• darknightgirl

tipps på korsett efter bukplastik

Hej! Jag ska göra en bukplastik fixa ett brock få ny navel och dra ihop magen. Men vilken korsett ska man ha efter op? Några tipps?

• Svar på tråden tipps på korsett efter bukplastik
  • Birgitta02

Det kommer plastikkirurgen tala om för dig. :)

• darknightgirl

Ja hon sa att man får köpa det själv . (Landstinget) men det är ju en djungel. Hon rekomenderade en som gick ner på benen och med axelband som man skulle knäppa fram vid magen. Men det finns ju inte :(

• Birgitta02
    darknightgirl skrev 2015-10-08 11:55:51 följande:
    Ja hon sa att man får köpa det själv . (Landstinget) men det är ju en djungel. Hon rekomenderade en som gick ner på benen och med axelband som man skulle knäppa fram vid magen. Men det finns ju inte :(
    Låter inte klokt. De sätter väl på dig en direkt efter operationen, innan du vaknar?
    Jag har gjort en bukoperation, en s k diep-lambå för att rekonstruera ett bröst. Man gjorde då en bukplastik för att ta fett från magen. Och där fick jag även en ny navel.

Vaknade upp med en korsett i stretch som de satt på mig efter operationen. Hårt stretchmaterial. som sträckte sig från under bröstparti ner till vulva. Knäpptes fram av ett kardborrband som var fastsytt hela kortändarna. Och faktum var att de var så gulliga att jag vid återbesök fick ytterligare två som jag kunde byta med :).

Jag kan garantera att du får en direkt efter op. Men eftersom denna skall sitta på i många veckor för att insidan av din mage och buk skall fästa mot resten av kroppen och växa ihop igen, så behöver du flera att byta med. Dessa bör ju tvättas. Och normalt får man köpa dessa extra själv.

Jag blev allergisk mot min. Det fanns tunna bomullstrådar i som inte syntes. Det löste jag med en kroppsstub som jag fick på sjukhuset vid ett återbesök. Funkar bra med linne också och ha under själva korsetten.
  • Birgitta02
    darknightgirl skrev 2015-10-08 12:52:36 följande:
    Gjorde du via landstinget med?
    Japp :)
  • Birgitta02
    darknightgirl skrev 2015-10-08 16:27:47 följande:
    Då ska jag kolla med dem igen :)
    Fråga dom om du får en i samband med operationen. Du måste ju ha nåt att jämföra med ju. De ska kunna dras åt rejält tajt eftersom din lösgjorda mage och buk behöver komma i kontakt med underlaget inne i din kropp för att växa fast. Normalt får man bara en st. Jag var nog ett undantag :)
  • Gnuborg

När jag opererades skulle man köpa bodyn själv och ta med den till operationen. Valde en Maidenform från hallens. Funkade klockrent och jag använder fortfarande den 8 år senare. Känner mig naken utan :)

• Birgitta02
    Gnuborg skrev 2015-10-08 17:57:08 följande:
    När jag opererades skulle man köpa bodyn själv och ta med den till operationen. Valde en Maidenform från hallens. Funkade klockrent och jag använder fortfarande den 8 år senare. Känner mig naken utan :)
    8 år? Jag använde min i 6 veckor. Åkte på semester och glömde hemma. Men så jäkla skönt att slippa. Har hört att vissa vänjer sig och inte gärna släpper iofs.
  • darknightgirl

Men skaver detta inte mot op såret? Måste göra grymt ont? Sen ska man få ta sprutor själv. Tömma drenaget mm.

• Birgitta02
    darknightgirl skrev 2015-10-09 07:28:31 följande:
    Men skaver detta inte mot op såret? Måste göra grymt ont? Sen ska man få ta sprutor själv. Tömma drenaget mm.
    Nej, det gör inte ont. Några sprutor känner jag inte till, men dränaget lär du dig tömma. Bara byta påse ju :)
    Om du ska ta sprutor i magfläsket så känns det inte (har gjort sånt innan) :)
  • darknightgirl

Man skulle ta sprutor för att förhindra proppar. Påsen får nog gubben byta. Klarade knappt av att titta på såren efter min gall op ;) haha. Magfläsk hoppas jag ju försvinner med op.

• Birgitta02
    darknightgirl skrev 2015-10-09 10:05:19 följande:
    Man skulle ta sprutor för att förhindra proppar. Påsen får nog gubben byta. Klarade knappt av att titta på såren efter min gall op ;) haha. Magfläsk hoppas jag ju försvinner med op.
    Ah.... just det! Jag minns jag skulle ta sprutor i några dagar efter hemkomsten. I låret. Jag gjorde inte det faktiskt eftersom jag hatar sprutor och det gör ont som fan :).  Det är ett år sen jag gjorde min, och minnet sviktade lite där.

Det allra viktigaste är att ha korsetten dygnet runt första tiden. Bara när du duschar får du ta av korsetten. Sen ska den snabbt på igen.  Men ring och fråga om du får korsett i samband med operationen, eller om du ska ta med själv.

Svar på tråden tipps på korsett efter bukplastik