• Niiia

    3 missfall, kromosomanalys?

    Hej,

    Jag fått tre missfall -14 v7 -15 v5 & -15 v6, jag har inte fått min mens sen min sista blödning( blödde mellan 7/9-20/9). Alla mina MS har stötts bort av sig själv.

    Jag är 25 min och min man 27. Vi vill verkligen få barn, jag har lämnat blodprov för bland annat körtlar och vi båda lämnade blodprov för kromosomanalyser. Vi har återbesök 26/10. Nervositeten ökar för varje dag. Vad ska man förvänta sig? Alla runtom får barn varför är det svårt för oss? Mina äggstockar är jätte fina och friska enl. Gyn.
    Vad säger en kromosomanalys? Vad kan man göra? Är våra barndrömmar över ?

    Någon mer med samma situation? Eller någon med erfarenhet? Mitt hjärta är förkrossat!

  • Svar på tråden 3 missfall, kromosomanalys?
  • qatteriin

    Jag beklagar missfallen! En kromosomanalys visar om nån av er har ett kromosomfel som gör att fostren inte utvecklas som de ska. Väldigt ovanligt att man hittar såna fel vid missfallsutredningar så vitt jag vet - ovanligt att man hittar några fel alls. Vi gjorde utredning efter tre missfall (två mf och ett ma) och det visade inget utom marginell underfunktion i sköldkörteln. Jag tjatade till mig medicin för det, och nästa graviditet resulterade i en finfin unge. De tog bort medicinen för mig efter det när jag bytte vc, nytt missfall. Tjatade till mig medicinen igen och nu är jag gravid i v 26. Så deg finns hopp, och jag råder alla med mf att hålla koll på sköldkörtelvärdena. Ofta säger läkarna bara "allt ser bra ut" även om värdena inte är de bästa, hade jag litat på läkarens ord och inte tjatat så hade jag inte fått medicin och inte haft min son... Så lycka till, det gör jävligt ont att vara där ni är nu, men det finns hopp!


  • Niiia
    qatteriin skrev 2015-10-09 21:10:33 följande:

    Jag beklagar missfallen! En kromosomanalys visar om nån av er har ett kromosomfel som gör att fostren inte utvecklas som de ska. Väldigt ovanligt att man hittar såna fel vid missfallsutredningar så vitt jag vet - ovanligt att man hittar några fel alls. Vi gjorde utredning efter tre missfall (två mf och ett ma) och det visade inget utom marginell underfunktion i sköldkörteln. Jag tjatade till mig medicin för det, och nästa graviditet resulterade i en finfin unge. De tog bort medicinen för mig efter det när jag bytte vc, nytt missfall. Tjatade till mig medicinen igen och nu är jag gravid i v 26. Så deg finns hopp, och jag råder alla med mf att hålla koll på sköldkörtelvärdena. Ofta säger läkarna bara "allt ser bra ut" även om värdena inte är de bästa, hade jag litat på läkarens ord och inte tjatat så hade jag inte fått medicin och inte haft min son... Så lycka till, det gör jävligt ont att vara där ni är nu, men det finns hopp!


    Tack !

    Det är jätte jobbigt, jag väntar svar den 26/10. Jag ska tjata mig fram till medicin. Känns som att det är fel på mig, och jag anklagar mig själv så mycket att det påverkar mig psykiskt :(
  • Lisen84

    Hej.

    Jag hade tre missfall på raken, alla i v 6-7. De hittade inget på utredningen, min läkare sa att i 80-90% finns det inget uppenbart fel. Nu är jag gravid igen o denna gång har det gått bra. Är i v 36 nu. Så vissa har nog bara lite väl otur bara. Kämpa på! Många får missfall, en del får flera eller många men dom allra flesta får ett barn till slut! :)

  • Niiia
    Lisen84 skrev 2015-10-10 04:33:56 följande:

    Hej.

    Jag hade tre missfall på raken, alla i v 6-7. De hittade inget på utredningen, min läkare sa att i 80-90% finns det inget uppenbart fel. Nu är jag gravid igen o denna gång har det gått bra. Är i v 36 nu. Så vissa har nog bara lite väl otur bara. Kämpa på! Många får missfall, en del får flera eller många men dom allra flesta får ett barn till slut! :)


    Vilken lycka för dig ??!!

    Man kan inte sluta klandra sig. Jag förstår inte vad felet är? Man vill ju veta. Så svårt när man inte vet eller när man inte kan göra något åt saken :(
  • qatteriin
    Niiia skrev 2015-10-10 11:56:27 följande:

    Vilken lycka för dig ??!!

    Man kan inte sluta klandra sig. Jag förstår inte vad felet är? Man vill ju veta. Så svårt när man inte vet eller när man inte kan göra något åt saken :(


    Ja det är en fruktansvärd känsla, så svårt att hantera. Du får försöka övertala dig själv om att det inte är något du kan ha gjort något åt, det finns så mycket kring missfall som vi inte vet något om. Det finns en bok som heter typ "is your body baby friendly", där det finns mycket bra info, kolla annars gamla trådar här i forumet där det finns mycket matnyttigt. För mig hjälpte det att ta reda på mer fakta och vilka möjligheter som finns (även om man inte hittar nåt i en utredning). Utan trådarna härifrån hade jag inte vetat att det var värt att stå på sig kring sköldkörteln till exempel.
  • Niiia
    qatteriin skrev 2015-10-10 15:15:45 följande:
    Ja det är en fruktansvärd känsla, så svårt att hantera. Du får försöka övertala dig själv om att det inte är något du kan ha gjort något åt, det finns så mycket kring missfall som vi inte vet något om. Det finns en bok som heter typ "is your body baby friendly", där det finns mycket bra info, kolla annars gamla trådar här i forumet där det finns mycket matnyttigt. För mig hjälpte det att ta reda på mer fakta och vilka möjligheter som finns (även om man inte hittar nåt i en utredning). Utan trådarna härifrån hade jag inte vetat att det var värt att stå på sig kring sköldkörteln till exempel.
    (OBS mina frågetecken är hjärta)

    Tack för bok tipset, jag ska kolla upp det :).

