• Qwerty1287

    Hjälp mig bokföra!

    Hej!

    Hur ska jag bokföra en bygglovsavgift jag betalat till kommunen? Problemet är att det gäller ändrad användning av en byggnad vi inte äger, arrenderar bara. Googlade och hittade bara detta på ett forum:

    "Normalt sett bokförs bygglovet på samma konto som anskaffningsvärdet för fastigheten/lokalen, och ingår också i avskrivningsunderlaget.

    Förslagsvis något konto under 11xx."

    Men det gäller ju inte för oss som inte äger byggnaden. Nån som vet hur jag ska göra?

  • Svar på tråden Hjälp mig bokföra!
  • 040kille

    Kostnader av engångskaraktär. Ligger kring 8xxx något. Låter rimligast enligt mig.

    De verifikationer jag känner mig osäker över om det blev rätt skriver jag ner och ber redovisningskonsulten titta på. Ibland har det blivit rätt, ibland får man göra en rättelse. Konstigare än så är det inte.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • 130303

    Jag antar nu att kostnaderna är förknippade med ett kommande bygge ni ska göra. Det framgår inte riktigt vad det är för typ av bygge. Men jag skulle helt klart lagt det på ett tillgångskonto. Det brukar till exempel finnas ett konto för "Förbättringsutgifter på annans fastighet" (vanligt 1120 exempel) eller om det är en byggnad ni ska bygga på tomten så finns det tex "byggnader på annans mark" ofta 1112.

Svar på tråden Hjälp mig bokföra!