• Anonym (disgusting)

Äcklig kliande hårbotten med "kakor"

Alltså jag har googlat runt en del och det känns som att det kan vara flera olika saker som mjälleksem, atypiskt eksem och svamp men såhär är symtomen:

Det liar konstant i hårbotten, som om något kryper där men löss har jag inte, både kollat noga och gjort behandling för säkerhets skull. När jag kliar stöter jag på små ""kullar" här och var som går att riva loss, det är som små kakor av hud. Huden lossnar men flaggorna är svåra att få bort då de är klistriga på något sätt.

Nu har jag rivit av flera sådana här kakor och har typ flera sår i hårbotten.

Jag var på apoteket idag och blev rekommenderad (och köpte) Fungoral men det känns inte som tillräckligt men de har väl inget annat receptfritt.

HJÄLP! Någon som har tips? Någon som haft liknande?

• Svar på tråden Äcklig kliande hårbotten med "kakor"
  • Anonym (Mjäll)

Låter som mjäll. Jag hade så under en period. Det eskalerade under några dagar från lite mjäll till stora flagor. Körde med Fungoral enligt anvisningarna och det försvann.

• Anonym (Dåligt schampo)

Jag fick så när jag hade ett dåligt schampo från Coop. Det försvann direkt när jag tvättade med djuprengörande schampo och böt till ett annat efter det.

Testa med Fungoral i en vecka eller något tills du märker att det har försvunnit och börja med ett bra schampo efter det.

• Anonym (P)

Det kan mycket väl vara som ovanstående skriver så jag tycker också du skulle prova det först. 
    Men om inte det funkar, iväg till läkaren.
    Jag hade liknande med sår som kunde blöda och huvudvärk konstant.
    Det visade sig vara bältros. 

• Anonym (Schampoo)

Jag har oxå haft det så. Behandla med Fungoral. Byt sedan schampoo till tex kerastase derma calm. Snordyrt men drygt.

En annan variant är att sluta använda schampoo. Jo det funkar faktiskt! Jag slutade för två år sedan och både hår och hårbotten är så mycket bättre. Sök på water only så hittar du tips.

• Anonym (Snöstormen)

Ett ex hade nån sorts psoriasis som betedde sig ungefär som du beskriver. Kolla upp det!

Själv har jag inte problem med mjäll, men massa andra hudproblem. Har aldrig fått vettig hjälp på vårdcentralen, utan bara på sjukhusets hudklinik. Försök få en remiss dit!

• Grävling 75

Låter som något slags eksem, men bäst att du kollar med läkare så att det inte är bältros. Jag har eksem och för mig är schampot Climbazole system 4 det enda som hjälper. Dyrt men drygt och såååå värt det. Ska även funka bra på psoriasis och fixade ungarnas skorv i ett nafs.

• Anonym (disgusting)

Tack för alla tips. Jag använder aldrig billiga schampon från livsmedelsaffärer utan köper alltid hos frisören så det är inte anledningen till mina problem. Tycker inte att de ni rekommenderar är särskilt dyra så de ska jag prova.

Känner mig lite irriterad på att jag köpt Fungoral och att Apotekspersonalen sa att det var bäst när jag sen läser att det finns andra som är bättre. Nåja, det är ju värt ett försök i alla fall. .

• Anonym (Schampoo)

Stress kan oxå vara en orsak till kliande hårbotten.

• Grävling 75

Fungoral funkar inte alls på mitt eksem. Climbazole system 4 gav mirakeleffekt efter bara en tvätt. Jag har provat det mesta som finns att köpa, men det är det enda som har funkat.

• Anonym (disgusting)
    Grävling 75 skrev 2015-10-09 18:21:41 följande:

Fungoral funkar inte alls på mitt eksem. Climbazole system 4 gav mirakeleffekt efter bara en tvätt. Jag har provat det mesta som finns att köpa, men det är det enda som har funkat.

Ja, jag får väl prova det om inte fungoral funkar. Känns lite surt att ha köpt det på inrådan av apotekspersonal om det inte alls är så bra. Var hittar man CLimbazole?
  • Peter37

Anv Betnovat, recept på den..funkar kanon på mig.mitt har försvunnit helt ..anv bara Balsam vid hårtvätt. Stressa mindre..har funkat på mig

Svar på tråden Äcklig kliande hårbotten med "kakor"