vill i livet och skaffar ett barn eller två. För 1,5 m hade jag nog inte köpt om ni inte har god ekonomi. Vår lägenhet ligger i ett sådant område att den knappast kommer att öka i värde, hus á la miljonprogrammet, men vårt mål är heller inte att göra en vinst på köpet. Vi gillar helt enkelt området (bott där på hyra förut) och vill känna att vi äger vårt boende samtidigt som vi inte är redo att köpa/bygga hus. Så vi tänker köpa, och hoppas på det bästa. Man kan inte stå och vela hela livet, nångång måste man chansa. :)
  • Anonym (G)

Köp en lägenhet som måste renoveras!

• Anonym (Klara)

Var i landet kan man bygga villa för 2,5 mille som ts och var kan man köpa en lägenhet i familjestorlek för 900000? Där jag bor, Uppsala, kostar en liten tvåa 2,5 mille och för 900000 tror jag knappt man får tak över huvudet. Man får lite lust att flytta faktiskt. Tänk att det skiljer så mycket.

Som svar på frågan skulle jag inte köpa just nu för att tjäna på affären. När amorteringskravet kommer så lär priserna stiga precis innan, (det gjorde det av planerna på amorteringskrav sist) kanske sjunka för att de som ville flytta gjorde det innan nya kravet. Sen stagnera. Det blir betydligt mer pengar som ska ut varje månad även om en del är amortering. Jag tror att priserna ändå stiger så länge det är bostadsbrist men mycket saktare.

Däremot verkar det klokt att se till att bo billigt men hyfsat under småbarnsåren. Spara mycket eller arbeta deltid och kunna bo kvar utan att vara tvungen att flytta pga akut platsbrist.

• Anonym (Linux)

Visst kanske man tjänar pengar på att sälja en lägenhet.
    Men man bör även ställa sig frågan är det möjligt at hyra ut bostadsrätten utan att det blir problem, att be föreningen om lov är knappast värt då de kommer bevilja 6 månader  max 1 år och mycket kan hända under den tiden, räntorna kan stiga , amorteringskrav sjunkande priser etc.

Hur kul är det att bo 2 personer i en trång etta, inte så där värst vidare livskvalite.
    Då är det bättre att ni satsat dom pengarna på en billig lägenhet som ni kankse renoverare lite och bor i under tiden den ökar i värde.
    man måste komma ihåg faller det i stortstäderna så följer allt runtomkring med och det är stort och tar längre tid att hämta in än i storstäderna.
    Om lägenheten ni bor i faller så brukar ni ändå lägenheten och det kan lika gärna vända medans ni bor där.

Jag hade inte spekulerat som det er ut idag.

Svar på tråden Köpa lägenhet och sälja med vinst...