• Anonym

Han dricker i smyg!

Jag är mycket oroad för min sambo och för vår framtid. Han är alkoholist, inte så han dricker hemma men när han gör det så får det oerhörda koncekvenser. Han kan inte sluta, dricker allt som han ser, somnar utomhus etc. (jag har skrivit ett inlägg om detta innan om det är någon som kommer ihåg) Han går i terapi för det och vet att han har ett problem. Samtidigt säger han att det är ok att han dricker så länge det inte får någon koncekvens. Ikväll va vi ute och åt med några kompisar till honom. När de gått beslöt vi oss för att åka ner till stan och ta ett glas vin. Jag gick och satte mig medans han beställde. Det tog en stund och jag va tvungen att gå på toa. När jag kom närmare baren såg jag att han hade beställt en shot som han drack. Det va tydligt att jag inte skulle se något. När han kom och satte sig vid bordet frågade jag om det va gott med en shot. Han blev skit sur och sa att det va för att han inte vill känna sig kontrollerad.......... som om det va mitt fel att han behöver sprit i kroppen. Jag tror att han vill förändra sig, men jag är orolig. Jag har varit nära att lämna honom flera gånger för hans festande. Nu känns det som att jag inte kan lita på honom. Jag vet inte om jag vågar skaffa en familj med honom...... tänk om han börjar supa när vi har barn!!!!

vad ska jag göra?? Hade ni vågat starta en familj med någon som har problem med alkohol? Borde jag kanske lämna honom... kommer han inte förändras?

• Svar på tråden Han dricker i smyg!
  • klar is

Ni behöver hjälp! Min mamma har varit nykter i 9 år så det finns hopp!

Det finns ju ett 12 stegs program..

Lycka til!

• Anonym

Men han tycker inte att han behöver sluta helt... det tycker jag. Han säger att han bara behöver lära sig att kontrollera det. Vilket han inte gör när han beställer en shot!!!!

• klar is

En alkoholist MÅSTE leva utan spriten. Så är det bara. Det han lever i är förnekelse..

• ICT

Var mycket uppmärksam.

Min pappa började dricka när jag var ca 7 år. Han har druckit till och från i hela mitt liv. Ibland har allt varit jätte bra- några år.

Vissa hemska minnen finns. Nu, efter pension har han varit på sin första 2 veckor avgiftning. Han dricker numera bara ca en "tetra" Gredo vin om dagen.

Jag är arg/sur/besviken på båda mina föräldrar för att syrran och jag fick genomgå detta.

Personligen skulle jag lämna killen om han har problem som han inte tar itu med. Det är inte bara hans eget liv han förstör. Jag vill inte att mina barn ska få genomgå så mycket dumt i familj och i skolan som jag fick. Visst, barn ska få "se" en del också- men- helst inte så nära liksom.

Har ni varit och fått någon form av hjälp? Hur länga har ni kännt varann? Hur länge har han druckit? Sköter han jobb?

• Anonym

Ja, exakt!! Men hans psykolog som han fått eftersom han hamnat i fyllesällen tycker inte det... vilket jag tycker är underligt!! Jag har till och med varit med hos henne.....

• Anonym (känner)

Jo han behöver sluta helt. Det är det enda sätt som han kan kontrollera det på. Min pappa är alkoholist och två gånger har vi suttit och vakat över honom på sjukhuset och väntat på att han ska dö. Läkarna har inte gett oss något hopp! Men han har klarat sig båda gångerna. Och ÄNDÅ så kan han inte låta bli att dricka.

Första gången lyckades han vara nykter i 3 år. Nu är det inte mer än 2 mån sen han kom hem från sjukhuset, efter att ha legat där 3 mån varav tre veckor nersövd i respirator. Hans kropp orkade inte av sig själv.
    Nu misstänker jag att han dricker igen....

Din sambo behöver hjälp för att sluta han kan inte dricka lite det går inte när man är beroende av alkohol.

• Dino78

www.aa.se
    Det finns hjälp att få.
    En sak som jag dock reagerar över: Ni beslöt för att ta ett glas vin men du vill att han ska sluta helt? Förstår inte riktigt, hur ska han kunna sluta om du tycker det är ok att ni åker ivög och dricker tillsammans?
    För att klara sig ur detta måste han ha stöd, ta kontakt med aa. Släpa med honom på något aa-möte. Dom brukar ha öppna möten så anhöriga får följa med.
    Han kan som nykter ALDRIG mer dricka, inte ens en cider eller lättöl. Nyktert liv innebär NOLL alkohol. Det är många som klarat det men de har alla INNAN de klarade det varit i exakt samma sits som din karl. Förnekelsestadiet.

