• Ensmammamma83

När bägaren rinner över....

Hej!

Jag är ensamstående mamma med två barn, en treåring och en bebis på 7 veckor. Jag blev lämnad av min man när min dotter var 3 veckor gammal så det här med att vara ensamstående är ganska nytt och färskt för mig. 

Jag har haft väldigt mycket att tänka på på sistone med försäljning av hus och letandet av en ny lgh till mig och barnen så man kan säga att jag varit ganska stressad. Jag får hjälp av min mamma men hon åker ju hem ibland. Hon bor inte i Sthlm. 

Ibland känner jag att bägaren rinner över med mina barn och allt som det innebär att vara ensam förälder. Äldsta dottern är hos sin pappa några dagar i veckan på kvällarna efter att han slutat jobba. Annars är hon på dagis 30 timmar i veckan, gudskelov för det. Men vissa dagar är bara för mycket. Som nu, äldsta dottern är sjuk med feber och grinig som tusan. Bebisen bara skriker så fort man lägger ner henne och jag hinner inte med någonting. Disken hopar sig och smutstvätten likaså. Försöker ta en kopp te men den hinner alltid kallna... I och med allt detta kånner jag att jag saknar empati för min bebis. För ibland orkar jag bara inte, då skriker jag bara rakt ut och går in i ett annat rum och stänger dörren om mig och låter bebisen skrika. Likaså på nätterna när jag bara inte orkar vyssa mer för ryggen värker och jag håller på att somna av utmattning, då får hon skrika sig till sömns. Nu måste jag ju också prioritera min dotter som är sjuk. 

Jag inser att jag bara är människa och inte per automatik en dålig mamma som gör såhär, och har dessutom fattat att jag inte är ensam. Men vill ändå skriva av mig och kanske höra vad folk i liknande situationer gör och om folk känner igen sig. 

Jag älskar ju mina barn och skulle göra allt för dom men ibland vill jag bara leka struts och stoppa huvudet i sanden!!

• Svar på tråden När bägaren rinner över....
  • Havet79

Man klarar mer än vad man tror. Ta hjälp av vänner och familj nu såhär i början tills du gjort upp tydliga rutiner.
    Låt pappan ta det äldre barnet på helger osv. Men glöm inte bort att han även behöver knyta an till bebisen.

• Ensmammamma83

Pappan jobbar varannan helg. Har inte bestämda dagar än då hon är hos den andra. Han hälsar på lite då och då för att träffa bebisen men det är inte mer än nån halvtimme i taget, innan eller efter jobbet. Han ska få ha henne nån timme då och då snart... 

Just nu känner jag bara att jag inte räcker till....

• Anonym (också ensam)

Hej!
    Hur går det för dig?

Jag är ensam med barn på 1 år och 9 mån. Jag känner igen mig i att allt i hushållet hopar sig, att man inte hinner och räcker till.

Mina föräldrar bor också på annan ort, långt ifrån, så jag har ganska lite hjälp. Den bästa hjälpen är ju när mitt barn är hos sin pappa (varannan helg) då jag hinner med att städa upp, laga frysen full med mat, etc. Men jag har aldrig tid till en kort stund av vila känns det som. Det är tufft. Helgerna när barnet är borta är både för korta och för långa. Saknar mitt barn, men samtidigt skulle jag vilja ha mer tid själv. Komplext!

Jag har fått en del hjälp av mina vänner, men det tar emot att be om hjälp och de har ju sina egna familjer. Och har inte eknomin till tex städhjälp. Synd att det inte finns kommunala hemsamariter längre som förr. Skulle behöva en när både jag och barnet är sjuka...

Styrkekram till dig!

• KingOfKings

Varför blev du lämnad av din man? Vad i ditt beteende föranledde lämningen? Var det för lite sex och förlite uppmärksamhet från din sida montro (=i.e. vad jag tror).

• Nenne666
    KingOfKings skrev 2015-12-23 18:20:39 följande:

Varför blev du lämnad av din man? Vad i ditt beteende föranledde lämningen? Var det för lite sex och förlite uppmärksamhet från din sida montro (=i.e. vad jag tror).

Fl i ett nötskal.
  • Hallonsoda2016

Jag kan tyvärr inte så mkt om sånt här men tänkte bara fråga om du funderat på att lämna bort lillbebisen till pappan några timmar?

Jag tänker att är du så slut och frustrerad på så sätt att du skriker åt barnen och låter den lilla bara skrika för att du inte orkar så kanske det är bättre att låta pappan ta över lite? Han kan ge ersättning el om du pumpar? Så du får andrum?

Stort lycka till!

• Anonym (-)

Har du testat bärsjal eller bärsele? Gråt och skrik tär och du blir frustrerad av att bebisen gråter när du lägger ner honom/henne för att höra annat. Ingen universsllösnibg givetvis men kan vara en av många,små saker som gör vardagen lättare.

I din situation skulle jag dock nog prata med någon profesionell. Din äldsta är mycket på dagis, du har mycket stöd av fina föräldrar och du känner så här ändå.....depression?

• Jenita659

Jag är inte ensamstående men däremot har mitt stora barn alltid krävt full passning och omsorg. Har 3 år mellan barnen och fick ha den lille i bärsele hela tiden för att kunna hjälpa den store. Bebisen fick gåstol tidigt och kunde sånglärka sig fritt själv. Det äldsta var på dagis 30 timmar pga stort behov av kontinuitet. Sov när det gick när äldsta barnet var på dagis och lille sov. Sen när han satt så fick han greja m köksskålar och vispar när jag fixade mat , diska etc. Och leka m rena tvätten när jag tvättade typ. Min man borta ngr veckor i taget och jag lärde mig hinna det mesta hushållsbestyr när store var på dagis.

Svar på tråden När bägaren rinner över....