    Är folsyra receptfritt? Ska kontrollera ang mina körtlar. Vad för kosttillskott har du?
  • qatteriin
    Niiia skrev 2015-10-10 21:08:59 följande:

    (OBS mina frågetecken är hjärta)

    Tack för bok tipset, jag ska kolla upp det :).

    Är folsyra receptfritt? Ska kontrollera ang mina körtlar. Vad för kosttillskott har du?


    Folsyra finns i t.ex. mitt val kvinna eller i vissa b-vitamintabletter, det har jag köpt receptfritt. Annars tar jag inte mkt kosttillskott, däremot självmedicinerar jag med acetylsalicylsyra (en tredjedels albyl minor per dag, blodförtunnande) och så får jag levaxin på recept (för sköldkörteln). Sist jag fick mf tog jag acetylsalicylsyra så jag tror inte det är det som gjort det för mig, men det skadar inte så jag fortsätter ändå. Annars tar jag zink och järn extra men det har inget med missfallen att göra.
  • Anonymochorolig18
    Niiia skrev 2015-10-09 20:30:10 följande:

    Hej,

    Jag fått tre missfall -14 v7 -15 v5 & -15 v6, jag har inte fått min mens sen min sista blödning( blödde mellan 7/9-20/9). Alla mina MS har stötts bort av sig själv.

    Jag är 25 min och min man 27. Vi vill verkligen få barn, jag har lämnat blodprov för bland annat körtlar och vi båda lämnade blodprov för kromosomanalyser. Vi har återbesök 26/10. Nervositeten ökar för varje dag. Vad ska man förvänta sig? Alla runtom får barn varför är det svårt för oss? Mina äggstockar är jätte fina och friska enl. Gyn.
    Vad säger en kromosomanalys? Vad kan man göra? Är våra barndrömmar över ?

    Någon mer med samma situation? Eller någon med erfarenhet? Mitt hjärta är förkrossat!


    vad visade ditt prov? har precis tagit ett sådant och vet inte vad de kollar efter eller vad man kan förvänta sig för svar? tagit på både mig och sambon pga upprepade missfall. Jämför dom på något vänster?

    Hur har det gått för dig efter detta och varför togs proven på dig/er?
  • Anonymochorolig18
    qatteriin skrev 2015-10-09 21:10:33 följande:

    Jag beklagar missfallen! En kromosomanalys visar om nån av er har ett kromosomfel som gör att fostren inte utvecklas som de ska. Väldigt ovanligt att man hittar såna fel vid missfallsutredningar så vitt jag vet - ovanligt att man hittar några fel alls. Vi gjorde utredning efter tre missfall (två mf och ett ma) och det visade inget utom marginell underfunktion i sköldkörteln. Jag tjatade till mig medicin för det, och nästa graviditet resulterade i en finfin unge. De tog bort medicinen för mig efter det när jag bytte vc, nytt missfall. Tjatade till mig medicinen igen och nu är jag gravid i v 26. Så deg finns hopp, och jag råder alla med mf att hålla koll på sköldkörtelvärdena. Ofta säger läkarna bara "allt ser bra ut" även om värdena inte är de bästa, hade jag litat på läkarens ord och inte tjatat så hade jag inte fått medicin och inte haft min son... Så lycka till, det gör jävligt ont att vara där ni är nu, men det finns hopp!


    för mig satte de inte medicin trots att alla värden var bra. så äter både levaxin och trombyl och progestronkapslar. Men fick ändå missfall nu och det gör så förfärligt ont. sista nu som jag precis lämnat prov för är kromosomanalys. kommer upp massa olika när jag googlar. hoppas att det kan finnas ngn förklaring för 5 missfall i samma tid i graviditeten (v5-6) känns inte normalt alls...

    hoppas även din anar graviditet gick bra och bra att du stod på dig
  • Anonymochorolig18
    Lisen84 skrev 2015-10-10 04:33:56 följande:

    Hej.

    Jag hade tre missfall på raken, alla i v 6-7. De hittade inget på utredningen, min läkare sa att i 80-90% finns det inget uppenbart fel. Nu är jag gravid igen o denna gång har det gått bra. Är i v 36 nu. Så vissa har nog bara lite väl otur bara. Kämpa på! Många får missfall, en del får flera eller många men dom allra flesta får ett barn till slut! :)


    skönt att höra. sitter med mitt 5e missfall o de flesta man läser här är att det inte kan vara otur. någonstans hoppas jag ändå eftersom inget fel hittats än. MEN samtidigt känns det inte som läkarna kan så mycket inom det här. får olika besked hela tiden verkligen.. 
  • any87

    Vi hade 3 ma och 3 mf på 2,5 år( har lätt att bli gravid) utredningen visade inget . Jag tog både magnesiumbocj zink i 3 mån och tom v 12. Nu är jag i v 22 och hoppas att allt går bra denna gång.

    Så Nin råd till dig: försök att ta magnesium och zink! Lycka till!

Svar på tråden 3 missfall, kromosomanalys?