• Jordgubbe123

Min 10 veckors bebis är sig inte lik

Jag har en pojke som är 10 veckor ( första barnet) som sen en vecka tillbaka har tappat sin dygnsrytm helt. Sen han föddes så har han somnat mellan 20.30-22.00 och sovit till mellan 02.30-03.30 och sen sovit till ungefär 06.00. Dessutom har han varit en väldigt lugn bebis allmänt, men sen en vecka tillbaka så har han börjat skrika vid bröstet och sover Max 2 timmar i sträck dygnet runt.????

Han går inte längre ammas till sömns för han äter tills han släpper och skriker, och om jag lyckas få han till att somna så börjar han vifta med armarna och gnida huvudet mot kudden tills han väcker sig själv. Han har nog inte ont i magen då han bajsar,rapar och fiser hur lätt som helst.

Enda gången han sover länge och djupt är om han får sova på min mage och det går juh bra på dagarna, men då kan inte jag sova ???? Jag gissar att jag blev bortskämd första nio veckorna men det jag undrar är om det är normalt att dom ändrar beteende och sina rutiner bara sådär eller är det någon fas ??

• Svar på tråden Min 10 veckors bebis är sig inte lik
  • Frontline

Tycker det låter helt normalt.

Vi har 3 barn och det har typ sett likadant ut med alla 3...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annelie 76

Oj, oj, oj. För det första, du kan inte skämma bort ett barn med för mycket närhet. Snarare tvärtom. För det andra, det enda som alltid är helt säkert med bebisar är att rutinerna ändras. Så fort man lärt sig en rytm så händer nåt och allt ändras. Det gäller bara att hänga med i svängarna.

• Jordgubbe123

Ja men då så :) jag vart bara nojjig att jag inte förstår vad han vill:) nu känner jag mig lugn igen

• Ellie

Det brukar komma en utvecklingsfas kring 12 veckor med oro ett tag innan. Och, som sagt, helt normalt att de ändrar rutiner hela tiden när de växer. Man får vara flexibel och följa barnet :)
    Läs gärna om bebisars utvecklingssprång (finns massor om man googlar, eller i boken "växa och upptäcka världen") så vet du lite vad som väntar.

• Elzaza

Hej, de fyra första månaderna fick vi sova med vår bebis på oss, för han vägrade sova på egen hand. Vaknade och illskrek så fort man lade ner honom. Det gick inte på något annat sätt få honom att sova. Bärselen var också bra dagtid, där somnade han gott och tyckte om att sitta nära mamma och kika runt i den(kan ta ett tag innan bebis vänjer sig vid selen, så ge inte upp direkt om han protesterar att sitta i den). Skriver detta just för att närhet är så otroligt viktigt för de små och i olika perioder, beroende på utvecklingsfas, hur de mår(tex är förkyld), om de börjar få tänder etc, kan de sova sämre, vilja vara mer i famnen, bli klängiga etc. Det har ändrats sig väldigt mkt för oss hela tiden med sömnrytm mm och han är nu 7,5 mån. Lycka till!

• Luna82

Tycker det låter som en utvecklingsfas, min dotter är snart 9 veckor och hon är i utvecklingssteg/fas 2, hon är sig inte alls lik, äter sämre men vill vara vid bröstet, skriker (vilket hon knappt gör annars), trött och sover inte alls dagtid och sämre nattetid.
    För övrigt har jag fått höra att bebisar kan man inte skämma bort och extra mycket närhet, trygghet och att vara i famnen behöver de när de utvecklas. Så mys på och rekommenderar appen the wonder weeks eller boken om utvecklingsfasen, matnyttig läsning :)

• Kattflickan

Har en 11-veckors bebis och han kom garanterat in i en utvecklingsfas för två veckor sen. Väldigt närhetssökande, grät mycket kvällstid, somnade bara på mig och kortare sömnprerioder dagtid. Nu är det lite bättre, härda ut. Jag har lärt mig sova med bebisen på bröstet. De senaste dagarna har han blivit grymt nyfiken på allt. Han har också börjat slå och röra vid saker. Så nånting har hänt!

Svar på tråden Min 10 veckors bebis är sig inte lik