• MoaElis

Jobba på dagis utan utbildning?

Jag skulle vilja testa att jobba på dagis eller förskola (Jag vet att det bara heter förskola nu men när jag var liten hette det förskola till 1-5 år och sedan förskola vid 6 årsåldern) men i alla annonser står det att en måste ha förskoleutbildning, gärna erfarenhet också och jag har inget av det... Frågan är om det är det kört då eller hur gör man för att få in en fot? Jag vet inte vad jag ska/vill utbilda mig som och vill gärna testa om det med barn är något för mig då jag tänkt lite på det. Jag har ju ett jobb nu så jag har ingen möjlighet att praktisera eller så, det är om jag kan få en anställning på något sätt... Jag känner till de som jobbar på fritids/förskola utan utbildning men de kanske har haft jättetur.

• Svar på tråden Jobba på dagis utan utbildning?
  • GrönaDruvan

Vikariepoolen...vet många som jobbat på förskola utan utbildning. Många har fått långa vikariat, men att börja som vikarie är nog bra!

• jaksu

Jag var vikarie på en förskola (utan utbildning), fick även ha min egna lilla avdelning där på plats med några dagbarn

• MoaElis
    GrönaDruvan skrev 2015-10-08 21:53:26 följande:

Vikariepoolen...vet många som jobbat på förskola utan utbildning. Många har fått långa vikariat, men att börja som vikarie är nog bra!

Jag har varit med där i över 1 år så det verkar tyvärr inte ge något.
  • Gladskit

Ligg på och vänd dig till områdeschefer eller föreståndare på respektive förskola. Ibland kan det vara en väg, om det inte är så att kommunen har en central vikarieförmedling. Då kan det vara bestämt att man måste gå den vägen.
    Kolla också om det finns några privata förskolor? De måste du ju söka till direkt i så fall.

I vår kommun får outbildad personal vara vikarie men de ska inte få tillsvidare tjänster, rätt logiskt. Jag har dock en syster som är outbildad men som fått fast tjänst som barnskötare, inom en privat förskolekoncern.

• Author7

jag har också varit vikarie på dagis , fast det var flera år sedan. Då behövde jag ingen utbildning. Sen så är det olika beroende vilken kommun du bor i också. När jag exempelvis flyttade till en större stad hade jag möjlighet att vara med i vikariebanken för bibliotekarier. Det gick bra i början men sen blev det lite för rörigt. Jag föredrar att bara vara på ett ställe. Men som sagt vikariepoolen vikariebanken brukar det vara när det gäller barn och omsorg och oftast kräver de inte någon utbildning. 

• race

Jag har praktiserat på förskola, men det ville du ju inte göra.

• TAN

Tyvärr finns det inte tillräckligt många utbildade förskollärare så att få ett vik är nog inte svårt, ev inom vikariepoolen!

Svar på tråden Jobba på dagis utan utbildning?