• Jenjaa

Han går inte än, 17månader.

Min pojk på 17 månader går inte än. BVC säger att vi inte ska oroa oss för han va lite "sen" med även krypandet och sittandet. Han går längst med möbler och med gåvagn, ställer sig upp själv och kan släppa stödet en stund men vågar inte ta steg. Någon i samma sits som har erfarenheter, lugnande ord eller liknande?

• Svar på tråden Han går inte än, 17månader.
  • Humlan87

Det är helt normalt och inget att anmärka på att barn inte går innan 18 månaderna, han är ju på god väg dessutom. Fortsätt öva så kommer det nog snart. Ingen fara, du behöver inte oroa dig.

• Frontline

Min brors dotter var nog ca 18 månader innan hon gick och nu idag finns ingen hejd på henne..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Numminen

Båda mina gick inte förrän de var 1,5 år och de är fullt normala, nu 5 och 7 år gamla. De var precis som du beskriver, gick med stöd men vågade inte släppa. När de väl vågade så kunde de riktigt bra men den äldste kröp ändå mest i början för det gick fortare.

• Marie89

Tror inte du behöver vara orolig om han utvecklas normalt på de andra punkterna.

En del är ju tidiga med annat och lägger all krut på det liksom. Men är han sen med massa annat så är det ju alltid bra att kolla upp.

Min 1,5 åring har global utvecklingssförsening, och utreds just nu för det. Hon ska även börja på hab. Men hon är försenad med allt, hon går också längst möbler men inte själv.

Men största bekymret är att hon knappt förstår några ord och inte har några ord och dålig kontakt.

• Amie77

Jag har lugnande ord också! :)

Vår son gick inte förrän han var två veckor ifrån att "fylla" 19 månader. Precis som ditt barn hade han stått och gått längs med möbler, sedan innan han var 1 år gammal, men tordes inte ta steget.

Sen en dag när vi satt och lekte på golvet såg jag plötsligt han han fick något bestämt i blicken. Då reste han sig från sittande och stapplade iväg efter en boll helt plötsligt. Nu säger de på dagis att han är stadigare och bättre på att gå än andra barn som är äldre.

I det läge du är nu har du alltså ingen som helst anledning till oro iom att han kan gå med gåvagn och så vidare!

• Christabel81

Mitt barn började gå vid 17 mån. Hon var sen med att både rulla runt, krypa och gå. Nu är hon 5 och har i övrigt haft normal motorik. Lita på BVC.

• Jenjaa

Åh tack snälla ni!! Känner mig redan mycket lugnare! Va skönt de va att få höra att vi inte va ensamma och att de inte va nått att oroa sig för. Och tack för att ni tog er tid att skriva lite :)

• gbgumman

Har oxå träffat barn som varit så sena. Idag går de lika bra som sonen som gick vid 8 månader men som ännu inte pratar rent vid 11 år. Hade hellre sett att talet varit bättre än den tidiga motoriken.

• chokladgroda

Oroa dig inte! Det kommer. Han har ju visat att han har den fysiska förmågan att röra sig så genom att gå längs möbler etc. Han behöver bara hitta balansen först och har kanske inte modet för det.

Vissa barn tar saker lite lugnare och fokuserar på annat. Min son är 15 mån och kryper hellre än att gå. Dock märker jag att han kan gå eftersom hans storebror ibland ställer honom upp och han traskar genom hela rummet innan han sätter sig och kryper igen. Men ändå finns inget intresse för att gå. Däremot är han duktig på att prata och finmotoriken är på topp.

Försök slappna av och njuta av varje period och varje fas. Din son kommer högst troligen inte bli ett ogående barn. Försök också att inte jämföra med andra. Det är oftast där skon klämmer har jag märkt. Och skit i om andras barn gick vid 8-9 månader. Ditt barn gör det inte men han kommer lära sig och du älskar ju ditt barn lika mycket för det :)

• Pastella

Eftersom han ställer sig upp och går med stöd hade jag absolut inte varit orolig.

Svar på tråden Han går inte än, 17månader.