• evis m bebis

En fråga då, måste man gå till psykolog för att man hamnat i fyllecell????

• evis m bebis

Mitt ex sa nämligen vid ett tilfälle att han hamnat i fyllecell men han gick aldrig till någon psykolog, vilket han verkligen skulle behövt!

kram

• Anonym

Han säger att det är ok att han dricker så länge det inte får någon konsekvens? Dricker man mycket ofta så får det konsekvenser, inte minst kroppsligt. En annan konsekvens är ju att ni båda mår dåligt av det, han för att han dricker för mycket, inte kan sluta när han borde, han somnar utomhus... Du mår också dåligt av det, som jag förstår ditt inlägg. Hur kan han då mena att det är ok?

Och du KAN inte dricka med honom, om du samtidigt tycker att hans drickande är ett problem. Varför skulle han ta din oro på allvar när du dricker med honom?

• Anonym

Jag lever också med en alkoholist, nykter jag träffade honom när jag gick på behandling för mina ätstörningar och träffade andra som aldrig gav tanken på att kanske kunna dricka lite osv men de ramlar dit på engång eller efter ett tag, varje gång blir konsekvenserna värre! Min älskade hade druckit i otroligt många år ca 23 år och oftast dagligen förutom perioder som han lyckades hålla igen (men han gav inte upp spriten helt och började dricka igen osv, detta var innan jag träffade honom) men det som fick honom att inse att snart dör jag, nu måste jag sluta var när han ramlade å slog skallen och fick delerium osv och spänndes fast i en säng för att han såg gubbar osv då blev han tillräckligt rädd men innan var det bara spriten som gällde trots slagsmål, småbrott, fyllekörningar osv. SÅ en alkoholist kan inte leva med alkoholen, det är ett gift för dem! De kan inte lära sig dricka som alla andra, inte stoppar en som är jättealergisk mot nötter i sig dem i mängder ? men det gör en alkoholist med spriten....

Så han måste lägga ner helt! Och du kanske måste göra det med för att han ska klara det åtminstonde i början men finns inte viljan hos HONOM så kommer han inte att lägga ner helt heller!

Min är nykter och har riktigt lång nykterhet bakom sig och jag ser inte något problem i det alls. Dricker inte själv och har aldrig gjort men annars skulle jag se det självklart att sluta för hans skull... tror det är viktigt att inte sitta och dricka bredvid dem osv i början iaf sedan beror de på hur de klarar det senare.
    Men är man ie beroende själv så är det ju knappast ett problem!

Jaja hur som helst så måste han lägga ner HELT!

• Bispan

En gång missbrukare, alltid missbrukare. Säger psykologen till honom att han inte behöver sluta dricka helt så är antingen psykologen duperad av hans manipulationer eller så anser den att han i sitt nuvarande psykiska tillstånd inte klarar av att höra en sådan sak.

Jag tycker det är självklart att inte planera familj eller barn med en alkoholist. Hur tror du barnen kommer att få det i er familj? Ska du alltid hålla honom bakom ryggen som en "fullfjädrad" medberoende och hitta på ursäkter för pappan??

OM han nu blir nykter, hur länge ska han vara det innan du kan lita på honom? I ett halvår tror du? Ett år? Tre år? Efter tre år kanske jag skulle kunna börja lita lite grand på en nykterhet. (Från egna erfarenheter) Men vill du (och dina barn) verkligen leva med hotet att dina barns far faller tillbaka i sitt missbruk?

Jag har bott ihop med en alkoholist och säger NEJ till frågan jag ställde sist.

• Tygtiiger

Om han är kemiskt beroende så kan han aldrig mer dricka en droppe alkohol utan att trilla dit igen. Om han "bara" är missbrukare så är det möjligt att han kan lära sig att dricka socialt - det är dock ovanligt att man kommer i kontakt med psykolog pga fyllecellsbesök innan man har hunnit supa sig till ett kemiskt beroende!

Du kan inte få honom nykter, det kan bara han själv bestämma.

Skaffa inte barn med honom, leta reda på en nykter man istället, det blir lättare både för dig och barnet.

• ICT

Hur länge har ni varit tillsammans nu? Har du sagt något till honom att antingen blir du helnykter...eller så lämnar jag dig? Du mår väldigt dåligt av detta- med all rätt...vågar/vill du...ställa ett sånt ultimatum?

Svar på tråden Han dricker i smyg!