• Archambault

Sköterskan glömde handskar vid kapillärt blodprov - hur stor är risken för blodsmitta?

Goddag.

Tog ett kapillärblodprov idag - CRP och HB. Insåg efteråt att sköterskan struntade i använda handskar.....

Sköterskan spritade mitt finger med klorhexidin innan hon stack men använde alltså inte handskar.

Hur stor är risken att drabbas av blodsmitta eller annat otäckt pga det här?

Det här skedde på primärvårdsjouren. Har ingen aning om sköterskan spritat händerna innan hon hämtade mig till provtagningen dock.

Jag har själv ingen blodsmitta sedan tidigare, så att för henne var det väl lugnt.....

• Svar på tråden Sköterskan glömde handskar vid kapillärt blodprov - hur stor är risken för blodsmitta?
  • Anonym (x)

Så länge hon inte hade öppna blodiga sår på händerna så kan du va lugn.

• Kine

Den risken är lika med noll. Man behöver inte använda handskar när man tar kapilläraprov.

Även om hon hade haft ett blödande sår så måste hennes blod kommit in i ditt minimala sår, vilket är noll risk för det.

• Archambault
    Kine skrev 2015-10-10 12:56:10 följande:

Den risken är lika med noll. Man behöver inte använda handskar när man tar kapilläraprov.

Även om hon hade haft ett blödande sår så måste hennes blod kommit in i ditt minimala sår, vilket är noll risk för det.

Är inte tanken med handskar att man inte ska sprida smitta från patient till patient?

(Förutom att skydda personalen som utför blodprovet förstås)

Var alltså inte sköterskan jag var rädd för att bli smittad från således, men jag kanske oroar mig helt i onödan då?

• Anonym (Gonxo)

Lika stor risk att bli smittad med handskar som utan. 

Handskar på sköterskan ger dej inget extra skydd alls vid en sån provtagning. Hade sköterskan däremot först sugit upp lite blod från sej själv (genom hanskar eller utan) och sen injicerat i dej vid provtagningen, då hade du haft anledning att bli orolig.. 

• Kine
    Archambault skrev 2015-10-10 13:00:16 följande:

Är inte tanken med handskar att man inte ska sprida smitta från patient till patient?

Var alltså inte sköterskan jag var rädd för att bli smittad från således, men jag kanske oroar mig helt i onödan då?

Det är en minimal risk att sprida ev blodsmitta från sår fria händer vid kapilärprovtagning....

Vem var du rädd för att bli smittad av? Någon Anna? Hur då isåfall? Det var väl sjuksköterskan/usk som tog det kapillära provet?

Av kapilläraprov blir det inte något synligt insticksställe så att få in främmande smittat blod där är lika med noll till 99.9% säkerhet.
  • Anonym (Gonxo)
    Archambault skrev 2015-10-10 13:00:16 följande:

Bakterierna hoppar inte från sköterskans hand in i ditt sticksår.  En handske, som för övrigt inte är steril har ingen betydelse ur din synpunkt, mer än att den kanske gör sköterskan lite fumlig och möjliggör att hon fipplar vid provtagninen.  
  • Anonym (Jo)

Sköterskan har på sig handskar för att skydda sig själv mot blodsmitta. Alltså för att skydda sig mot ditt blod ts.

• Anonym (tja)
    Anonym (Jo) skrev 2015-10-10 13:36:19 följande:

Sköterskan har på sig handskar för att skydda sig själv mot blodsmitta. Alltså för att skydda sig mot ditt blod ts.

Exakt.
Svar på tråden Sköterskan glömde handskar vid kapillärt blodprov - hur stor är risken för blodsmitta?