• Anonym (anti-egoist)

Varför har folk blivit så jävla egoistiska?

Det här är en "utveckling" som jag upplever har pågått de senaste 15-20 åren.

Observera nu att jag inte pratar om att hjälpa människor från andra länder!

Det jag avser är varför svenskar har blivit så egoistiska GENTEMOT VARANDRA!?

Folk stänger in sig mer nu jämfört med förr. De är alltid upptagna med något och har nästan aldrig tid att prata när man behöver eller hjälpa till med något.

MEN när de själva behöver prata eller behöver hjälp med något, DÅ duger det att ringa eller komma!

Dessutom upplever jag att folk blivit mer oärliga och struntar i att hålla överenskommelser. De kan lova att hjälpa till med något ena dagen, för att andra dagen ändra sig pga "andra planer" och kör någon lam ursäkt för att slippa. Alternativt ger de fan i att svara i mobilen.

Själv har jag alltid hållit vad jag lovat. Om jag säger att jag kan hjälpa en person med en sak, så ser jag till att jag har tid över att göra det, så att jag inte behöver komma med någon "sista-minuten"-ursäkt. Även om det känns motigt eller jobbigt att hjälpa till just den dag det gäller, så håller jag alltid var jag lovat, för jag vill inte bli sedd som en svikare eller oärlig/ undflyende människa.

Någon mer än jag som upplever samma sak? Och har ni någon teori om vad "utvecklingen" kan bero på? Naturligtvis är ett av svaren att folk är "upptagna" med sociala medier och sina förbannade smartphones, men hur har mentaliteten kunnat ändras så radikalt de senaste 15-20 åren?

På 70-talet när jag var barn hjälpte man varandra, umgicks och det var mer "En för alla - alla för en". Idag är det "var och en för sig själv" och "Sköt dig själv och skit i andra"

Idag är det nästan som om folk ser ner på en om man är en empatisk och hjälpsam människa, att man är någon dumnaiv person som går att utnyttja och fråga om hjälp när det behövs, för att sedan inte ställa upp tillbaka.

Jag tycker det är ett jävla beteende helt enkelt!

• Svar på tråden Varför har folk blivit så jävla egoistiska?
  • Anonym (right)

Jag ser samma sak som du. Den stora massan folk är självupptagna egoister som bara gör saker om de kan få egen vinning av det.

Ett exempel. Föräldrar till barn i förskolan och de lägre åren går inte ens på föräldramöten längre. De lägger ansvaret för barnens vardag och vistelse till 100 % på förskolan-/skolans personal och struntar i sina egna skyldigheter.

• Hubas

Jag tror att det beror på jobb och all satans email. Vissa dagar får jag över hundra email, och förväntas svara och agera när helst något problem har uppstått någonstans i världen. Det finns säkert andra som har det mycket värre.

• Anonym (galet)

Jag upplever också denna ganska extrema utveckling.

Folk är enbart för sig själva och enbart tänker på vad de kan mjölka ut ur någon annan.

Jag har hjälpt många med både flytt och renoveringar och datareparationer och ja allt. Har även varit blodgivare under 20 år. Håller alltid mitt ord och har försökt göra så att alla i min närhet mår så bra som möjligt.

Men jag har tröttnat. När jag behöver hjälp så finns absolut ingen hjälp. Ett träd som står ensamt mot stormen kommer knäckas. Ett träd som följer vinden, böjer sig och klarar sig.

Svenska kvinnor leder dock egoistligan med hästlängder.

• Anonym (Ego)

Vi har nog blivit mer egoistiska för att vi har ett rikare liv nu förtiden. Vi väljer/prioriterar mer hur vi vill spendera vår lediga tid för att må bra både psykiskt och fysiskt. Om man har det hektiskt på jobbet, skjutsar barn hit och dit m m så ska man kunna välja att slappa på sin lediga tid om man vill det. Man ska inte behöva få dåligt samvete för att man inte hjälper till här och där.
    Däremot tycker jag att har man lovat att hjälpa någon med något så håller man det löftet om inget annat oförutsett händer som gör att man inte kan ställa upp.
    Jag har tidigare varit väldigt oegoistisk och ställt upp mycket för andra både på jobbet och privat vilket resulterade i att jag glömde bort mig själv? Jag ägnar nu mycket av min lediga tid till att hitta mig själv igen, vilket inte är helt lätt eftersom jag har varit bort prioriterad under en väldigt lång tid.

• ninasord

Ser man på, det finns andra om sett och upplevt samma. Glad

• Tramptass

Jag ser detta också.

Människan är av naturen egoist. Tror att det hänger ihop med överlevnadsinstinkten, att man vill helt enkelt göra det så bra som möjligt för sig själv.
    Anledningen till att det blivit "värre" kanske beror på att "kraven" på oss blir allt högre. Vi ska inte bara se till att familjen överlever. Vi ska även resa, blogga, gå med barnen på femtielva aktiviteter, renovera, gå på gym, osv osv. Och för att ha råd med alla i-phones och andra statusprylar måste vi jobba heltid.

Tro fan att folk inte orkar hjälpa varandra.

