• Pim

    Hjälp mig med ytterkläder!

    Är helt novis på detta med vilken sorts ytterkläder man ska ha för det svenska vädret, då jag inte bott i Sverige på ett tag. Vi kommer bo i Småland och våra barn är 4 och 6 år gamla.

    Någon som kan dela med sig om vad man ska tänka på? Var inne på PoP häromdagen och blev inte jättemycket klokare... Ska man verkligen ha underställ, fleece och skal? OCH vinterjacka? Är overall bättre än tvådelat? Många frågor... Hoppas någon kan reda ut allt :D

  • Svar på tråden Hjälp mig med ytterkläder!
  • pigglet

    Nu bor vi i norr, men svarar ändå.

    För vanliga, kortare utevistelser, som på förskola/skola har vi kört på vanliga kläder som de har inne, en fuskpolo (halsduk med stor lapp fram och bak) och overall. Tjocksockar i skorna.

    Dagar när vi ska vara ute många timmar, tex utflykt eller i slalombacken så klär vi oss rätt ända inifrån. Trosor/kalsonger, underställ. Sedan ev ett lager fleece om det är kallt. Och så overall. Ullsockar på foten och ev en tjocksock på det.

    Viktigt att kläderna är lagom stora, så det går att röra sig smidigt, och varma utan att vara tjocka (av samma anledning). Sista åren har vi kört på helt vattentäta overaller, då behöver man aldrig ha galonisar på. Kläderna ska dessutom andas, så man inte blir fuktig inifrån.

    Jag köper Gneis. Helt vattentäta, barnen kan i princip bada i kläderna utan att bli blöta. Tunna och smidiga, ändå varma. Andas bra. Och otroligt slitstarka!

  • Mellanmjölkens land

    Bor i mälardalen.

    Till våra barn (2 och 4 år) har vi:
    Skalkläder och vindfleece på höst/vår (PoP)
    Overall på vintern (märke varierar)
    Skal och overall med minst 10 000 i vattenpelare, vindfleecen är lägre.

    Vad de har under varierar beroende på temperaturen men det vi köper hem är: Ullunderställ, ullfrotté, fleecebyxor och tröjor, tjocka och tunna ullstrumpor. Utöver detta har de vanliga bomullskläder och över ullunderställ har de alltid en t-shirt/klänning för att understället ska hålla sig fräsht längre.

    På vinterkängor har vi hittat en modell på Viking som passar bägge barnen väldigt bra. De har även varsitt par fodrade stövlar.

    Mössor, fuskpolo och vantar.

    Det här låter jättedyrt men mycket av "standardkläderna" köps begagnade för 10-15:- vilket gör att vi kan lägga ett antal tusen på bra ytterkläder utan att totalsumman blir så fruktansvärd.

  • mammalovis

    Vi bor i Småland och har en 2-åring och en 5-åring. Båda barnen har nu ofodrade galonisar hängandes på förskolan när det är lite fuktigt ute och en vanlig softshelljacka till och från förskolan. Vi har även hängt dit ett fodrat galonställ då temperaturen kan svänga fort och det är sambon som lämnar i dagsläget och glömmer grejer. Med detta klarar de sig till neråt nollan om det är fuktigt/blött ute med ett fleeceställ att använda vid behov. När det är snö och kallt har vi en vinteroverall från KappAhl, så den är väl dyraste inköpet, men brukar passa på när de har medlemsrabatter på 25-30%, så runt 600 kr känns ändå okej, då de ärver av varandra oftast.

    På fötterna tar de gympaskor till förskolan och har stövlar där. Det börjar väl bli dags att ta dit de fodrade. Sedan behöver de ha ett par vinterkängor.

    Sedan har de tunn mössa och tumvantar/fingervantar liggandes på förskolan. Fuskpolo, handskar och tjockare mössa ligger hemma än så länge och kommer fram med snön typ.

    Vi har aldrig köpt ullunderställ då vi föräldrar sällan är ute längre stunder med dem än overallen klarar och på förskolan byter de inte kläder när barnen ska gå ut. Ullstrumpor/raggsockar finns att tillgå, men de används nog bara i skridskorna.

