Varför har folk blivit så jävla egoistiska?
Det här är en "utveckling" som jag upplever har pågått de senaste 15-20 åren.
Observera nu att jag inte pratar om att hjälpa människor från andra länder!
Det jag avser är varför svenskar har blivit så egoistiska GENTEMOT VARANDRA!?
Folk stänger in sig mer nu jämfört med förr. De är alltid upptagna med något och har nästan aldrig tid att prata när man behöver eller hjälpa till med något.
MEN när de själva behöver prata eller behöver hjälp med något, DÅ duger det att ringa eller komma!
Dessutom upplever jag att folk blivit mer oärliga och struntar i att hålla överenskommelser. De kan lova att hjälpa till med något ena dagen, för att andra dagen ändra sig pga "andra planer" och kör någon lam ursäkt för att slippa. Alternativt ger de fan i att svara i mobilen.
Själv har jag alltid hållit vad jag lovat. Om jag säger att jag kan hjälpa en person med en sak, så ser jag till att jag har tid över att göra det, så att jag inte behöver komma med någon "sista-minuten"-ursäkt. Även om det känns motigt eller jobbigt att hjälpa till just den dag det gäller, så håller jag alltid var jag lovat, för jag vill inte bli sedd som en svikare eller oärlig/ undflyende människa.
Någon mer än jag som upplever samma sak? Och har ni någon teori om vad "utvecklingen" kan bero på? Naturligtvis är ett av svaren att folk är "upptagna" med sociala medier och sina förbannade smartphones, men hur har mentaliteten kunnat ändras så radikalt de senaste 15-20 åren?
På 70-talet när jag var barn hjälpte man varandra, umgicks och det var mer "En för alla - alla för en". Idag är det "var och en för sig själv" och "Sköt dig själv och skit i andra"
Idag är det nästan som om folk ser ner på en om man är en empatisk och hjälpsam människa, att man är någon dumnaiv person som går att utnyttja och fråga om hjälp när det behövs, för att sedan inte ställa upp tillbaka.
Jag tycker det är ett jävla beteende helt enkelt!