• Anonym (lön)

Är lönen för jobb på halvtid hälften av lönen för heltid?

Jag undrar om det är rimligt att erbjuda en person hälften av en sedvanlig lön på heltid om personen ska jobba halvtid? Alltså säg att en vanlig lön för denna tjänst är 20-22 kronor per månad för heltid. Är det då rimligt att erbjuda 10-11 för en halvtidstjänst eller är det för snålt? Borde man erbjuda mer eftersom det handlar om mindre antal fasta timmar? 

• Svar på tråden Är lönen för jobb på halvtid hälften av lönen för heltid?
  • Amanda84

Nej, det är inte snålt. Precis så går det ju till. När jag arbetade halvtid så hade jag hälften av min ordinarie lön. Kanske finns det möjlighet att gå upp i tid någon gång och då måste ju lönen vara rimlig från början eftersom man inte får sänka personens lön.

• Anonym (q)

Beror väl på, är ni orolig för att personen inte ska klara sig på pengarna och söka nytt jobb så kan det ju vara en bra ide. Men då är det väl bättre att bara öka antalet timmar?

• Anonym (rimligt)

Det är rimligt med halv lön, för halv arbetstid - om det inte är något speciellt som ställer till det för arbetstagaren såsom att arbetstiden är utlagd som delade turer (ex: 9-11 + 14-16) så att det blir alldeles för svårt att kombinera med ett annat halvtidsjobb.
    Då tycker jag att AG måste krydda lönen såpass mycket att man ändå kan tänka sig att ta arbetet.

Om det är normala arbetstider tex 2,5 arbetsdag/vecka eller fm/em tex 7-11/8-12 eller 13-17/14-18 varje dag. Då kan man rimligtvis söka andra halvtidsarbeten och ha en rimlig chans att kombinera dessa.

• Anonym (Fullt rimligt)

Halv lön är givetvis rimligt då man inte utför mer än halvt arbete.

Svar på tråden Är lönen för jobb på halvtid hälften av lönen för heltid?