• saso_77

Bo med barn i Oslo?!

Hej,

Jag och min man har blivit erbjudna jobb i Oslo. Vi har barn som är 9 och 14 år. Jag undrar om det finns någon av er som bo i Oslo som vet vilka skolor som är bra för svenska barn i den åldern? Svårt att hotta information om det tycker jag.

Hur är det att bo centralt i Oslo med barn? Vi bor strax utanför Göteborg just nu. Dela gärna med av era erfarenheter!

Hälsningar

Sarah m. Familj

• Svar på tråden Bo med barn i Oslo?!
  • Margaux

Jag bor med två barn i Oslo. Vi bor inne i stan på östsidan, ett område som heter Vålerenga. Väst är mer "snobbigt" men har generellt bättre skolor. Vårt område är väldigt trendigt och har även det goda skolor. Centralt så är Vålerenga, Kampen, Majorstuen, Frogner, Skøyen etc bättre än Gunerløkka, Gamlebyn, Tøyen etc. Vill ni bo centralt men inte helt i centrum är Nordstrand, Ekeberg, Bekkelaget, Røa trevligt... På västsidan är det mer märkespress och mer ungdomsfylla enligt allmän opinion. Jag har bott i Oslo hela mitt vuxna liv så jag kan egentligen inte jämföra så mycket med Sverige.
    Våra barn är mindre än dina också!

• saso_77

Åh tack snälla för din information. Det är inte helt enkelt att veta var man ska ta vägen. Jag har hört att Gonerlukka är lite trendigt men stökigt. Ska kolla in ert område. Är det lite som söder i Stockholm?

Hur fungerar skolor jämfört med Sverige?

• daimstrut

Största skillnad mot svenska skolan är att de måste ha med lunch "matpakke", och denna äts kall i klassrummet. Ingen varm lunch som vi svenskar är vana vid. 0-9 motsvarar 1-10 i Norge. Årskurs heter "trinn". Rast heter "friminutt", ämne "fag. Lycka till!

• Margaux
    saso_77 skrev 2015-10-05 21:27:26 följande:

Åh tack snälla för din information. Det är inte helt enkelt att veta var man ska ta vägen. Jag har hört att Gonerlukka är lite trendigt men stökigt. Ska kolla in ert område. Är det lite som söder i Stockholm?

Hur fungerar skolor jämfört med Sverige?

Grunerløkka är jättefint och med väldigt högt tempo. Området är delat på två skolor varav den ena har gott rykte och den andra not so much....
    Vålerenga är en gammal arbetar"förort" med mestadels låg trähus bebyggelse. Tar ca 25min att gå till centralstationen. Kampen ligger rätt brevid och våra barn hör till Kampen skola som har bra rykte och resultat.

Skolan fungerar nog rätt likt med undantag för matserveringen....
Svar på tråden Bo med barn i Oslo?!