• Themla

Namnkalas- Hur gör man?

Hej hej!

Vi har valt att inte döpa vår son, utan ska ha namnkalas istället. Någon som gjort samma sak och har tips och idéer på hur man kan lägga upp det hela?

Såg att man kan fråga efter en officiant på kommunen, men vi vill hålla det hela litet och enbart i kretsen av våra närmaste.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Namnkalas- Hur gör man?
  • Stina M

Köp nyaste föräldrar&barn. Där var det 15 sidor om dop... i kyrka och om namnfest

• Nyfiken gul

jag var ensamstående med älsta sonen o valde att hålla det litet o hemma hos mig..

bjöd in närmaste vännerna, bjöd på smörgåstårta och kaffe. Klädde upp mig o sonen lite fint.

När alla var där tog jag till orda o berättade vad sonen skulle heta och varför och lite om tankarna inför framtiden, läste en dikt och hälsade sonen välkommen till livet.

Efteråt öppnade jag presenter o vi fikade.

Det hela var över på ett par tre timmar... Och det var precis så intimt och diskret som jag ville ha det.

• snillis

Kolla in "Svenska högtidsboken". Där finns bra tips.

• Lillbudda

Jag ska ha ceremoni plus ettårskalas på min sons ettårsdag i Juli!
    Jag har precis börjat fundera och letar också efter tips men något jag skall försöka med är att få de släktingar och nära vänner jag har som är musikaliska, att sjunga å spela något kul å fint och med budskap!
    Ja vill också få någon att klä ut sig till clown! :)
    Själva ceremonin vet jag inte än hur det blir med. Har ju precis börjat fundera... ;)
    Lycka till!

• Maggizz

Har namncermoni på lördag för min dotter.
    Vi har en liten cermoni med lite tal, sång och diktläsning. Vi berättar om vår dotters namn, vad det betyder och varför hon heter så. För varje namn vi berättar om tänder vi ett ljus.
    I slutet sjunger vi gemensamt "Det gåtfulla folket" och medan vi gör i ordning maten blir det frågesport med min sambos mamma i spetsen.
    Därefter bjuder vi på tacobuffé och fika. Sen blir det dans och fest hela kvällen!

• Maggizz

PS: Vi håller tal själva.

Svar på tråden Namnkalas- Hur gör man?