• Äldre 8 Oct 17:43
    3948 visningar
    9 svar
    9
    3948

    Ni som gjort insemination/IVF pga sekundär barnlöshet

    Hej,

    Jag är 34 år, har en son på 3 år som kom till efter ett års försök att bli gravid. Nu har vi försökt på syskon I snart ett år, och oron för sekundär barnlöshet har börjat stiga inom mig. Vill så gärna ge min son ett syskon!


    Det ska tydligen inte vara ngt "fel" på min reproduktionsförmåga, har gjort en gynundersökning men tester har ännu inte tagits. Har regelbunden mens, folliklar syns på UL kring ÄL, livmoderslemhinnans tjocklek normal, osv., och mannens spermier är normala.

    Nu skulle jag vilja veta hur stor chans att bli gravid med hjälp av behandling, om vi skulle behöva söka hjälp. Ni som gjort IVF eller insemination pga sekundär barnlöshet, hur gick det för er? Blev ni gravida? Hur gamla var ni vid insemination/IVF? Sekundär barnlöshet drabbar ju bara 10%, men hur går det för den där 10 procenten - blir de gravida till slut?


    Är så himla ledsen med pms och allt =(


    Johanna

  • Svar på tråden Ni som gjort insemination/IVF pga sekundär barnlöshet
  • Anonym (a)
    Äldre 8 Oct 19:20
    #1

    Hej Johanna!
    Förstår din frustration..Har en pojke på 5 år som kom till på naturlig väg väldigt fort...Sedan blev det svårare med syskon... 3 års längtan och försök...
    ofrivilligt barnlös... provat 2 inseminationer och 1 ivf försök..och det lyckades med ivf...
    Kan varmt rekommendera copenhagen fertility center i köpenhamn...
    Lycka till

  • Äldre 8 Oct 20:16
    #2

    Tack för svar!! Fick du något svar på varför du inte kunde bli gravid en andra gång? Hur gammal är du?

  • Anonym (a)
    Äldre 8 Oct 20:53
    #3

    Hej!!

    Nej jag provade allt... Spola äggstockar, pergotime, akupunktur, örter osv... Alla tester både min man och jag såg jättebra ut ändå ingenting... Jag är 34 år

    Lycka till!!

  • Äldre 17 Oct 16:39
    #4

    Hej!
    Jag är 34 år och vi har försökt skaffa syskon i tre års tid nu, vårt första och enda barn kom till på ett/två försök.Sedan blev jag gravid efter ca ett år av intensivt försökande men det slutade med operation då det var ett x. =( Igår var vi för första gången på en IVF-klinik.

  • Äldre 17 Oct 22:41
    #5

    Hej! Jag är 34 år.

    Vi har försökt i 2,5 år att få barn. Jag har barn sen tidigare, men inte min sambo.

    Dem såg att jag har få egna äl och PCO & hypotyreos. Är även äldre och lite övervikt som påverkar, sen jag fick barn. Vi har provat pergotime innan. Nu Håller vi på med ivf, har precis gjort 2a FET, som resulterat precis i ma,

    Vi plusade oväntat själva för 1 år sen, men blev ma då med. Så är en tung väg vi går, Bara hoppas det ska gå vägen...

  • Äldre 18 Oct 18:31
    #6

    Hej! Tråkigt höra.

    Har du nån aning om vad som kan ligga bakom problemet?


    JCW81 skrev 2015-10-17 16:39:52 följande:

    Hej!

    Jag är 34 år och vi har försökt skaffa syskon i tre års tid nu, vårt första och enda barn kom till på ett/två försök.Sedan blev jag gravid efter ca ett år av intensivt försökande men det slutade med operation då det var ett x. =( Igår var vi för första gången på en IVF-klinik.


  • Äldre 18 Oct 18:34
    #7

    Tråkigt att höra, hoppas IVF:n ger er ett plus!! Har du regelbunden mens? Jag bara tänker på hur svårt det kan vara att upptäcka PCO, syns det på ultraljudsgyn-undersökning?


    Gweny skrev 2015-10-17 22:41:03 följande:

    Hej! Jag är 34 år.

    Vi har försökt i 2,5 år att få barn. Jag har barn sen tidigare, men inte min sambo.

    Dem såg att jag har få egna äl och PCO & hypotyreos. Är även äldre och lite övervikt som påverkar, sen jag fick barn. Vi har provat pergotime innan. Nu Håller vi på med ivf, har precis gjort 2a FET, som resulterat precis i ma,

    Vi plusade oväntat själva för 1 år sen, men blev ma då med. Så är en tung väg vi går, Bara hoppas det ska gå vägen...


  • Äldre 20 Oct 16:53
    #8

    Puffar lite för tråden då jag också vill veta.

    Vi har påbörjat en fertilitetsutredning efter över ett och halvt års syskonförsök utan resultat. Misstänker att IVF kan bli aktuellt med tanke på vår ålder, 36 år.

  • Thu 20 Jun 2019 23:56
    #9
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:39:52 följande:

    Hej!

    Jag är 34 år och vi har försökt skaffa syskon i tre års tid nu, vårt första och enda barn kom till på ett/två försök.Sedan blev jag gravid efter ca ett år av intensivt försökande men det slutade med operation då det var ett x. =( Igår var vi för första gången på en IVF-klinik.


    Hej

    Jag ser att det var år sen tråden skrevs men jag befinner mig i exakt samma sit. Som du var i jag undrar hur det har gått för dig lyckades du bli gravid igen efter x?
Svar på tråden Ni som gjort insemination/IVF pga sekundär barnlöshet