• FinaMina

Hjälp! 2-veckors bebis rullar!

Jag vet inte vad jag ska göra, hjälp! Min 2-veckors flicka rullar. Rygg till mage. Och ibland tillbaka.

Problemet är att hon gör det när hon sover också, så hon sover på mage trots att hag lägger henne på rygg. Bvc säger att det ökar risken för psd jättemycket och att hon måste sova på rygg för att inte dö. Jag har panik. Törs inte lägga kuddar i sängen för att hålla henne på rygg, för bvc sa att det också kan döda henne. När jag ringde bvc sa de bara att bebisar inte kan rulla så tidigt, men min gör ju det!!!

Hjälp, jag vet inte vad hag ska göra, vill ju inte att hon ska dö!!!

• Svar på tråden Hjälp! 2-veckors bebis rullar!
  • Erizajo

Jag tror att det där med risk på psd är överdrivet, om barnet helst sover på mage så låt henne göra det, när jag och mina syskon var små på åttiotalet låg alla barn på magen. Mina två yngsta har gjort det också utan problem. Se till att det inte blir för varmt bara. Ta det lugnt!

• aleydis

Jag tipsar om en deltakudde, som gör att man ligger på sidan och i te kan rulla runt

• Birgitta02

BVC överdriver! Mina ungar sov alltid på mage. Och alla ungar i min släkt gjorde det också, och i alla andra familjer. Ärligt talat har jag inte hört att nån unge i min släkt (och den är ganska stor) avlidit pga psd. Och vi sov alla på mage. Och alla har gjort det i alla tider.

• daimstrut

Finns ju såna sovpåsar som spänns fast i sängen så att barnet inte kan vända sig när det ligger i den.

• HäckHäxan
    FinaMina skrev 2015-10-08 11:05:24 följande:

Jag vet inte vad jag ska göra, hjälp! Min 2-veckors flicka rullar. Rygg till mage. Och ibland tillbaka.

Problemet är att hon gör det när hon sover också, så hon sover på mage trots att hag lägger henne på rygg. Bvc säger att det ökar risken för psd jättemycket och att hon måste sova på rygg för att inte dö. Jag har panik. Törs inte lägga kuddar i sängen för att hålla henne på rygg, för bvc sa att det också kan döda henne. När jag ringde bvc sa de bara att bebisar inte kan rulla så tidigt, men min gör ju det!!!

Hjälp, jag vet inte vad hag ska göra, vill ju inte att hon ska dö!!!

Min gjorde också sådär jag skällde ut min mamma för att barnet låg åt fel håll trodde hon hade lagt ner henne fel i vaggan. BVC gav mig samma svar och jag bestämde mig för att BVC kan dra helvete hej. Jag rullade handdukar hårt eller påökande. La under madrassen så att det liksom skålade sig och inte gick att vända sig lika enkelt. Först la jag rullarna runt om alltså gjorde det som ett näste typ men tyckte det funkade bättre att ha dem under madrassen. Du får testa dig fram.

Min dotter fyller snart åtta så hon dog i vart fall inte. PSD kan hända när som helst. Det måste inte hända just när de sover eller på natten osv även om det kanske är lätt att fastna i de tankarna och vara orolig.
  • mia1234

Alla bvc tycker jag säger olika. Visa säger på mage å andra rygg. Jag kan säga av egen erfarenhet att mina barn kommer jag aldrig låta ligga på rygg. Min son drabbades av psd ju för att han la på rygg. Han fick upp spya som slog ut doktus. Men jag hade extremt tur för detta hände när vi blev utskrivna på neonatal så de fans massa läkare där som kunde hjälpa till Direkt.

• Birgitta02

Om ett barn vill vända sig så ska den ju kunna få det. Låter ju horribelt att tvinga en baby att sova på ett visst sätt om den vill sova på ett annat.

• malllan

Hade samma oro med min tjej, nu 5 mån. Tipsar om babynest. Vi köpte inte något men rullade någon tunn o avlång handduk så det blev en mycket liten kant och la sedan en filt eller täcke över innan lilltjejen lades ned. Gick då att justera nära hennes kropp. Bra att tänka på är väl att ha någon bra kudde så de inte blir platta när de ligger i samma position :)

• Mascaraklumpar

Helt normalt att de rullar i den åldern, antagligen kommer hon hinna sluta med det innan hon blir en månad, och innan en månads ålder är risken för plötslig spädbarnsdöd väldigt låg. Se till att inte ha kuddar och andra grejer i sängen, använd en fast madrass, till att hon inte är för varm och följ de andra råden om rökning osv så ska du se att hon klarar sig.

Svar på tråden Hjälp! 2-veckors bebis rullar!