    Tanken jag har med kläderna är att barnen lätt ska kunna klä sig själva och inte behöva ta på fyra lager som korvar sig och krånglar. Tösen var 1,5 år förra vintern och ville klä på sig mycket redan då, även om man fick lägga fram overallen rätt.

    Vi föredrar att inte släpa kläder från förskolan, så hemma finns det ett ofodrat regnställ, fleeceställ och vinterjacka och termobyxor plus extra mössa och vantar, men det mesta är köpt begagnat eller på rea, så det är inte så dyrt ändå, utan mer 20-50 kr plagget, men då har vi ju ändå ett ombyte om overallen skulle bli nedkissad eller nedkräkt typ (det har hänt).

  • Kina79

    Vi har också precis flyttat tillbaka till Sverige efter 4 år utomlands. Bor också i Småland och våra döttrar är 11, 9 och 5 år gamla.
    Yngsta och mellersta har WS från pop och skalkläder från pop.
    I skolan har de gummistövlar och regnställ hängandes. Lillan har även ett fodrat regnställ på förskolan.
    Alla har underställ men de används endast på fritiden.

  • Pim

    Tack alla!! :) Såååå uppskattat!!! 


    mammalovis skrev 2015-10-08 14:11:38 följande:

    Vi bor i Småland och har en 2-åring och en 5-åring. Båda barnen har nu ofodrade galonisar hängandes på förskolan när det är lite fuktigt ute och en vanlig softshelljacka till och från förskolan. Vi har även hängt dit ett fodrat galonställ då temperaturen kan svänga fort och det är sambon som lämnar i dagsläget och glömmer grejer.


    Håller precis på att köpa grejer begagnat för att ha en komplett uppsättning när vi kommer till Sverige (vi flyttar om ett par veckor). Hur kallt brukar det bli, jag har helt glömt bort mer än att jag alltid fryser? Vi kommer flytta i november, så jag tänkte att vi skulle fixa vinterkläder i första hand (typ vinterkängor och overall). 
    Kina79 skrev 2015-10-09 19:08:25 följande:

    Vi har också precis flyttat tillbaka till Sverige efter 4 år utomlands. Bor också i Småland och våra döttrar är 11, 9 och 5 år gamla.
    Yngsta och mellersta har WS från pop och skalkläder från pop.
    I skolan har de gummistövlar och regnställ hängandes. Lillan har även ett fodrat regnställ på förskolan.
    Alla har underställ men de används endast på fritiden.


    Vad kul!! Vi flyttar också efter 4 år utomlands. Bor i England just nu och det är aningen varmare här (har verkligen älskat klimatet här!) med mycket mindare vintrar. Var bodde ni innan? Om det var varmare, hade barnen svårt att ställa om sig till högre temperaturer?

  • Pim
    pigglet skrev 2015-10-07 19:44:06 följande:

    Viktigt att kläderna är lagom stora, så det går att röra sig smidigt, och varma utan att vara tjocka (av samma anledning). Sista åren har vi kört på helt vattentäta overaller, då behöver man aldrig ha galonisar på. Kläderna ska dessutom andas, så man inte blir fuktig inifrån.

    Jag köper Gneis. Helt vattentäta, barnen kan i princip bada i kläderna utan att bli blöta. Tunna och smidiga, ändå varma. Andas bra. Och otroligt slitstarka!


    Tack för tipset! Ska kolla upp Gneis. Låter ju väldigt smidigt att slippa ha för många lager och om jag minns rätt så är det mer blött än torrt dit vi ska :D
    Mellanmjölkens land skrev 2015-10-08 10:23:30 följande:

    Det här låter jättedyrt men mycket av "standardkläderna" köps begagnade för 10-15:- vilket gör att vi kan lägga ett antal tusen på bra ytterkläder utan att totalsumman blir så fruktansvärd.


    Sverige är himla bra ur den synpunkten! Så mycket saker kan köpas begagnade utan att man behöver oroa sig för ohyra och mögel i dem :) 
Svar på tråden Hjälp mig med ytterkläder!