• LillaFia57

Svårt att få lån.

Hej!

Jag har många småkrediter (sms) län som jag nu betalar av på några inkassobolag + ett par större lån tillsamman med min make.
    Jag har under en ganska lång tid nu betalat av detta. Inget ligger hos Kronofogden. Jag har 1 st betalningsanmärkning, ca 1,5 år gammal. Jag har tidigare ej haft svårt att få lån pga av anmärkningen men har haft många kreditförfrågningar, dessa har nu sjunkit från 29 st till 14 st. Jag jobbar heltid och har hyfsad månadslön. Från att förrut haft relativt lätt att få mindre lån så är det nu totalnobben. Vart jag än vänder mig så får jag direkt svar, för låg kreditvärdighet. Jag har tom varit i kontakt med budgetrådgivare på kommunen för att jag ville ansöka om skuldsanering, men där fick jag svar att jag hade för lite skulder för att få detta?!? Enl rådgivaren ska man ha minst 1 milj i skulder för att få detta. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. När lönen kommer den 25:e går allt åt till att betala skulder..sen har jag knappt något att leva på resten av månaden. Jag skulle vilja ha lite råd hur jag ska lösa detta? Är det så att det ligger något slags spärr på mig att jag inte kan få lån? Är det någon som vet hur man får reda på detta? Min man är pensionär och har tidigare hjälpt mig att lösa en del skulder..men har ingar pengar till det längre.//MiaFia57

• Svar på tråden Svårt att få lån.
  • Maramina

För det första, sluta ta lån! För det andra, betala av alla dina dyra små sms-lån så fort du bara kan, gå till en bank och kolla om du inte kan ta ett större, billigare lån för att lösa ut alla dyra lån med. Betala av dina lån. Lev inte över dina tillgångar. Spara.

En kort sammanfattning av vad varenda Skuldfällan avsnitt brukar gå ut på. Gör du så så har du allt fixat!

• Birgitta02

Det ligger ingen spärr på dig. Men när någon kollar in på UC - de kollar om du får abonnemang, lån, avbetalningar etc - så ser man alla dina förfrågningar. Dessa förfrågningar visar att du sökt för krediter, lån, abonemang, avbetalningar etc. Och 14 förfrågningar är mycket! Du har dessutom betalningsanmärkning om än inte nån aktuell skuld hos KF. Allt detta gör att du är en riskperson. Företag och banker vill ju ha tillbaka sina pengar och helst med ränta. Men du har klart visat att du söker för många krediter/lån och du har inte möjlighet att betala tillbaka. Redan nu går du ju på knä, och då är ju ett nytt lån inte produktivt.

Kämpa med att betala så mycket ni kan. Ta ett jobb. Har du jobb så jobba lite extra? Kanske jobba varannan helg med bara att diska på restaurang? Finns massor med okvalificerade extrajobb som kan fylla på kassan.

• Yngla

Det var väldigt många kreditupplysningar du har. Men dessa är väl årsvis? Sen börjar det om? Kreditvärdigheten sjunker ju när man har för många och speciellt om man har fakturor som gått till inkasso. Köp inte saker du inte har råd med och ta aldrig sms lån är mitt råd. Sälj av saker och betala av/släck bränder och inse att det kommer ta tid innan din kreditvärdighet ökar

• Birgitta02

I din UC står alla dina banklån, samtliga krediter, sms-lån, dina förfrågningar (allihop och från vem) och ev betalningsanmärkningar. Detta skrämmer ju företag om listan är otroligt lång, om det finns anmärkningar och många förfrågningar.

Om du vet med dig att du betalat slut på nåt lån så avsluta detta omedelbart och långivaren. Det är bara att ringa upp och säga att du vill säga upp krediten.. Då står det på UC att lånet/krediten är avslutad. Men har du inte aktivt avslutat krediten så rullar den på så att säga. Det står visserligen att du inte har skuld kvar på krediten, men den är inte avslutad vilket gör att du kan misstänkas börja använda den igen, och det gör att din betalningsförmåga kommer försämras om du börjar använda den ev. kortkrediten igen.

Svar på tråden Svårt att få lån.