• Somethingswrong

Överklaga soc beslut, hjälp?!

Hej! 
    Jo det är som så att min son på 11 månader, har blivit "tillfälligt" placerad hos min mamma, de vill säga hans mormor, eftersom jag åkte på förlossningsdepression och pappan gick in i väggen när sonen var ca 3 månader gammal. Sonen har sedan dess bott hos min mamma, och socialtjänsten har varit iblandad hela tiden, och gjort utredning efter utredning på min mamma för att se om hon skulle vara lämplig fosterfamilj på en längre tid för sonen. Men nu har dem kommit på, efter nästan 1 år, att hon inte är godkänd hos dem, pga massa gammalt trassel med depression, medicin och kontakt med psykiatrin... Jag är ännu inte stabil, har inte fått någon hjälp med att må bättre, komma upp på fötter osv. Så jag kan inte ta hand om sonen, då jag inte ens kan ta hand om mig själv som situationen är just nu... 
    Pappan ligger inlagd på psyket för 4:e gången nu. Går på en massa mediciner, som blivit kombinerade fel, så de slår ut positivt på drogtest. Han har även åkt på en orosanmälan till soc pga detta och att de påstår att han ska ha försökt begå självmord. Vilket inte för fem öre är sant. (Har själv pratat med honom, trots att vi bröt upp för flera månader sedan).

Så nu till frågan, vi måste överklaga beslutet om att min mamma inte är lämplig, men frågan är hur gör man? Vad skriver man? Hur kan man vända på det hela nu när de gått så långt? Behöver alla tips jag kan få! Snälla hjälp mig snabbt...

• Svar på tråden Överklaga soc beslut, hjälp?!
  • hrewak

Ett beslut ska man alltid få skriftligt och då ska man även få information om hur man för för att överklaga det. Så kontakta soc om ni inte fått beslutet på papper än.

• Mälaröbo

1. Se till att få deras beslut skriftligt!
    2. En överklagan ska skickas in i tid, ska stå på deras beslut hur lång tid man har på sig, och det ska framgå att det är en överklagan och vad man vill klaga på.

Se till att få iväg ett papper snabbt till beslutsfattaren där ordet "överklagan" står med och VAD du är missnöjd med så räcker det. Ju fler bra argument du kan få med desto bättre!

• Somethingswrong

Har fått hem beslutet. Ska kika på det imorgon. Men hur stor sannolikhet är de att de kommer göra någon skillnad att ens skicka in det?

• Mälaröbo

Om du inte ens prövar får du aldrig veta svaret på den frågan. Det är inte samma personer som tittar på överklagandet om de inte själva ändrar sig.

• Axioria1

Tryck på att det är för barnets bästa att den nuvarande placeringen bibehålls där barnet har en av sina anknytningspersoner (mormor). Ett barn behöver stabilitet och inte få flytta runt massor. Denna placering underlättar även för er anknytning på ett naturligt sätt.

Om du tycker det är svårt att yttra dig skriftligt skriv att du vill ha en muntlig förhandling i domstolen (om ej ändring sker ä)

Lycka till!

• Somethingswrong
    Axioria1 skrev 2015-10-12 09:34:44 följande:

Tryck på att det är för barnets bästa att den nuvarande placeringen bibehålls där barnet har en av sina anknytningspersoner (mormor). Ett barn behöver stabilitet och inte få flytta runt massor. Denna placering underlättar även för er anknytning på ett naturligt sätt.

Om du tycker det är svårt att yttra dig skriftligt skriv att du vill ha en muntlig förhandling i domstolen (om ej ändring sker ä)

Lycka till!

Bra sagt. =) Ska kolla med pappa när han kommer vart han lagt papprena, han har tydligen lagt undan dem.. Smart som han är
Svar på tråden Överklaga soc beslut, hjälp?!