• Anonym (Jepp)

Det är nog " många bäckar små" som har orsakat ett egocentriskt samhälle. På 80-talet blev ekonomin bättre och jag såg ( arbetar på förskola) hur barnen blev allt mer bortskämda med materiella saker och det blev mer norm än undantag att barnen ständigt fick nya kläder. Ärvda kläder/skor existerade inte och det blev ett mer "slit och släng" samhälle. Man tog inte hand om det man hade,utan köpte nytt. Vi hade möjligheten. Sedan kom läroplanen...och förskoletaxan ändrades. Det blev väldigt billigt att ha sina barn på förskolan. Självklart med negativa effekter som har dolts väldigt väl. Och det blev konkursens mellan förskolorna och föräldrarna skulle inte "oroas" i onödan och förskolepedagogerna stod där( och står fortfarande) med ett falskt leende på läpparna vid det dagliga mötet med föräldrarna och får dem att tro att förskolan är så perfekt som det låter. Förut när förskolan verkligen VAR ett komplement till hemmet tog föräldrarna ett större ansvar. Idag är föräldrarna otroligt osäkra i sin föräldraroll. Vi arbetar idag allt hårdare,är tröttare,median vill få oss att gå på alla trender oavsett om det handlar om utseende,hem träning,kosthållning mm.. Det blir ett väldigt ytligt samhälle vi är med och skapar och samtidigt blir allt fler olyckligare och det går ner i åldrarna. Ingen har TID för någon! Ps. Det är lättare att skiljas också( på gott och ont) så nu behöver man inte anstränga sig lika mycket som förr i tiden och idag klarar sig många ensamstående att försörja sig och sina barn. När jag var ung på 89-talet var det mååååånga som sade att nästa generation kommer att bli väldigt bortskämda. Så rätt de hade. MEN,det betyder ju inte att alla blev det,det finns fortfarande några som har en hel del "gamla" värderingar kvar och vi ska inte sluta att visa dem utan värna om dem så att det inte glöms bort. Det får bli vårt uppdrag helt enkelt.

• Butterscotch
    Anonym (right) skrev 2015-10-11 10:24:01 följande:

Jag ser samma sak som du. Den stora massan folk är självupptagna egoister som bara gör saker om de kan få egen vinning av det.

Ett exempel. Föräldrar till barn i förskolan och de lägre åren går inte ens på föräldramöten längre. De lägger ansvaret för barnens vardag och vistelse till 100 % på förskolan-/skolans personal och struntar i sina egna skyldigheter.

Om du pratar om föräldrakooperativ så ja, då är det egoistiskt att inte engagera sig. Det är ju liksom hela poängen med kooperativ. Pratar du om vanliga kommunala förskolor så ser jag inte vad egoism har med saken att göra. Låter som ointresse snarare. 

Ansvaret för barnen under förskoletider/skoltider ligger på personalen såklart, det är ju deras jobb. 
  • doge

Haha det är lustigt att jag tänkte på exakt samma sak imorse! 

Folk beter sig verkligen illa i samhället. De är inte så intelligenta för det första; de flesta är idioter, och sedan på det är dom egoistiska också. Jag orkar inte med folk längre känner jag, man ska ha tur om man hittar någon som är vettig, intelligent och har lite vanligt jävla sunt bondförnuft i detta samhälle! 

Folk har väldigt mycket åsikter om saker och ting men de analyserar inte ordentligt och tänker inte till. Exempelvis vill man hjälpa flyktingar, men de analyserar inte igenom hur det ska gå till rent praktiskt. 

Man vill ha en snygg partner som är perfekt på varenda jäkla sätt ut i fingerspetsarna; man söker på nätet efter det där "perfekta" och har personen någon sorts defekt så byter man ut den snabbare än man byter underkläder. 

Man hittar tillslut någon som passar och man gifter sig kanske och skaffar barn, men sedan när vardagen med ungar inte var rolig längre så skiljer man sig och skaffar någon annan som "passar bättre".. Man värdesätter liksom inte varandra utan man tänker bara på vad som passar en själv. 

Folk ser inte längre värde i saker och ting. Allt ska gå fort, vara perfekt och är det nåt fel så ersätter man det. Folk beter sig verkligen vidrigt emot varandra eftersom det enda de bryr sig om är deras egna ego och vad DOM mår bra av. Det finns liksom inget värde i någonting känns det som, ens värde som person och människa är liksom som bortblåst. 

Folk i den här stan tar sig inte ens tid att slänga saker i papperskorgen, diska sin egna kaffekopp på jobbet eller säga hälsa på tjejen i kassan, för "det ska någon annan göra och städare eller kassörer är ju "misslyckade människor som man inte behöver bry sig om" typ. Helt respektlöst! Folk beter sig som AS! 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Inte jag

Jag kanske upplevs som egoist ibland. Jag har innan kört en vän överallt och känt mig som hennes privata chaufför. Tror jag har kommit för att köra henne minst 50 gånger det senaste året. Nu när jag har sagt till henne att jag tänker tacka nej till att köra henne och andra pågrund av detta så kallar hon mig egoist och kommer förlora vänner nu när jag inte tänker köra. Det roliga är att det är bara hon som frågat om att bli körd överallt det här året. Nu vill jag hellre vara hemma med min familj och andra vänner än att vara med henne hela tiden. Men jag kanske är den största egoisten som finns? Jag försöker hålla vad jag lovar och komma på de tider jag lovat men är man timvikarie så kan man få jobb på den tiden som man lovat komma. Jag väljer hellre att jobba än att träffa en kompis eller liknande för att jag har det knapert och måste ta alla jobb jag kan.

Svar på tråden Varför har folk blivit så jävla egoistiska?